Miten tehdään/maustetaan hampurilaispihvi? mäkkärillä tai hesellä töissä olleita???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tekis mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tekis mieli

Vieras
Haluaisin tehdä kotona hamppareita. Ja haluaisin siitä pihvistä just samanlaisen kun mitä hesessä tai mäkissä on. Miten se pihvi tehdään? Ilmeisesti kyseessä on ainakin mainoksen mukaan 100% täyslihaa, eli paistan pelkän jauhelihan, vai? Vai pitäiskö olla jotain filettä? Millä mausteella maustan että siitä tulee just saman makuinen kuin mäkissä tai hesessä?

Paistat vain pelkän jauhelihan. Taputtelet sen ensiksi tosi ohuiksi pihveiksi leikkuulaudalla, sitten paistat öljyssä ja laitat päälle suolaa ja mustapippuria. Se on siinä!

En ole ollut siellä töissä, enkä tiedä miten tekevät, mutta mä laittaisin vain suolaa ja mustapippuria siihen jauhelihaan. Ja jauheliha mieluiten paistijauheliha.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23201403:
Paistat vain pelkän jauhelihan. Taputtelet sen ensiksi tosi ohuiksi pihveiksi leikkuulaudalla, sitten paistat öljyssä ja laitat päälle suolaa ja mustapippuria. Se on siinä!

Jep näin mäkissä. Jauheliha mielellään aika rasvaista naudanjauhelihaa. En sitten tiedä miten se pihvi kotona pysyy paistaessa kasassa, mäkissä sitä paistetaan 45 sekuntia yli 200 asteen lämpötilassa.

[QUOTE="kira";23201416]Jep näin mäkissä. Jauheliha mielellään aika rasvaista naudanjauhelihaa. En sitten tiedä miten se pihvi kotona pysyy paistaessa kasassa, mäkissä sitä paistetaan 45 sekuntia yli 200 asteen lämpötilassa.[/QUOTE]

Mulla olis sellainen valurautainen lättypannu, jossa tulee sellaisia pikkulättyjä. Pitäiskö ennemmin yrittää siinä, vai hyvällä teflonpannulla?

Mulla olis sellainen valurautainen lättypannu, jossa tulee sellaisia pikkulättyjä. Pitäiskö ennemmin yrittää siinä, vai hyvällä teflonpannulla?

itse olen kotona paistanut hyvällä teflonpannulla. Painele ensin pihvit raa'asta naudan jauhelihasta tiiviksi, että pysyvät kasassa. Sitten kuumalle pannulle ja paistat, kunnes neste on noussut kunnolla pintaan. Ja sit käännät leveällä ohuella lastalla ja paistat toisen puolen. Sit se pysyykin jo kasassa. Sitten pinnalle suolaa ja pippuria :)

Tämä ohje on Kotikokki-netistä, ohjeen kirjoittaja kehui näitä Hesen pihvien veroisiksi. Olen kokeillut, ja hyviä tulee.

400 g jauhelihaa
2 munaa
2 rkl sinappia
1 sipuli
mustapippuria
1 tl suolaa

Laita pannulle hieman öljyä ja kuullota pieneksi pilkottu sipuli. Anna jäähtyä. Laita jauheliha kulhoon ja sekoita joukkoon munat ja mausteet. Lisää lopuksi jäähtynyt sipulisilppu. Sekoita ja laita jääkaappiin 10 minuutiksi "maustumaan". Paista pihveiksi pannulla tai uunissa 200 asteessa 20 minuuttia.

Pihviin ei tule muuta kuin naudan jauhelihaa, mausteeksi suolaa ja pippuria. Valmiit sämpylät usein maistuvat kamalalle, jotkut tekevät nekin itse.

Joskus laitan pihviin vaahterasiirappia tämän ohjeen mukaan:
http://www.wholefoodsmarket.com/recipes/2759

Tee paistijauhelihasta (ei mausteita) litteitä kiekkoja ja laita ne pakkaseen (leivinpaperia pihvien väliin). Kun teet hampurilaisia, niin ota pakastuneet kiekot ja laita kuumalle pannulle (hieman rasvaa). Mausta suolalla ja pippurilla. Tulee erinomaisia!

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23201464:
Miksi? No onhan se melkoista shaibaa mutta on sillä ainakin yksi käyttökohde:
Ruisleipää johon ensin vetäistään sellainen sentin paksuinen setti aurajuustoa ja sen päälle tuhtia sinappia. Sitten vielä koko komeuden päälle reilu ropsautus arskaa ja ei kun ääntä kohti :p

Yhteistyössä