Miten teet riisipuuron?

  • Viestiketjun aloittaja :)))
  • Ensimmäinen viesti
:)))
Erilaisia tapojahan on tehdä se... mä tein ennen haudutuskattilassa, mutta tympäännyin jostain syystä siihen ja puuro ei ollut niin hyvää mitä ois pitäny ollu. Nykyään keitän puuroriisin vedessä ja loppuvaiheessa lisään kerman ja maidon, tulee nopeasti puuro ja maistuu herkulliselta! :)
 
avieras
Tähän lisään vielä kysymyksen mikä on mielestänne paras puuroriisi? Kaikki vihjeet tervetulleita. Se kun on se ratkaisevin ja laatueroja on paljon, Kyllästyttää etsiä sitä oikeaa-
 
"a.p"
Tähän lisään vielä kysymyksen mikä on mielestänne paras puuroriisi? Kaikki vihjeet tervetulleita. Se kun on se ratkaisevin ja laatueroja on paljon, Kyllästyttää etsiä sitä oikeaa-
Mä luulen että parasta tulee kattilassa suoraan maitoon keitetty. Itse en vaan jaksa vahtia puuroa kun palaa niin helposti pohjaan kun niin keittää. Joulupuuron teen varmaan noin, eli maitoon keitän suoraan, punaiseen maitoon. :)
 
"a.p"
[QUOTE="a.p";29320808]Mä luulen että parasta tulee kattilassa suoraan maitoon keitetty. Itse en vaan jaksa vahtia puuroa kun palaa niin helposti pohjaan kun niin keittää. Joulupuuron teen varmaan noin, eli maitoon keitän suoraan, punaiseen maitoon. :)[/QUOTE]

Auts... lukivirhe.. :D kysyitki siis parasta puuroriisiä. Oisko Risellaan puuroriisi...
 
"vieras."
Haudutuskattilassa, ensin laitan 2 dl vettä ja 2 dl riisiä. Kun vesi on imeytynyt riiseihin lisään litran verran maitoa ja hauduttelen tunnin verran. Ton maidon lämmitän mikrossa kuumaksi ennen kattilaan lisäämistä. Niin ja suolaa tietysti pitää kans laittaa jonkun verran.
 
silleentälleen
Risella-pussin ohjeen mukaan, eli laitetaanko siinä n. 1 dl vettä kattilaan kiehumaan, siihen riisit ja sen aikaa annetaan kiehuskella et vesi on imeytynyt riiseihin, sitten litra punaista maitoa perään ja keittely. Sitten kun puuro on valmista niin suolaa. Joskus teen uunissa.
 
"V e e r a"
Haudutuskattilaan litra punaista maitoa ja puhtaaksi huuhdeltu riisi. (Riisistä lähtee ällöttävä harmaa vesi huuhtoessa)
Haudutellaan 1,5 tuntia ja lisätään suola.

En ole huomannut merkittävää makueroa eri riisien välillä. Kaikkien maku paranee, kun ne huuhtoo. Oisko meillä nyt Myllyn Parasta.
 
Jos tekisin, tekisin varmaan helpoimmalla reseptillä, eli uunissa hauduttaen. :p
Mutta mies tekee sen kattilassa, äitinsä reseptin mukaan ja siitä tulee taivaallisen hyvää. :)
 
Vierasss
Puuro pitää keittää punaiseen maitoon. Olen kuullut ja testannut tuollaisen että keittää veteen ja lisää kermaa ja se oli ihan hirveä. Siis todella puuttui kaikki täyteläisyys puurosta.
 
Rainbow-riisiä on viime aikoina ollut.

Paras minusta tulee niin, että ensin keittää 2dl vettä 2dl:aan riisiä, sekaan kanelitanko. Kun alkaa olla puuroa, lorauttaa hieman maitoa joukkoon. Kun se on imeytynyt, lorauttaa hieman lisää jne, kunnes maitoa on mennyt litra. Maitoa lisätään niin vähän kerrallaan, ettei kiehuminen missään vaiheessa taukoa. Ja keitetään miedolla lämmöllä. Maustetaan 2tl sokeria ja vajaa tl suolaa.

Valmistumiseen menee sama aika kuin kerralla litra maitoa -menetelmälläkin, mutta pohjaanpalamisen riski on pienempi ja ylikuohumisvaaraa ei ole. Ja koostumus on mieletön. Joulupuuron keitän punaiseen, muulloin siniseen tai rasvattomaan.

Haudutuskattilapuuro välttää arkena, mutta ei se yhtä hyvää ole...
 
Viimeksi muokattu:
"eeee"
Keitän veteen ja vartti ennen kun puuro on valmista lisään kerman ja voin. Puurosta tulee pahaa ilman sitä voita! ja voita siis saa olla kunnon köntti. On muuten hyvää
 

Yhteistyössä