Miten te työssäkäyvät äidit teette kotityöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työäiti

Vieras
Itse teen yleensä enimmän osan ennen töihin lähtöä muun perheen nukkuessa: eilenkin ennen töitä pyykit koneeseen ja apk pyörimään, tavaroiden järjestely ja kerääminen, keittiön siivous. Sitten ruokiksella käyn kotona syömässä ja ohimennessä istutin yhen kukan, imuroin koko kämpän lukuunottamatta makkaria, töiden jälkeen sitten kaupassa känyti ja ruoan laitto ja illalla taas kaikkien tavaroiden siivoaminen kun muut nukkuu. Ja astiat koneeseen. Huoh.

Siis mulla on mies kotona päivät ja tekee yöt töitä. On niin koomassa kotona pojan kanssa että ei vaan saa mitäään kotitöitä tehtyä.

Teen kun on pakko :ashamed: Minulla on ihme laiskurikausi menossa, ainoastaan ruoanlaittoon on jotain kiinnostusta, muut hommat kinostuvat. Nyt olen ollut yövuorojaksolla, viimeisestä pääsin just aamulla. Nyt on se kumma olo, että voisi jotain saada aikaan, mutta ei tässä vielä kannata riemastua, normilaiskuus varmaan pian palaa :saint:

mulki mies päivät kotona (maatalous yrittäjä), jos maatila ei työllistä, ni yleensä on päiväs aikaan tyhjentänyt illalla mun pyörimään laittamani astianpesukoneen/pyykkikoneen.
Mul kotitöiden teko jää lähinnä viikonloppuun.. viikolla lähinnä teen ylläpito siivousta kuten tiskien laittoa ja keittiön lattian lakaisua.. pyykki koneen saatan pyörittää välistä, mut itse pyykkien viikkaaminen tahtoo jäädä viikonloppuun!
Kotitöiden tekeminen iltasin riippuu aika pitkälle mulla siitä, millä tuulella lapsi on hoito päivän jälkeen.. josku ilta leikkii miellään yksin ja toisena haluaa äitin/isän kaveriksi! Meil mennään puol 9 nukkumaan, et sit lähinnä ite oikasee sohvalle ja nauttii hiljaisuudesta :D

Iltaisin,ei meillä mun mielestä ole arkena niin hirveästi tekemistä.Ruokaa on pakko laittaa päivittäin,mitään muuta oikeastaan ei.Pyykit keskitän yleensä viikonloppuun,samaten isommat siivoamiset,muu menee arkena siinä ohella.

Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
Itse teen yleensä enimmän osan ennen töihin lähtöä muun perheen nukkuessa: eilenkin ennen töitä pyykit koneeseen ja apk pyörimään, tavaroiden järjestely ja kerääminen, keittiön siivous. Sitten ruokiksella käyn kotona syömässä ja ohimennessä istutin yhen kukan, imuroin koko kämpän lukuunottamatta makkaria, töiden jälkeen sitten kaupassa känyti ja ruoan laitto ja illalla taas kaikkien tavaroiden siivoaminen kun muut nukkuu. Ja astiat koneeseen. Huoh.

Siis mulla on mies kotona päivät ja tekee yöt töitä. On niin koomassa kotona pojan kanssa että ei vaan saa mitäään kotitöitä tehtyä.

Mä en käsitä tätä ollenkaan. Jos mies on yöllä 8h töissä, niin ei se päivällä tarvii kuin sen 8h unta. Ihan samalla lailla kuin nekin, jotka käy päivätöissä. Mitä se mies tekee sen lopun 8 h päivässä? Mä vaatisin osallistumaan kotitöihin yhtälailla.

1. mies osallistuu kotitöihin ihan samalla tavalla kuin minäkin. Olemme jakaneet työt kiinnostuksen mukaan. Mies tyhjentää tiskikoneen ja minä täytän.

2. Siivooja siivoaa

3. Pyykkiä pesen lähinnä viikonloppuna. Kaupassa ei tartte käydä viikolla.

Arki-iltaisin pakolliset kuviot (tiskit, tavarat paikalleen jne), se kumpi meistä on kotona tekee toinen kuskaa lapsia harrastuksiin :)
Lauantaina tai sunnuntaina sitten siivotaan koko porukalla paremmin, pyykiä heitän koneeseen ainakun on tarvis.
Kerran viikossa käy siivooja tekemässä perussiivouksen.
Illalla kun lapset on menny nukkumaan mä istun ja nautin en tee "mitään"
;)

Kun olen töissä, siivooja käy joka toinen viikko. Sitä ennen järjestelemme tavarat koko perheen voimin paikoilleen. Viikolla en juurikaan siivoa, astioita vain pesen, eikä niitäkään tule niin paljoa silloin kun olen töissä. Pyykit pesen sunnuntaisin, kaupassa käydään vain kerran viikkoon. Ruokia teen viikonloppuisin paljon, joten viikolla lähinnä vain lämmitellään, ehkä 1-2 päivänä teen ruuan töiden jälkeen alusta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
En kyllä tajuu, miks tätä just äideiltä kysytään.

No tällä kertaa kysyttiin just äideiltä, äiditkin voivat tehdä kotitöitä ja ruokaakin :saint:

Oikeastaan vastaus pitäisi olla, että ihan samalla tavalla kuin työssäkäyviltä isiltä. Hittolainen, onko naiseus synonyymi kotiorjalle?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

No tällä kertaa kysyttiin just äideiltä, äiditkin voivat tehdä kotitöitä ja ruokaakin :saint:

Oikeastaan vastaus pitäisi olla, että ihan samalla tavalla kuin työssäkäyviltä isiltä. Hittolainen, onko naiseus synonyymi kotiorjalle?

Ei kai se ole, toivottavasti ei ole. En pidä kummana, että tämmöisellä naisvaltaisella foorumilla kysytään tuommoistakin.

Mä en ole töissä, mutta opiskelen päivät ja usein myös illat :)
Mä pesen pyykkiä noin kolme kertaa viikossa...koneen jaksan laittaa pyörimään kyllä väsyneenäkin. Ruokaa laitan päivittäin...en mitään hirveen monimutkaista, mutta itse kuitenkin teen ja tosi harvoin syödään eineksiä.
Tiskikonetta ei omisteta, joten tiski hoidetaan käsipelillä. Tiskaan yleensä joka päivä ruuan jälkeen. Kerran päivässä tiskaaminen riittää.
Illalla laitetaan pojan kanssa yhdessä tavarat paikoilleen.
Siivouksesta (imuroiminen yms) oon tinkinyt. Siivoan silloin kun jaksan, eli noin kerran viikossa tai kahdessa. Siivoamiseen kuuluu mulla aina mattojen vienti pihalle, pölyjen pyyhkiminen, imurointi ja lattian pesu.
Vessaa siivoilen useammin esim iltatoimien yhteydessä.

Oon yh ja poika on kolme vee (auttaa kykyjensä mukaan).
Oon jo aikoja sitten luopunut täydellisyydestä. Aina kun tekee vähän kerrallaan ja silloin kun jaksaa ei tule stressiä kotitöistä. Ei paikkojen tarvitse aina kiiltää.
Kun tavarat laittaa aina käytön jälkeen paikoilleen ei kaaosta edes pääse syntymään.
Viikonloppuisin en kauheasti tee kotitöitä, sillon tehdään kaikkea kivaa pojan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Ei kai se ole, toivottavasti ei ole. En pidä kummana, että tämmöisellä naisvaltaisella foorumilla kysytään tuommoistakin.

Niin, etenkin kun kysyjä on nainen. Minun harvoin tulee kysyttyä täällä, tai missään muuallakaan, että miehet hei, kuinka teette sen ja sen...

Minusta tämä oli hyvä kysymys ja vastauksistakin näkee että eri perheissä on erilaisia tapoja pyörittää arkea.

Minä teen kotitöitä vaan kerran viikossa, jos ei ruuan mikroon laittoa ja pyykkikoneen käynnistystä lasketa kotityöksi. Miksi jokapv tarttis tehdä jotain.

kerran viikossa pyrin kunnolla siivoamaan, muuten pikkuhommat menee iltasin siinä sivussa. mielestäni minulla, akateemisesti koulutetulla virkanaisella, pitäisi olla varaa siivoojaan. mutta toistaiseksi ainakaan ei ole... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kerran viikossa pyrin kunnolla siivoamaan, muuten pikkuhommat menee iltasin siinä sivussa. mielestäni minulla, akateemisesti koulutetulla virkanaisella, pitäisi olla varaa siivoojaan. mutta toistaiseksi ainakaan ei ole... :(

Minä suhtaudun siivoojan palkkaukseen kuten säästämiseen: tingin joka kuukausi jostain, että saan maksettua siivoojan. Sitten kerran vuoteen tulee "säästetyt" rahat tilille, ja voi miettiä mitä niillä tekee (=lyhentää lainaa).

Suunnittelen ruokalistan valmiiksi viikoksi ja teen ruoan töiden jälkeen, viikkosiivous perjantaisin miehen kanssa yhdessä. Töiden jälkeen pyykin pesua ja apk pyöriin tarpeen mukaan. Iltaisin keittiö ja kämppä siistiksi. Aamulla tietenkin petien petaus yms. Hyvin toimii :).

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Suunnittelen ruokalistan valmiiksi viikoksi ja teen ruoan töiden jälkeen, viikkosiivous perjantaisin miehen kanssa yhdessä. Töiden jälkeen pyykin pesua ja apk pyöriin tarpeen mukaan. Iltaisin keittiö ja kämppä siistiksi. Aamulla tietenkin petien petaus yms. Hyvin toimii :).

Siis petaako joku sängyn aamuisin?

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:

Mä en käsitä tätä ollenkaan. Jos mies on yöllä 8h töissä, niin ei se päivällä tarvii kuin sen 8h unta. Ihan samalla lailla kuin nekin, jotka käy päivätöissä. Mitä se mies tekee sen lopun 8 h päivässä? Mä vaatisin osallistumaan kotitöihin yhtälailla.

Siis mies hoitaa 2-vuotiasta päivät: nukkuu ennen töitä 3 tuntia ja töiden jälkeen saman verran jos poika vaan nukkuu tarpeeks pitkään. Siksi meillä ei oo oikein noita rauhallisia iltojakaan että saisin vaan oikasta koivet sohvalle kun oon ite jo ihan poikki kun laitan poikaa nukkumaan 10 aikoihin - aiemmin ei voi että nukkuis tarpeeks pitkään aamulla.

Mut kyllä mä toivoisin, että mies jaksais vähän edes noita kotitöitä. Joskus on laittanut ruoan, mutta apk ei ikinä tyhjää eikä koskaan laita pyykkejäkään narulle pyytämättä, yleensä silloinkin monta kertaa on pyydettävä. Sit mun kotonaoloaika on sitä että yritän leikkiä pojan kanssa (joka kaipaa tietty mun huomiota kun oon ollut päivän poissa) ja teen siinä samalla koko ajan jotain kotihommia. Jotenkin vain tuntuu että jos ei niitä tee niin koko koti menee nurin, siis niin sekasin etten enää saa siitä otetta :( Sitten poikakin mua aina välillä komentaa "äiti, istu" että istusin hetken aloillani.. Ongelma taitaa olla minussa?

Yhteistyössä