Miten teet kaalilaatikon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja parhaat vinkit kehiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

parhaat vinkit kehiin

Vieras
Ensimmäinen yritykseni muutama vuosi sitten oli surkea. Nyt olisi tarkoitus kokeilla kaalilaatikon tekoa toisen kerran. Kaalikääryleet onnistuivat yllättäen heti ekalla kerralla.

Olen ihan sekaisin reseptiviidaakossa ja siksi kysyn teiltä vinkkejä herkullisen ja helpon kaalilaatikon valmistamiseksi.

Pilkotko kaalin käsin vai koneella? Keitätkö suikaleita kattilassa vai haudutatko pannulla? Lisäätkö riisin raakana vai kypsänä? Lisäätkö ruokakermaa tai munia (jossakin ohjeissa oli)? Muita vinkkejä?

[QUOTE="vieras";24993172]Aletaan siitä, että mistä ajattelit ostaa kaalin?[/QUOTE]

Kaali ja muut aineet on jo ostettu. Parin tunnin päästä pitäisi alkaa väsäämään laatikkoa.

[QUOTE="aapee";24993203]Kaali ja muut aineet on jo ostettu. Parin tunnin päästä pitäisi alkaa väsäämään laatikkoa.[/QUOTE]

Mistä tiesit, mitä ostaa, kun ei ohjekaan ollut selvillä?

Pilkon kaalin käsin. Heitän kaalit kiehuvaan veteen, jossa on lihaliemikuutio. Ruskistan jauhelihan ja maustan hyvin. Kun kaalit on pehmeitä otan ne pois vedestä laitan uuni vuokaan, säästän vähän keitinlientä. Laitan vuokaan jauhelihan ja raakaa puuroriisiä. Kaadan kaalin keitin lientä päälle ja tummaa siirappia reilusti. Sitten uuniin.

[QUOTE="hmm";24993216]Pilkon kaalin käsin. Heitän kaalit kiehuvaan veteen, jossa on lihaliemikuutio. Ruskistan jauhelihan ja maustan hyvin. Kun kaalit on pehmeitä otan ne pois vedestä laitan uuni vuokaan, säästän vähän keitinlientä. Laitan vuokaan jauhelihan ja raakaa puuroriisiä. Kaadan kaalin keitin lientä päälle ja tummaa siirappia reilusti. Sitten uuniin.[/QUOTE]

Kiitos.

Pilkon kaalin ja paistan pannulla voissa sen verran että vähän pehmenee, väri muuttuu hieman ja ei oo niin nahkeita. Paistan jauhelihan (2 pakettia kun kokonainen iso kaali), nakkaan sekaan suolaa, (valko)pippuria, meiramia, sipulia, vähän siirappia. Riisiä ripottelen vuoan pohjalle, ja kaali-jauhelihaseos sen päälle. Kermaa muutama desi ja maitoa vielä päälle...en sitä niin mittaile...joskus tuleeki sit liian märkää.
175 astetta, vähintään 1,5h. Osan aikaa piän folioa päällä, ettei pala pinta.

Viimeksi muokattu:
Meidän kaalilaatikkoon ei tule lainkaan riisiä. Eli minä pilkon kaalin veitsellä, ruskistan/pehmennän pannulla, ruskistan jauhelihan lihaversioon (raastan porkkanaa kasvisvastaavaan, ja paahdan sitäkin hieman pannulla). Sipuli toki myös, pilkon ja paistinpannun kautta sekin.

Sitten kaikki vuokaan (kaali + sipuli + jauheliha/porkkanaraaste), päälle siirappia, sekä liha-/kasvislientä (ihan kuutiosta yleensä teen). Uuniin, mielellään 1,5-2-tuntia, jotta on tummaa ja pehmeää. :) Maistuu koko perheelle (tai no kuopus vasta opettelee tykkäämään kaalista).

Minä silppuan käsin kaalin.Laitan suoraan kannelliseen vuokaan kaalit mitenkään paistamatta tms.Sekaan paistettua jauhelihaa,sipulia,porkkanaa,lihaliemikuutioita,pippuria ja ohranjyviä.Haudutan uunissa pitkään kannen alla.

Perinteinen kaalilaatikko (omat lisäykset suluissa)

1½-2kg kaalia
1-2dl vettä
400g jauhelihaa (lammasta jos mahdollista)
½dl riisiä tai ohrasuurimoita
siirappia, valkopippuria, meiramia ja suolaa maun mukaan

Kaali raastetaan karkeaksi raasteeksi (itse teen monitoimikoneella) ja haudutetaan kattilassa pehmeäksi. keitetään riisi tai suurimot puolikypsäksi kaalin keitinvedessä (itse teen kaalien viereen tilaa ja kaadan riisit kaalien kanssa samaan kattilaan kypsymään). Jauheliha ruskistetaan ja lisätään kaalin joukoon. Mausta sopivatsi. Kaada laakeaan vuokaan, paista miedolla lämmöllä (160-175 asteisessa) uunissa kauan (vähintään tunti). (kannataa lisätä vettä jos kallimössö vaikuttaa kuivahkolta ennen paistoa, muuten tulee kuivaa)

[QUOTE="aapee";24993434]Kuulostaa helpolta. Ruskistuuko kaali lainkaan? Laitatko myös siirappia?[/QUOTE]

Ei ruskistu vaan pysyy pehmeänä kannen alla.Siirappi joo unohtui tuosta listasta.Vettä laitan sen verran että kaalit peittyvät ja ohraa noin desin.Pari tuntia 150 asteessa.Ei varmastikaan ole oikeaoppista mutta hyvää.Viimeksi jo 70v isäni kehui sitä.Sitä jo pidän todellisena kohteliaisuutena:saint:

[QUOTE="xyz";24993457]Käyppä maku-lehden sivuilla ja pistä reseptihakuun kaalilaatikko. Sieltä tulee mehevän kaalilaatikon ohje joka on toiminut ainakin meillä.[/QUOTE]

Kuulosti hyvältä.

Nyt olen saanut teiltä jo monta hyvää vinkkiä. Jos ensimmäinen kokeilu epäonnistuu, niin sitten vain kokeilemaan seuraavaa.

Ensimmäinen yritykseni muutama vuosi sitten oli surkea. Nyt olisi tarkoitus kokeilla kaalilaatikon tekoa toisen kerran. Kaalikääryleet onnistuivat yllättäen heti ekalla kerralla.

Olen ihan sekaisin reseptiviidaakossa ja siksi kysyn teiltä vinkkejä herkullisen ja helpon kaalilaatikon valmistamiseksi.

Pilkotko kaalin käsin vai koneella? Keitätkö suikaleita kattilassa vai haudutatko pannulla? Lisäätkö riisin raakana vai kypsänä? Lisäätkö ruokakermaa tai munia (jossakin ohjeissa oli)? Muita vinkkejä?

VINKKI NRO 1: Kypsentele kaalia hieman voissa, antaa hyvää makua
VINKKI NRO 2: ÄLÄ käytä riisiä vaan ohraryyniä

kaali paistetaan voissa oikein hyvin,saa ruskistua. Lopuksi maustetaan aromisuolalla,valkopippurilla ja siirapilla.
Riisi esikeitetään. Jauheliha paistetaan ja maustetaan hyvin.
Kaikki sekaisin vuokaan. Ruokakermaa purkillinen joukkoon.
Uuniin hautuun n, puolitoista tuntia. Nautitaan puolukkahillon kera.

Yhteistyössä