Miten teidän isät noudattaa lasten rytmejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ruusunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"ruusunen"

Vieras
Meillä on ollut vääntöä lapsen rytmeistä..
Kun isä ei oikein pysy tai ei halua pysyä lapsen rytmeissä(klo ajat) mukana,vaikka niistä on joka päivä puhetta ja olen kertonut monta kertaa mitkä ne rytmit ja kellonajat on.
Isä siis käy töissä ja äiti on kotona.
Minä hoidan viikolla melkein kaikki lapseen liittyvät asiat ja isällä on sitten enemmän vastuuta viikonloppuisin.
Viimeviikonloppuna tapahtunutta:
Oltiin sovittu että isä saa nukkua lauantaina pidempään ja äiti taas sunnuntaina.Noh su aamuna lapsi ja isä heräsivät puoli9(olin silloin myös itse hereillä),äiti jatkoi nukkumista.Heräsin 10:ltä ja kysyin että onko lapsi saanut ruokaa jo?(kysyin koska kuulin ruokakitinää ennen kuin nousin ylös sängystä)
Isä vastasi että ei ole.Ihmettelin että miksi pitää taapero ikäisen lapsen aamupalaa venyttää niin myöhälle,että heräämisestä on kulunut jo 1,5tuntia ja lapsi heti minut nähtyään rupesi kitisemään juurikin sitä ruokakitinää,kun isä ei ole antanut lapselle ruokaa...
Jotenkin isälle ei tunnut olevan yhtään tärkeää se mitä/miten/milloin lapsi on tottunut saamaan ruokaa tai menemään nukkumaan.Että ei sillä ole niin väliä meneekö tunti tai 2 yli normaalin ajan.Ja sitten kun unirytmit on menneet sekaisin jokaviikonloppuna niin ei tajua sitä että miksi lapsi heräilee jatkuvasti keskellä yötä kun muuten nukkuu koko yön heräämättä aamuun asti.
En oikein tajua miten asian vääntää rautalangasta hänelle..Ihan kuin viikonloput on vaan rentoa chillailu-aikaa eikä silloin tartte mistään välittää mitään ja ei tajua sitä että minä täällä arkisin korjaan sitten hänen jälkiään ns.,kestän kiukuttelut sun muut raivarit kun on rytmit sekaisin.
Olen oikeasti miettinyt vakavasti että kohta minä hoidan kaiken yksin koska sillätavalla se ois helpompaa eikä tarttis tapella asiasta kun tuntuu että mikään ei mene perille!
Viime yönäkin valvottiin klo1-5 kun ei nukuttanut,koska isä oli myöhästynyt koko päivästä sen 1,5tunnin venytyksen takia.Lapsi nukkui päivällä vain 30 min unet joten viimeyönä se sitten kostautui ja tuntuu vielä tässäkin päivässä kun herättiin vasta 10.30(normaalisti klo8-9)

Meillä isä katsoo hommat kellosta, minä menen enemmän fiilispohjalta.

Tosin nyt isä tehnyt niin paljon töitä että on vähän pihalla kaikesta. Eilen olin poissa 8 h, ja isän piti kysyä esikoiselta, että tuleeko ensin ruoka vai ulkoilu :D Mullehan ei olisi väliä tuolla järjestyksellä, mutta vauva ei osaa nukkua kuin ulkona vaunuissa, ja siksi mennään vauvan tarpeiden mukaan.

Jatkuvaa muutostahan pienten kanssa eläminen on.

Eipä tuo hiirvesti piä kiinni rytmeistä..tosin mulle ihan ok kun olen aamuvirkku, saa mun puolesta mies nukkua pidempään. Päivällisajoista on sentään mieskin tarkka kun normaalistikkin syödään yhdessä arkipäivisin kun on tullut töistä.

Eipä tuo hiirvesti piä kiinni rytmeistä..tosin mulle ihan ok kun olen aamuvirkku, saa mun puolesta mies nukkua pidempään. Päivällisajoista on sentään mieskin tarkka kun normaalistikkin syödään yhdessä arkipäivisin kun on tullut töistä.

Niin ja oma isäni nukkuu noin 5h yössä, herää viimeistään klo 5, että jos lapsi on siellä lapsi kyllä nukkuu pidempään. Mutta ruoka-ajat on siellä aika tarkkoja.

Mun isän ei paljon tarvii meidän lasten rytmeistä välittää... ;) No joo. Miehellä on kans tapana viivytellä varsinkin aamupalan kanssa, ja tuntuu, et koko päivän ruokailut menee sit miten sattuu, ellen koita paikata tilannetta. Vähän saattaa päiväunetkin kärsiä, kun siihen aikaan, mihin asti normaalisti nukkuisi, onkin kulunut jo tosi pitkä aika edellisestä ruokailusta, ja herää nälän takia aikaisemmin. Kyllä mies sit skarppaa, kun sanon, että koittaa pysyä ohjelmassa. Olen sanonut, että en mä huvikseni esimerkiksi niistä ruoka-ajoista naputa, vaan koska se vaikuttaa sit koko päivän rytmiin yöuniin asti. Ymmärtää kyllä sen, mutta välillä pitää silti muistuttaa.

En itsekään ole kellontarkka, yleensä lasten käytös jo kertoo, että alkaa olla väsy/nälkä tmv. niin tietyt rutiinit tulee ihan itsestään suunnillen samoihin aikoihin, mutta mies tuntuu reagoivan noihin paljon myöhemmin.

Meilläkin viikonloppuna helposti lipsuu rytmit. Mun pitää olla koko ajan vetovastuussa, muuten ruoka-ajat ja iltapesulle menot venyy. Välillä tuntuu että rytmit on mulle tärkeämpää kuin lapsille :D haluan asiat pois päiväjärjestyksestä ajallaan, että pääsee seuraavaan hommaan.

Joskus saattaa olla jopa jämptimpi kun mä.:O

Ihan hienosti ollaan pärjätty ja keritty ajoissa tahoillemme, vaikka ihan kaikesta ei aikataulua olla väännetty.

Tunti sinne tai tänne, kukaan ei kuole siinä ajassa nälkään.

Löysää nutturaa, huomaat miten on paljon letkeempi olo.:)

Lapsen ikä vaikuttaa paljon, jonkun 1-vuotiaan kanssa rytmi on vähän tärkeämpi kuin vaikka 5-vuotiaan kanssa.

Omista lapsista nuorin on 4v ja rytmi on suhteellinen käsite ;) Arkisin lapset menee nukkumaan tiettyyn aikaan ja päiväruoka on tiettyyn aikaan. Mutta muuten on vapaampaa. Ihan tavallinen tilanne että vkonlopun aamupala on klo 10.30 vaikka olisivat heränneet klo 7. Tykätään ottaa rennosti vkonloppuisin. Nukkumaanmeno voi olla esim. klo 22.30 jos on vieraita eikä kukaan näytä yliväsyneeltä.

Miehiltä voi myös oppia, ei se naisen tapa ole yksi ja ainoa. Ei aina tartte olla niin orjallinen rytmi, voi vähä relatakin. Tietty nälkäisen ja väsyneen lapsen merkit olisi hyvä tunnistaa :)