Miten teen lohifileen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pyryharakka

Aktiivinen jäsen
09.02.2005
2 304
0
36
Siinäpä se kysymys sitten olikin.Ostin kaupasta sellaisen kirjolohifilee palasen kun poika tykkää kovasti kalasta ja välttämättä halusi.Nyt sitten mietinkin että miten mä sen tuolla uunissa teen?Missä asteessa ja kuinka kauan?Painoa tuolla on 741g.Ja pistänkö sen uuniin nahkapuoli ylöspäin vai alas?
Ja ihan oikeasti mä olen näin tolvana etten osaa tota tehdä kun en ole koskaan uunissa lohta paistannut.

Me tehdään usein näin;
File vuokaan (nahka alas), pinnalle ripottelen maustetta.
Uuniin n. 200 astetta. Reilun vartin päästä lisään päälle 2-4dl kermaa, johon lisätty 1-2 pss Lämmin Kuppi Katkarapukeittoa.
Uunissa kokonaisaika n. 45min

mie ripautan pinnalle suolaa ja annan hetken vaikuttaa..sitten pinnalle sitruunapippuria ja tilliä ...200 asteessa n.25min-30min riippuu fileen paksuudesta.

tosin voi myös tehä niin että fileroi sen nahkan pois ja tekee kastikkeen tai keiton.

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Me tehdään usein näin;
File vuokaan (nahka alas), pinnalle ripottelen maustetta.
Uuniin n. 200 astetta. Reilun vartin päästä lisään päälle 2-4dl kermaa, johon lisätty 1-2 pss Lämmin Kuppi Katkarapukeittoa.
Uunissa kokonaisaika n. 45min

Joo,mut ilman noita kermoja.Kun poika haluaa syödä tota kalaa leivänpäällä tai sitten pelkästään lautaselta.Mistä mä tiedän että milloin se lohi on varmasti kypsää?Ja niin ettei se kuivu tuolla uunissa?Pitäskö se sulloa johonkin folioon paiston ajaksi?

saat perunalisäkkeen samalla, kun laitat vuokaa peruna-sipulisokoitusta, sekaan kermaa ja mausteita maun mukaan. Paista perunoita 250 puolisen tuntia, laske uunin lämpötilaa 200asteeseen ja lisää lohifile nahkapuoli ylöspäin perunoiden päälle (mausta file samaan aikaan kun laitat perunat uuniin) paista vielä 30-45min, kunnes nahka irtoaa. Helppoa ja hyvää!

Suolaa, sitruunaa puristettuna ja mustapippuria ripsautat fileen päälle, tai muuta mieleistä. Sitruunapippuri+suola tai suola+kalamauste käy hyvin.
Filee pellille leivinpaperin päälle NAHKAPUOLI YLÖSPÄIN, mausteet siis jää fileen "alle". 200 astetta n.30min. Jos haluaa, lorauta kermaa/smetanaa tms fileen viereen puolessa välissä paistoa kastikkeeksi.
Kun kala on kypsä, pois uunista ja anna jäähtyä hetki. Veitsellä tai harukalla varovasti nahan kulmasta kiinni ja vedät sen pois kalan päältä.
Puhdas ja hyvä kala on valmis =)
Riisin kans hyvää tuo kerma/smetana, ilman käy perunamuusin/valkosipuliperunoiden tms kans. NAM. Just tätä syötiin lounaaksi tänään =)

ap:lle ei tarvii foliota..mun mielestä toi tunti 200asteessa on liian kauan..menee helposti mössöiseksi..
puoltuntinen riittää varsin hyvin..annata jäähtyä ja leikkaat siitä sopivia palasia.

(perustuen tuohon: http://www.apetit.fi/default.aspx?id=189&a=12&b=200&view=Receipt ..tuossakin paistavat vaan puol tuntia samankokosta filettä )

ei mitään folioita. Ei kuivu kun et pidä liian kauaa. Voiveitsellä vaikka kokeilet paksuimmasta kohdasta, ja kun on läpi pehmeä, on varmasti kypsä.
Laita se nahka ylöspäin vaan rohkeasti, niin on sit ilman enempiä putsauksia valmis vaikka leivän päälle pojallesi.

Yhteistyössä