Miten teidän pikkuiset syö näin kuumana kesänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuutamolilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuutamolilja

Uusi jäsen
30.07.2010
5
0
1
Mulla olis huolenaiheena meidän 8kk pojan syöminen, kun ei tahdo kunnolla syödä, kun on koko ajan niin pakahduttavan kuuma ilma sekä sisällä että ulkona. Ajattelin kysellä että onko muilla samaa tilannetta, kun välillä mietityttää, että saakohan poika tarpeeksi "polttoainetta" päivän aikana, koska kiinteiden määrä koko päivänä jää n. neljään lusikalliseen...? Korviketta saa kuitenkin ja sitä joten kuten juo, n. 500-700ml/vrk (yö mukaan luettuna). Pojalle maittaa ainoastaan kiinteistä ruuista 4kk ikäiselle tarkoitettu kasvissose, ei muu. Saakohan tuon ikäinen tarpeeksi siitä ravintoaineita yms?

Olisin kiitollinen jos mahdolliset kohtalotoverit kertoisivat kokemuksiaan ja vinkkejään =)

Ei meilläkään neidille maistu ruoka helteillä. Ikää on 9kk. Itse olen ajatellut, ettei tilanne ole vaarallista. Tarjoan ruokaa ja jos ei maistu ei maistu. Meillä neiti ei saa korviketta, joten maidon menekistäkään ei ole tietoa :) Mielestäni tärkeintä on tajota helteillä juomista ja olenkin huomannut, että nyt kuumalla neidille maistuu taas tissi paremmin kun aikoihin. (alkoi jo oma aloitteisesti vähentämään) Vettä juo nokkamuesta mielellään, mutta ei tykkää jos yritän tarjota pilttisoseesta tehtyä mehua.

JOskus meillä on auttanut tuo hedelmä/marjasoseen laitto jääkaappiin, mutta ei aina. Banaani ja omena ym. hedelmät mitä saa itse syödä maistuvat (jääkaappi kylmänä. =) )

Itsellekkään ei maistu ruoka helteillä, ei ole ihme ettei pikkuisellekkaan maistu..

Juominenhan on tärkeintä, maidosta saa periaatteessa kaiken mitä alle vuosikas tarvitsee :) Helteet on kuiten väliaikaista ja hetkellinen"paasto" ei vielä maata kaada , pääasia et maito maistuu.

Tarjoa marjoja, banskua, mikä nyt vaan maistuu. Mut turhaa ei kannata tosiaan huolia, vauva kyllä ottaa sitten mikä maistuu kun alkaa maistua.

Meillä syödään samalla lailla, sormiruokaillen maistuu lähes kaikki mitä tarjoan. Pahimmilla helteillä saatoi mennä päivä muutamalla porkanatikulla ja makarooneilla, ja maitoa tietty meni siten hieman normaalia enemmän :)

Täällä syödään myös huonosti! Poika on 10 kk ja aikaisemmin söi 2 prk ruokasoseita ja purkin hedelmää lisäksi ja illalla puuroa. Nyt sitten hyvä jos sen purkillisen saa syötettyä ja puurokaan ei tahdo maistua. Korviketta juo kyllä, varmaan on jano. En ole sen enempää ressannut ku olen ajatellut että varmaan kuumuudesta johtuu.

Eiköhän tämä tästä syksyn myötä taas helpota. :)

Meidän 8kk poitsulla tismalleen sama ongelma, hermot meinaa mennä kun ruokailut on yhtä taistelua :kieh: Poitsu on ilman helteitäkin suht pieniruokanen mutta nyt ei meinaa alas mennä mikään, pari lusikallista ottaa, sitten suu menee tiukasti suppuun ja pää taakse, silloin tietää että, ei sinne suuhun saa ruokaa menemään :(

Mutta siis, maidossahan on esimerkiksi enemmän rasvaa ja energiaa kuin vaikkapa sellaisessa hedemäsosepurkissa, joten eiköhän pelkällä maidollakin elä väliaikasesti. Kurjalta ja rasittavaltahan se tuntuu kun toinen ei syö, mutta minkäs teet, pakottaakan ei voi. Minkälaisella lusikalla syötät poikaa? Ajatelin vain kun meillä on ollut käytössä sellanen silikonilusikka, joka on siis semmoinen pehmeä, mutta nyt iltapuuron annoin tavallisella metallilusikalla ja se upposi! :) Täytyy huomenna koittaa tuota lusikkakonstia, jospa se vielä auttaisi :)

tsemppiä nyt kuitenkin ruokailuihn, kyllä sen osalta parempi kausi taas tulee. Sitä odottellessa :hug:

Huojentavaa kuulla että muillakin on/on ollut sama tilanne. :whistle: Olen itsekin ajatellut että poika syö minkä syö ja syö sitten enemmän kun taas maittaa. Ja ihan virkeänähän tuo tuossa jaksaa touhuta. Nyt olen alkanut syöttää pikkuhiljaa 8kk tarkoitettua ruokaa ja se meinaa vähän takkuilla, koska on tottunut tähän mennessä sileisiin soseisiin. Sormiruokana en ole antanut muuta kuin perunaa, olisiko muuta mitä voisin antaa (?), koska pojasta on ilmeestä päätellen mukavampaa syödä itse omin käsin. Niin ja ne jääkaappikylmät soseet ei meidän poitsulle kelpaa, korvikekaan ei kelpaa kylmänä saati sitten huoneenlämpöisenäkään, että monenlaista on yritetty...

ellen- : Olen syöttänyt tavallisella metallilusikalla, kovalla muovilusikalla ja niillä silikonilusikoilla ja tuntuu että kaikki muut lusikat kelpaa paitsi nuo silikonilusikat... :D

Kyllähän tämä tästä taas syksyyn mennessä helpottaa... :)

Ei meilläkään oikein maistu helteillä nuo soseet 8,5 kk vanhalle tytölle. Sormiruokana menee yleensä aina kun on nyt oppinut sitä syömään. Maissinaksut on ihan ykkösjuttu B) Lisäksi ollaan annettu tähän mennessä herneitä, mustikoita, perunaa, näkkileivän muruja, ruisleipää, vadelmia, banaania, viinirypäleitä. Eiköhän sormiruuaksi kelpaa mikä vain kunhan se on tarpeeksi pientä ettei takerru kurkkuun...
Pääasia kuitenkin et vauva saa tarpeeksi maitoa ja se kyllä kelpaa meidän tytölle ja näin kuumalla kylmä maito viilentää mukavasti. Puuro menee kans alas vauhdilla oli hellettä tai ei =)

Yhteistyössä