Miten te ulkoilette teidän pienempien taaperoiden kanssa? Mitä teette?

Meillä tyttö 1v3kk. Äsken oltiin tunti pihalla, tyttö kaivoi kauhalla lunta purkkiin ja mä kolasin pihaa. Sitten hän konttas/käveli vähäsen paikasta toiseen, istu kinoksessa ja työnsi lumikolaa :) Sitte käytiin vielä pieni lenkki pulkalla, siitä tykkää tosi paljon. Niin ja päikkärit 2-3 tuntia on vielä vaunuissa ulkona.

Meillä on kanssa puolivuotiaasta käyty pihalla ja tyttö saanu olla maassakin. Ulkovaatteet päällä liikkuu ihan sujuvasti niin ei ainakaan ne aiheuta tuskaa pihalla oloon. Mutta kuten sanottu jo aiemmin, joku tykkää ulkoilusta, toinen ei enkä ymmärrä miksi sitten pitäs ees pakottaa pihalle istumaan jos toinen ei siitä tykkää :)
 
Meillä on lapsi 1v2kk ja hän ulkoilee 1-3 kertaa päivässä; aina iltapäivällä ja yleensä myös aamupäivällä ja joskus vielä illalla. Päiväunet nukkuu lounaan jälkeen sisällä, joten ulkoilu on aktiivista aikaa. Suurin osa ulkoiluista on rataslenkkejä, eli lapsi istuu rattaissa ja katselee maisemia. Kerran päivässä lapsen kanssa käydään yleensä omalla pihalla ja/tai leikkipuistossa vähän tutkailemassa. Tyttö ei vielä kävele, mutta touhuilee yleensä jonkin aikaa pihalla maassa: konttailee, istuskelee ja seisoo leikkitelineitä vasten. Ja aina leikkipihalla tai -puistossa ollessa keinutaan; on ihan tytön lempparipuuhaa, kun taas maassa möyrimisestä ei erityisesti välitä.

Meillä on ulkoiltu päivittäin ihan vauvasta lähtien, mutta ulkoileminen on ollut enimmäkseen vaunuttelua: se on sopinut meidän perheellemme parhaiten, koska olemme "liikkuvaisia" eli käymme paljon esim. kaupungilla vaunuilla jne. Alle vuoden ikäisenä laitoimme lapsen muutaman kerran maahan istuskelemaan, mutta ei hän siinä viihtynyt, joten keskityimme keinumiseen ja vaunutteluun.
 
Ooo
Joo, mäkään en usko tuohon kävelyn oppimiseen nopeammin ulkona :eek: . Suurin este touhuille ja viihtymiselle on varmasti tää keli ja tuo vaatemärä, jossa ei pysty liikkumaan edes kontillaan. Nytkin toki tekevät tuolla lähtöä isänsä kanssa lenkkeilemään, ja sinne vaunuihin nukahtaa nopeasti ja nukkuu hyvin ulkona. Happea siis saa kyllä :D
Mutta kukin tyylillään tässäkin asiassa =)
 
Meillä neiti on 1v1kk huomenna ja ulkona ollaan paljon. Aamusta reilu tunti ja päivällisen jälkeen toinen saman moinen, joskus heti unienkin perään jos ihana sää. Unet nukkuu ulkona siinä välissä. Aamusta hoidellaan asioita vaunuilla ja tepastellaan pihalla; hangella, asfaltilla... Keinuminen on tosi kivaa, samoin puskien oksien tökkiminen ja tutkiminen. Märällä kelillä kuravehkeet päälle ja saa istua lammikoissa. Talvipuku kun ei pidä vettä. Kävelty on 10 kk ikäisestä ja melkein heti pihallakin, koska pidän sisällä sandaaleita ja tottui hyvin kenkiin. Mutta musta jokainen tekee niin kuin parhaiten omaan rytmiin ja muuhun sopii. Kaikki ei sovi kaikille.
 
Esikoisen kanssa pihaleikit alettiin hänen ollessa 8kk, kun oli oppinut kunnolla istumaan ja konttaamaan. Hän on juhannuksena syntynyt eli niihin aikoihin oli helmi-maaliskuu. Viime vuonna tosin oli mun mielestä kevät tässä vaiheessa jo pidemmällä:) Hän oli kova menemään jo ennen kuin osasi kävellä, eli annoin hänen mellastaa ja menin itse perässä. Juoksentelu on vieläkin parasta, juoksentelee vaan eestaas ja käy välillä laskemassa mäkeä, vähän keinumassa, vähän leikkimässä muitten leluilla;) Nyt hän on siis 1v9kk, ja mä olen nyt antanut hänen kävellä koko matkan puistoon, ja siitä hän nauttii ihan tosi paljon myös.

Nyt meidän toinen lapsi on melkein 8kk ja haluisi jo kovasti veljen mukaan leikkeihin(osaa istua ja kontata hyvin, nousee seisomaan tukea vasten), mutta vielä en ole maahan laittanut, keinuun kyllä. Oikeastaan se johtuu siitä että kotoa lähtiessä on ollut tarkoitus että tyttö nukkuisi puistoilun ajan, eikä meillä ole ollut kosteudenpitävää pukua hänellä päällä:) Typsy katselee rattaistaan jos sattuu hereillä olemaan kun puistoillaan, mutta yleensä hän nukkuu.

Tytöllekin tosin ostin jo kuravaatteet, kunhan vähän sää lämpenee niin pääsee hänkin pihamaalle:)
 
Nyt on ihan suurinta hittiä lumen kaivaminen kauhalla muovikulhoon, tyttö siis 1v4kk kohta. Nyt pari päivää ollut niin että kamalalla huudolla menty autoon kun neiti haluais jäädä hankia tonkimaan pihalle. Tykkää myös tepastella pihalla ja kiipeillä kinoksissa.
 
ire
meillä 1,5v tyttö ja oppi kävelyn 10kk siitä asti kävelly puuhaillu pihalla, puistossa keinuttu, laskettu mäkeä ja nyt meillä kans hauskinta on työntää isoa plaston kuorma-autoa tai lapioleikit...ja samaa mieltä meillä kans laitoin jo ennen kävelyä kurikset puvun päälle ja maahan puuhaamaan . meillä kans tyttö kävelee mielellään itse kovempaa itse asiassa kun mun 5v poika!
 
ire
ja muuten suosittelen plaston kuorma-autoa kaikille se on ihan hittilelu ja taaperokärryt voi ottaa uloskin! mut itseasiassa tytön hittilelu sisällä ja ulkona on tällä hetkellä nuken rattaat sellaiset johon tulee kantokoppa kans..niitä tyty työntää joka paikkaan..
 
Ooo
Vaikka tuolla edellä on moneen kertaan todettu, et kaikki ei tykkää kaikesta, niin mun on silti pakko vielä tuolla sanomaan tuo sama uudestaan =) Ollaan oltu ulkona aina sillon tällöin, mutta ei vaan iske. Ei todella ole "kurikset jalkaan ja menoksi" meininkiä ei... Meillä poika sen luonteinen varmaan, ettei ole kiirettä. Eli istuskelee ja katselee kun koira juoksee. Pulkassa ei erityisemmin viihtynyt, nyt ei enää pulkkakelejä olekaan. Täällä on ainakin piha sen verran jäässä, ettei missään kuravaatteissa pärjäisi, peppu jäätyisi. Ja jos pitää olla paljon välivaatetta, niin sitten on ihan yhtä tönkkö kuin kokopuvussakin. Mutta tää ei sinällään olen meille ongelma todellakaan, vähän vain kiinnosti miten muut tekevät. Mutta tuli todettua, että olemme erilaisia vauvoinemme tässäkin asiassa. Innolla odotan kesää ja kävelytaitoa, viihdymme sitten varmasti kaikki ulkona ihan eri tavalla =)
 
Poitsu alkoi olemaan säännöllisesti ulkona 9.5kk alkaen hoidossa. Sen jälkeen myös vanhemmat hiffasivat, että heillä on ulkoilmatyyppi perheessä :)

Alle 1-veenä ajeltiin traktorilla hiekkalaatikossa, lapioitiin hiekkaa ämpäriin ja tutkittiin maailmaa ahkerasti. Poika oppi kävelemään itse vasta 12kk, mutta 10kk ikäisenä ostin pihakäyttöön Plaston taaperokärryn joka oli erittäin hyvä ostos.

Kosteussuojavaatteet ja myös kuravaatteet ovat olleet meillä rahansa arvoisia. Ainakin omasta mielestäni. Mikään ei ole ärsyttänyt, kun on muka kauniilla ilmalla pistänyt tavallisen puvun päälle, muksun kanssa on menty takapihalle keväällä ja puku on ollutkin hetkessä märkä. Nurmikko kuivuu hitaasti.

Liukumäenlaskenta alkoi sitten vähän päälle 1v, mutta keinumisesta ei ole meidän jäbä tykännyt. Nyt kun on lähemmäs 3vee, niin sentään keinuu, mutta pyytää "ihan pienet" vauhdit. 1v4kk alkaen päivähoidossa lykkinyt itseään kolmipyörällä.
 

Yhteistyössä