Miten teiän masennus on todettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie vaan"

Vieras
Ja millasia oireita oli?

Miusta tuntuu, että miun elämässä ei oo enää mittään hyvvää. Mikkään ei tunnu kivalle eikä sytytä eikä innosta. Kaikki hommat teen vaan pakolla. Ja oon koko ajan pahalla tuulella, huuan vaan. Paras mitä tiiän, on nukkuminen ja syöminen.

Nuorempana hakeuduin psykologille. Psykiatri sen diagnoosin sitten teki.

Mulla oli oireina:

- Jatkuva masentunut mieliala
- Aloitekyvyttömyys
- Päätöksen teon vaikeus
- Huono itsetunto
- Itsetuhoisuus
- Itsemurha-ajatukset
- Syömis- ja nukkumisongelmat
- Mikään ei kiinnostanut

Päälle päin vaikutin normaalilta. Kaikille tuli yllätyksenä että sairastin vakavaa masennusta. Psykologin mukaan olin sairastanut jo vuosikaudet, ja diagnoosin saamisen jälkeen sairastin vielä useita vuosia lisää ja uusiutumisriski aina on.

Ite sen pikkuhiljaa totesin, tuli vähän yllätyksenä. Ensin olin tosi vittuuntunut, suutuin tosi helposti ihan pienistäkin jutuista. Aloin kiroilemaan paljon vaikken normaalisti juurikaan kiroile. Uniongelmat alkoi varmaan samaan aikaan, heräsin aina keskellä yötä enkä vaan pystynyt nukahtamaan uudestaan ja valvoin sitten aamuun asti ja siitä töihin.. Nuo uniongelmat pahensi sitä omaa oloa ihan hirveästi, ahdisti jo ihan se että olin niin väsynyt töissä. Sen takia meninkin sitten lääkäriin muutaman viikon jälkeen, tosin olin jo huomannut että ahdistus oli muutakin kun unenpuutteesta johtuvaa, teki mieli viillellä tai muuten vaan jotenkin satuttaa itseä että saisin oloni paremmaksi. Miehestäkin teki mieli erota, en nähny siinä mitään hyvää, vaikka itsekin tajusin sen että eihän meidän välillä ollut oikeasti mikään muuttunut, että ennen olin ihan onnellinen ja yhtäkkiä ilman syytä en vaan ollut onnellinen.

Yhteistyössä