Miten teidän n. 2v lapset puhuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän juuri kuluvalla viikolla 2v täyttävä tyttö puhuu pääasiassa kolmen sanan lauseita mutta yhäenevässä määrin myös 4 sanaisia lauseita. kerran erehtynyt sanomaan jopa viiden sanan lauseen...

Sanavaraston laajuuttaa on vaikea sanoa kun uusia sanoja tulee kokoajan lisää ja toistaa jatkuvasti sanoja perässä. Kymmeniä kuitenkin...
Välillä puhe on sellaista, että vieraampi ihminen tarvitsee tulkkia avuksi.

R-kirjain kadoksissa ja s-löytyy vain isi sanassa.
Lähes kokoajan jotain pulputusta tai laulua suusta ulos tulee

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja TaneliKaneli:
Meidän tyttö 1v 3vko puhuu sellaisia 5-6 sanan lauseita, joskus yllättävänkin pitkiä juttuja. Ja paljon sanoja, kahdella kielellä. Ihania sekalauseita "pappa kommer senare bussilla", "vet inte tuo vara" (en tiedä mikä tuo on), "pappa mennä jobbet aamulla" ja sitten vakio "joskus mennään citymarkettiin ostaan ruokaa". :laugh:

Jep, ja lehmät lentää :)

Mun esikoinen puhui lauseita yksivuotissynttäreillään, ja sotki joskus kahta kieltä keskenään. Tyyliin "Äiti kato köpek haukkuu". Puolitoistavuotiaana puhui piiiiiiiitkiä lauseita, höpötti tauotta tyyliin "sit kun meille tulee vauva äitin masust niin mä oon isosisko ja mä autan äitii hoitamaan vauvaa ja haen vauval uuden vaipan tilalle ja vien mälän (märän) vaipan pois".
Lentävistä lehmistä en tiedä mitään :xmas: .

Meillä 2v 2kk höpöttää aivan taukoamatta. Puhuu ihan 'normaalisti'. Nytkin tuolla selostaa: "Tarviisin tähän vähän teippiä, on tää kirja mennyt reunasta rikki, XXXXX vois korjata... On isi täällä sotkenut, kun laitto tulen uuniin..." Välillä melkeen toivos, että olis välillä hiljaa, mut täytyy kai olla tyytyväinen, ettei tarvitse koko ajan miettiä, et mitähän se nyt sanoi. B)

Tuon ikäisillä taitaa puheenkehitys vaihdella tosiaan laidasta laitaan.. Parin kaverin lapset ei puhu paljon mitään, sitten löytyy myös pari muuta tuollasta samanlaista höpöttäjää mein lähipiiristä.

Meidän kohta 2v. puhuu 5-6 sanan lauseita. Aika selkeästi, ihan kaikista sanoista ei aina saa selvää. R-kirjainta ei sano. Yleensä tulee kyllä ymmärretyksi ja höpöttelee lähes koko ajan.

Mun typy täytti 6.päivä 2v ja puhuu todella hienosti :o Ihan neljän,viiden sanan lauseita sanoo ja harvoin en ymmärrä mitä tarkoittaa.Neuvolassa sanottiin että hieman ikäistään pidemmällä tuon puhumisen suhteen.Toki kaikki sanat eivät todellakaan kuuluu niinkuin pitäisi ja ärrää ei osaa ollenkaan,mutta muuten kyllä puhua pulputtaa ihan sujuvasti :D

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja TaneliKaneli:
Meidän tyttö 1v 3vko puhuu sellaisia 5-6 sanan lauseita, joskus yllättävänkin pitkiä juttuja. Ja paljon sanoja, kahdella kielellä. Ihania sekalauseita "pappa kommer senare bussilla", "vet inte tuo vara" (en tiedä mikä tuo on), "pappa mennä jobbet aamulla" ja sitten vakio "joskus mennään citymarkettiin ostaan ruokaa". :laugh:

Jep, ja lehmät lentää :)

Äh, tietysti tarkoitin 2v 3vkoa! :) Kun täytti niin vasta niin en osaa näköjään kirjoittaa 2v. :)

T

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Meillä pian 2v2kk poika , puhuu "vasta" parin sanan "lauseita" jotka ovat aika yksinkertaisia, esim. "auto tuolla" "äiti tänne" "isi herää" jne. Tuollaisia kyllä on paljon, joka päivä uusia. Mut jotenkin olen kuulostellut et muitten lapset puhuu jo paljon pitempiäkin lauseita, onkohan tuo meiädn lapsen juttelu ihan ikätasoon menevää?

Elä hättäile, ihan normaalilta muksulta kuulostaa. Toiset puhuu enempi ja toiset vähempi ton ikäsenä. Mun nappuloista yks rupes kunnolla puhumaan lauseilla jotain 3vee ikäsenä ja senjälkeen juttua onkin riittänyt niin että ei meinaa hiljaiseks saada.

1v 10kk poika paljon juttlee,mut omiaan todella paljon. sanoja osaa..ehkä parisen kymmentä,voi olla enemmänkin. kahden kolmen sanan lauseita,yksinkertaisia(missä auto, tuo minun paao=pallo) kaksi vuotiaan ei tarvitse vielä puhua todellakaan mitenkään täydellisesti. meille sanottu,että kun osaa muutaman sanan ja todella tarkoittaa niillä jotain, se on merkki että on puheen alkeet hanskassa. sit kolme vuotiaana pitäs jo osata hieman enempi..

2-3 sanan lauseita juttelee juuri 2 vuotta täyttänyt tyttö. Esim. "Äiti nukkuu tualla", "isi tuli", "ei saa paapia" (=raapia), "iso pipi tuli". Osa sanoista on epäselviä ja lyhennettyjä. Lauleskelee omia lauluja, jotka suurimmaksi osaksi pelkkää siansaksaa.

Vaikkuongelmaan autta ceridalin suihkuttaminen korvaan kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. meilläkin oli kuulo-ongelmia, mutta ne loppuivat ceridalilla. Vaikku ei jumitu korvaan ja tärykalvo liikkuu paremmin.

Meillä 1v 9 kk ja puhuu todella reilusti. Matkii koko ajan puhetta ja suurin osa puheesta onkin 4-5 sanan lauseita jo. Sanavarastoa on varmaankin reilusti yli 200 sanaa. Mutta onkin varsinainen papupata. Mukana on myös omia sanalyhenteitä ja joitakin omia sanoja. Ikävä kyllä kuuntelee välillä vähän liiankin hyvin muiden puhetta ja osaa näin ollen matkia myös esim. mahdollista kiroilua.....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikkuongelmaan autta ceridalin suihkuttaminen korvaan kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. meilläkin oli kuulo-ongelmia, mutta ne loppuivat ceridalilla. Vaikku ei jumitu korvaan ja tärykalvo liikkuu paremmin.

Kokeiltu on, eipä se juuri ole auttanut: joka lääkärikäynnillä korvat täytyy imeä puhtaaksi :/ . Mutta ei ne kuulemma enää ihan niin täynnä ole kuin ennen =).