Miten teen vauvalle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä äippä

Vieras
Soseita pakkaseen? Esim.kesäkurpitsasta haluaisin tehdä.Pitääks ne kuoria? Kauanko niitä keitetään? Mä oon ihan tumpelo tälläsissa.mutta rahat on väissä ja tuttujen kasvimaalta saisin kaikenlaista ja haluisin ite tehdä valmiiks talvee varten kun vauva alkaa saada kiinteitä.mitä muuta vois vauvalle pakastaa? Kaikki ohjeet tervetulleita!

Kyllä kaikki kasvikset pitää kuoria. Sit pilkot vähän pienempiin osiin ja keität ne vedessä tai höyrykattilassa. Sitten kun kypsiä, niin soseutat sauvurilla tai muulla sekoittimella. Lisää tarvittaessa keitinvettä, jos liian sakeaa. Muista: ei keitinveteen sitten suolaa (tiesitkin varmaan).
Mä olen pakastanut aina jääpala-astioissa ja sit kun kuutiot on jäätyneet, niin olen kipannut net pusseihin tai pakastusrasioihin --> kätevää! Sieltä sit kaivanut niin monta kuutiota kuin tarpeen ja sulattanut aterialle.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
peruna, porkkana, kukkakaali, parsakaali, bataatti, maissi.. ja näihin sekaan perunaa suhteella 50-50

Peruna menee vetiseksi pakkasessa.
Pakasta muita kasvissoseita vaikka jääpalamuoteissa ja sitten pussiin kun on jäätyny. Siiten kun tarjoilet niin voit tehdä "sekoituksia" keität perunan ja sekaan vaikka kuutio maissia ja toinen porkkanaa, kun kasvaa niin vielä yksi kuutio lihaa/kalaa/broileria

porkkana,peruna,bataatti,maissi,parsa,kukkakaali ja oikeastaan kaikki jauhoisemmat kasvikset on hyvä sosejuttuja.
Keität kattilassa joko vain yhtä tai vaikka porkkanaa ja perunaa ja riippuen siitä minkä ikäinen lapsi on voit pakastaa vaikka puoli desiä tai desin minigrippusseihin.Odota että sose jäähtyy ennenkuin laitat pussiin!
Jos sinulta löytyy jääpalamuotti voit pakastaa siinnä ja siitä siirtää kuutioit jäisinä isompaan pussiin. näin on helppo ottaa vauvan makuannoksiksi kuutio tai kaksi.

Keittoveteen ei tarvitse lisätä mitään mausteita.

Myös marjoista saa hyviä pakastesoseita.
Hedelmien rakenne ei oikein kestä.

juu siis parsa ja muut kaalit saattaa olla herkälle vatsalle rankkoja.

kannattaa lapsen iän mukaan miettiä :)

Sellaista nuppuparsaa tarkoitin.Meillä ainakin maistui vaikka haisee keitettäessä ihan esterin berberille.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
peruna, porkkana, kukkakaali, parsakaali, bataatti, maissi.. ja näihin sekaan perunaa suhteella 50-50

Näin. Ite tein millon mistäkin kasviksesta (yllämainituista) ja laitoin ainakin kahta eri lajia sekasin. En välttämättä aina laittanu edes perunaa, mutta sitten kun vauva on vähän isompi ja vaatii enemmän ja tuhdimpaa ruokaa, niin sitten perunaa ja joitain muita kasviksia sekaisin. Kesäkurpitsan oon kuorinut ja paloitellut, keitän kunnes pehmeetä. Harvemmin kattelen kellosta keittoaikoja, vaan kokeilen haarukalla. Tomaattia voi kaltata (kastelet siellä kiehuvassa vedessä ja kun nostat pois niin kuori lähtee helposti pois) myös soseisiin sekaan. Kun kuori on poistettu, niin pilkot vaan kiehumaan sekaan. Pakasteherneitä voi keittää soseisiin myös. Pelkkää perunaa ei kannata soseena pakastaa; menee jotenkin se rakenne kummalliseksi pakastettaessa. Muiden kasvisten seassa voi kyllä pakastaa. Mitäs vielä... Kolmelle lapselle oon noita sörsseleitä tehny niin jotain kyllä luulen tietäväni; kysele lisää jos tulee jotain mieleen!

Kiitti kauheesti ohjeista! Toi mun tuttu ei oo vauvaihmisiä,mutta väitti ettei sitä kesäkurpitsaa tarttis kuoria.Miten on? Muut tietty kuorin mistä en itekään kuoria söis.On vielä kuulemma ihan luomua kaikki ja ei kerkee ite kaikkea käyttää.

meillä oli kauhea kädenvääntö siitä neuvolassa että onko perunassa liikaa tärkkelystä tms.

Aloitinkin soseet bataatilla kun ajattelin että on lapsen makuun hiukan makeampi.
Maistui tosi hyvin!

Tyttö on vaan nykyisin tosi huono pottujen syöjä...

Parsa ja parsakaali ovat eri kasveja, parsakaalia jopa suositellaan neuvolassa, parsasta en tiedä. Monia juureksia (kuten lanttua) ei saa antaa korkean nitraattipitoisuuden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja megara:
meillä oli kauhea kädenvääntö siitä neuvolassa että onko perunassa liikaa tärkkelystä tms.

Aloitinkin soseet bataatilla kun ajattelin että on lapsen makuun hiukan makeampi.
Maistui tosi hyvin!

Tyttö on vaan nykyisin tosi huono pottujen syöjä...

No mä en aio antaa perunaa vielä pitkään aikaan (tyttö nyt 5+kk) ja kaverin tenava on sille allerginen.
Ne varmaan ampuu mut neuvolassa, kun sanon (jos sanon ;) ) siellä, et meillä on maisteltu mustikkaa ja porkkanaa.

Oon kuullu joskus kans, että kesäkurpitsan vois keittää kuorineen, mutta ite oon kyllä vauvan soseita varten kuorinu. Ainakin pesisin ensin sen kurpitsan tosi huolellisesti ja keittäsin vasta sitten, mutta silti epäilyttäis vähän antaa vauvalle kuorineen... Tästä en kyllä nyt oikein tiedä. Joku muu ehkä tietäis?

Sellanen tuli kans mieleen, että vauvaa ei kannata opettaa heti ensialkuun turhaan makeuteen; ei meinaa sitten upota ne kasvissoseet. Peruna on hyvä kasvis aloitella kiinteitä.

finttu: meillä oli myös haulikko jo ovella vastassa. :D
On kuulemma tärkeistä tärkein. Varmaan siksi että peruskoulussa ei saakkaan muuta kun pottua. :D

Toinen oli se etten antanut vellejä. Täti oli ihan kauhuissaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja megara:
finttu: meillä oli myös haulikko jo ovella vastassa. :D
On kuulemma tärkeistä tärkein. Varmaan siksi että peruskoulussa ei saakkaan muuta kun pottua. :D

Toinen oli se etten antanut vellejä. Täti oli ihan kauhuissaan. :D

Oukei, mä laitan huomenna luotiliivit päälle. Ja jeesusteippia oman suun eteen.