Miten tehdä järkevä ostoslista kauppaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli neuvoja jos joku jaksaisi antaa. Tarve olisi pihistää niin että saisi vähän vähemmän rahaa menemään ruokakauppaan. Nykyisin meillä menee kk n.700 euroa ja sehän on kait vähän liikaa.
Osaako joku kertoa mitä esim. kannattaa ostaa kaupasta jotta saa tehtyä ruoat viikoksi 5 henkiselle perheelle edullisesti ja silti terveellisesti?

Tarjouskamaa, ruotsalaista maitoa, tavaraa isoissa erissä/paketeissa, kaupan omia merkkejä... kauden mukaan ruokaa, esim. nyt osa kasviksista kalliita (ja aika huonolaatuisia), meillä syödään paljon perunaa, porkkanaa ja kaalia..

meillä kans meni ennen ihan mielettömät summat kauppaan ja tuntu et joka toinen pv piti kaupassa käydä...en oikein osaa auttaa et mitä kannattais ostaa mut meil ainakin toimii nyt hyvin tää et mietin etukäteen viikon ruoat mitä teen ja sit sitä mukaan teen kauppalista ja hyvin toimii,korkeintaan maitoa täytynyt käydä hakemassa ja tuntuu et rahaa säästyy kun listan kanssa menee :)

me onnistuttiin monipuolistamaan ruokavaliota ja samalla pihistämään kauppalaskuja (hoitovapaalla tässä ollaan) kun teen viikonruokalistan ja sen mukaan kauppaan.. ja kerran viikossa kauppaan. henkilöitä meillä on 4

Mulla on jääkaapin ovessa lappu, mihin jokainen kirjottaa mitä puuttuu. Sit ostan sen lapun mukaan + 7 isoa maitopurkkia, leipää, hedelmiä ja 7 liha/kana/kala pakkausta. 100 euroa/viikko riittää, kun pitää itsensä aisoissa kaupassa, eli ei osta sen lapun ulkopuolelta ja jättää herkut pois.

Yksi hyvä vinkki on, että katsot valmiit reseptit netistä, myös perusruokiin ja ostat VAIN sen mitä reseptissä sanotaan. Ja toki vielä voi jättää kaikki ylimääräiset härpäkkeet. Mä joskus yllätyin miten suhteessa vähän rahaa kului juhla-ateriaankin, kun tosiaan osti tasan sen mitä reseptissä sanotaan.

Suunnittele viikon ruuat tarkkaan etukäteen ja mieti miten käyttää mahdolliset jämät hyväksi seuraavan päivän ruokaan (esim jauhelihakastike muuntautuu moneen). Kun suunnittelet näet myös sen mitä kokonaisuutena tulette viikon aikana syömään ja ottaa huomioon niin terveydellinenkin puoli.

Kauppaan aina listan kanssa niin ei tule heräteostoksia. Tosin mä tuppaan kyllä käymään aina läpi kaikki -50% tuoteet, niitä ostan sitten pakkaseen, ohi kauppalistan. Valmisruuat on musta suhteellisen kalliita joten niitä en pahemmin ostele. Ja vertaa aina kilo/kappalehintoja. Niissä on julmetusti eroja. Vaikka joku tuote on tarjouksessa, vieressä saattaa tököttää purkki samaa tavaraa, eri valmistajalta ja halvemmalla. Halppismerkeissä on myös paljon hyviä vaihtoehtoja (eldorado, rainbow, pirkka...) kannattaa kokeilla ja löytää ne omat suosikit.

Itse tekemällä säästää ja joskus mä pidän sellaisia "kokkauspäiviä" että teen useampaa ruokaa ja laitan sitten pakkaseen (esim makaroonilaatikkoa). Näin on sitten valmisruokaakin niille päiville kun ei jaksa/ei kiinosta/ei ehdi tehdä ruokaa.

Ja meillä on erikseen herkuttelupäivä, yleensä viikonloppuna jolloin voi ostaa sitten jotain tyyriimpää ja parempaa. Jos aina kituttaa niin se alkaa tympiä nopeaan.

Yhteistyössä