Miten teidän tomaatit voi? Onko jo isoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puutarhuri planttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puutarhuri planttu

Vieras
Mulla on muutama tomaatti pienessä miehen rakentamassa kasvihuoneessa, ja ihan ensimmäistä kertaa kasvattelen yhtään mitään. :)

En nyt ihan tiedä mitä noiden kanssa tehdä ja mikä kasvuvaihe on oikein meneillään.

Kasvihuoneessa on kaksi tavallista tomaattia ja kaksi kirsikkatomaattia. Tällä hetkellä ovat noin minun navankorkeudelle kasvaneet ja pituutta mulla on 165cm.
Kuinka korkeita tuollaiset tavan tomaatit yleensä on , 150cm?

Muutama kukkakin löytyy yhdestä kirsikkatomaatista ja toisesta tavallisesta.

Minkä kokoisia teidän tomaatit on tällä hetkellä?
Kukkiiko teillä jo runsaasti?

Mietin että tuleekohan tomaatin tomaattia, yritin netin ohjeilla leikata pois niitä "varkaita" ja tuli epäilys että leikkelinköhän mä jotain potentiaalisia kukintojakin. :D

Niitä varkaita ei tarrte leikata, ne voi vaan taittaa juuresta irti. Ja ne kannattaa ottaa pois ihan pieninä, koska mitä isompi haava, sen suuremmalla todennäköisyydellä tomaatti saa sitten jonkun sienitaudin. Ne sitten tekee niitä varkaita koko ajan lisää ja ne varkaat kasvaa nopeesti.

Jos tomaatti vahingossa katkeaa, voi antaa yhden varkaan kasvaa latvaksi katkenneen tilalle.

Varkaat poistetaan aina lehtihangasta. Ne siis kasvaa lehtihangasta ylöspäin ja muodostaa ns. kilpalatvan.

Toisessa kirsikkatomaatissa on kaksi latvaa, onko se toinen sitten varas? :D
Ne on kyllä molemmat ihan yhtä isoja latvoja, yhtä paksuja ja pitkiä.
Ja siinä haarassa sitten vielä kasvaa niitä kukkia ylöspäin.

Voi ei, mitä mä oon mennyt tekemään, eikö tuollaisesta tuplalatvasta saa tomaatteja?

[QUOTE="lukija";28568088]Peyote tee sisustusjuttu blogiin ja kuvia sun kasveista, mua ainakin kiinnostaisi... :)[/QUOTE]

Mun tomaatit on vielä vaiheessa. Sain äitiltä taimia, mut kaikki maalaus ja pihan kivetys on nyt ollut tässä tiellä. Tänään olis tarkotus pistää taimet purkkeihin ja rakentaa niille tukiviritelmä.

Sisällä meillä on aika normaalia, ei mitään erikoista.

Toisessa kirsikkatomaatissa on kaksi latvaa, onko se toinen sitten varas? :D
Ne on kyllä molemmat ihan yhtä isoja latvoja, yhtä paksuja ja pitkiä.
Ja siinä haarassa sitten vielä kasvaa niitä kukkia ylöspäin.

Voi ei, mitä mä oon mennyt tekemään, eikö tuollaisesta tuplalatvasta saa tomaatteja?

Kyllä ne varkaat tekee kans tomaatteja. Anna olla vaan sen latvan, ei siitä oikeesti oo vahinkoa. Ne kai vaan sitten tavallaan ei tuota niin tehokkaasti jos varkaita on paljon. Mun äiti antaa aina muutamien varkaiden tulla ja kyllä niitä tomaatteja tulee silti.

Varmaankin toi varkaidenpoistelujuttu on tärkeintä jossain isoissa kasvihuoneissa, joissa siis tomaatit kasvaa kolmimetrisiksi.

Minulla on tomaatteja parvekkeella ruukussa ja tekevät nyt kukkaa mutteivät vielä kuki. Korkeutta on ehkä puolisen metriä. Ovat tehneet edellisenä vuosina ainakin mukavasti tomaatteja. Toivottavasti tänäkin vuonna.

Yhteistyössä