Miten te työssäkäyvät äidit teette kotityöt?

  • Viestiketjun aloittaja työäiti
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
Itse teen yleensä enimmän osan ennen töihin lähtöä muun perheen nukkuessa: eilenkin ennen töitä pyykit koneeseen ja apk pyörimään, tavaroiden järjestely ja kerääminen, keittiön siivous. Sitten ruokiksella käyn kotona syömässä ja ohimennessä istutin yhen kukan, imuroin koko kämpän lukuunottamatta makkaria, töiden jälkeen sitten kaupassa känyti ja ruoan laitto ja illalla taas kaikkien tavaroiden siivoaminen kun muut nukkuu. Ja astiat koneeseen. Huoh.

Siis mulla on mies kotona päivät ja tekee yöt töitä. On niin koomassa kotona pojan kanssa että ei vaan saa mitäään kotitöitä tehtyä.
Mä en käsitä tätä ollenkaan. Jos mies on yöllä 8h töissä, niin ei se päivällä tarvii kuin sen 8h unta. Ihan samalla lailla kuin nekin, jotka käy päivätöissä. Mitä se mies tekee sen lopun 8 h päivässä? Mä vaatisin osallistumaan kotitöihin yhtälailla.
Siis mies hoitaa 2-vuotiasta päivät: nukkuu ennen töitä 3 tuntia ja töiden jälkeen saman verran jos poika vaan nukkuu tarpeeks pitkään. Siksi meillä ei oo oikein noita rauhallisia iltojakaan että saisin vaan oikasta koivet sohvalle kun oon ite jo ihan poikki kun laitan poikaa nukkumaan 10 aikoihin - aiemmin ei voi että nukkuis tarpeeks pitkään aamulla.

Mut kyllä mä toivoisin, että mies jaksais vähän edes noita kotitöitä. Joskus on laittanut ruoan, mutta apk ei ikinä tyhjää eikä koskaan laita pyykkejäkään narulle pyytämättä, yleensä silloinkin monta kertaa on pyydettävä. Sit mun kotonaoloaika on sitä että yritän leikkiä pojan kanssa (joka kaipaa tietty mun huomiota kun oon ollut päivän poissa) ja teen siinä samalla koko ajan jotain kotihommia. Jotenkin vain tuntuu että jos ei niitä tee niin koko koti menee nurin, siis niin sekasin etten enää saa siitä otetta :( Sitten poikakin mua aina välillä komentaa "äiti, istu" että istusin hetken aloillani.. Ongelma taitaa olla minussa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Suunnittelen ruokalistan valmiiksi viikoksi ja teen ruoan töiden jälkeen, viikkosiivous perjantaisin miehen kanssa yhdessä. Töiden jälkeen pyykin pesua ja apk pyöriin tarpeen mukaan. Iltaisin keittiö ja kämppä siistiksi. Aamulla tietenkin petien petaus yms. Hyvin toimii :).
Siis petaako joku sängyn aamuisin?
emmää vaan :)
 
sisäsiisti
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
Itse teen yleensä enimmän osan ennen töihin lähtöä muun perheen nukkuessa: eilenkin ennen töitä pyykit koneeseen ja apk pyörimään, tavaroiden järjestely ja kerääminen, keittiön siivous. Sitten ruokiksella käyn kotona syömässä ja ohimennessä istutin yhen kukan, imuroin koko kämpän lukuunottamatta makkaria, töiden jälkeen sitten kaupassa känyti ja ruoan laitto ja illalla taas kaikkien tavaroiden siivoaminen kun muut nukkuu. Ja astiat koneeseen. Huoh.

Siis mulla on mies kotona päivät ja tekee yöt töitä. On niin koomassa kotona pojan kanssa että ei vaan saa mitäään kotitöitä tehtyä.
Ei meillä ole noin paljoa tekemistä...

Aamuisin pedataan pedit ja siivotaan keittiöstä aamupalatarpeet pois.

Töitten jälkeen lämmitetään edellisenä iltana tehty ruoka tai tehdään jotain pikaista, sitten heti keittiön raivausta, tarpeen mukaan pyykkikone pyörimään ja jotain pientä järjestelyä, pyykkien viikkaamista, imurointia tms. Mutta max. puoli tuntia menee kotitöihin arki-iltana.

Illalla lasten iltapala-aikana teen monesti siinä samalla seuraavan päivän ruoan, iltapalan jälkeen lapset kerää omat lelunsa pois, katsotaan aamuksi vaatteet, laitetaan mahdolliset irtotavarat paikoilleen jne. Tähän menee taas max. puoli tuntia, usein 5 minuttia riittää.

Kerran viikossa (torstai-ilta) tehdään viikkosiivot. Näillä keinoilla meillä on oikeastaan aina siistiä tai ainakin sellaista, että 5 minuttia riittää paikkojen kunnostamiseen.

 
No
Voihan noita kotitöitä tehdä viikonloppuna. Ja aika vähällä unimäärällä sun miehes jaksaa yövuoron jälkeen hoitaa päivän vielä lasta :) Itse olen tehnyt yövuoroa joskus ja ei se nukkuminen ole yhtään samaa päivällä kun yöllä. Yötyö on paljon rankempaa. Kyllä siinä on päivät ihan tokkurassa.
Teilläkin varmasti sujuis hommat kivemmin jos lapsella olis hoitopaikka :)
 
ap
Koirat tuo niin paljon kuraa sisään että on pakko imuroida ainakin 2 krt viikossa.

Ikuisia ruokakauppalistoja ja ruoan suunnittelua ja tekoa viikolla inhoan eniten. Ei jaksa keksiä eikä tehä! Voi kun joskus sais vaan maata kotona koko illan kuin raato!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja No :
Voihan noita kotitöitä tehdä viikonloppuna. Ja aika vähällä unimäärällä sun miehes jaksaa yövuoron jälkeen hoitaa päivän vielä lasta :) Itse olen tehnyt yövuoroa joskus ja ei se nukkuminen ole yhtään samaa päivällä kun yöllä. Yötyö on paljon rankempaa. Kyllä siinä on päivät ihan tokkurassa.
Teilläkin varmasti sujuis hommat kivemmin jos lapsella olis hoitopaikka :)
NO NIINPÄ! Oon ukolle sitä monta kertaa ehdottanut kun meiltä loppuu molemmilta voimat tällai, eikä oo koskaan aikaa keskenään kun hän menee nukkumaan klo 20 ja poika 22. Mutta mies on pihi ja haluaa säästää sen hoitopaikan hinnan ja ottaa kotihoidontuen :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sisäsiisti:
Niin unohdin mainita, että ruokakaupassa käydään kerran viikossa!

Suunnitelmallisuutta kehiin...
Joo isoilla ostoksilla mekin käydään aina kerran viikossa autolla mutta maitoo, hedelmiä ja muutakin tuoretta tarttee käydä melkein joka päivä ostamassa.

 
3-vuorolainen
siivouspäivän pidän yleensä yövuoron jälkeen, ihan sama siivota kun on joka tapauksessa väsynyt. Meillä on melko iso talo ja vain kolme jäsentä perheessä, tavarat pysyy melko hyvin paikoillaan kun niille on järkevät paikat ja säilytystilaa. Eli siivouspäivänä harvoin tarvii raikota paikkoja, sen kun imuroi ja pesee lattiat, pyyhkii pölyt jne.
Ruokaa teen joka päivä, siihen vuorokauden aikaan millon satun sitten olemaan kotona, pyrin hoitamaan tiskit samantien, astiat koneeseen ja kaappiin. Pyykit laitan illalla koneeseen kun meillä on yösähkö, ja aamulla narulle. Kauppa on työmatkan varrella, käyn sillon kun tarvii matkalla hakemassa jotain. vapaapäivinä silitän vaatteet.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Suunnittelen ruokalistan valmiiksi viikoksi ja teen ruoan töiden jälkeen, viikkosiivous perjantaisin miehen kanssa yhdessä. Töiden jälkeen pyykin pesua ja apk pyöriin tarpeen mukaan. Iltaisin keittiö ja kämppä siistiksi. Aamulla tietenkin petien petaus yms. Hyvin toimii :).
Siis petaako joku sängyn aamuisin?
Siis ihan aina ja jokaisen ;)...
 
gissa
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Suunnittelen ruokalistan valmiiksi viikoksi ja teen ruoan töiden jälkeen, viikkosiivous perjantaisin miehen kanssa yhdessä. Töiden jälkeen pyykin pesua ja apk pyöriin tarpeen mukaan. Iltaisin keittiö ja kämppä siistiksi. Aamulla tietenkin petien petaus yms. Hyvin toimii :).
Siis petaako joku sängyn aamuisin?
emmää vaan :)
kyllä meillä pedataan ja vielä iltaisin silitän pyykitkin :)...ja ihan oikeesti.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja gissa:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Suunnittelen ruokalistan valmiiksi viikoksi ja teen ruoan töiden jälkeen, viikkosiivous perjantaisin miehen kanssa yhdessä. Töiden jälkeen pyykin pesua ja apk pyöriin tarpeen mukaan. Iltaisin keittiö ja kämppä siistiksi. Aamulla tietenkin petien petaus yms. Hyvin toimii :).
Siis petaako joku sängyn aamuisin?
emmää vaan :)
kyllä meillä pedataan ja vielä iltaisin silitän pyykitkin :)...ja ihan oikeesti.
Minä silitän pyykit viikonloppuisin, viikolla ainoastaan pakosta :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Ikuisia ruokakauppalistoja ja ruoan suunnittelua ja tekoa viikolla inhoan eniten. Ei jaksa keksiä eikä tehä! Voi kun joskus sais vaan maata kotona koko illan kuin raato!
Kauppalistan miettimiseen voi käyttää kahden päätä. Se kuitenkin vie vähemmän aikaa kuin käydä kaupassa useamman kerran.

Einekset ja pakasteet on keksitty :whistle:
 
Silittääkö joku oikeesti vaatteensa vielä nykyäänkin? :eek:

Tai siis joo, olishan t-paidat ja farkut/reisarit ehkä hetken aikaa siistimmän näköisiä, jos ne jaksaisi silittää... Mut enpä ole montaa kertaa silitysrautaani koskenut, vaikka mulla on sellanen ollut yli 10 vuotta. :ashamed: Kun vaatteet kuivattaa pyykkinarulla tai -telineessä, niistä tulee ihan riittävän sileitä arkikäyttöä varten.

Ihan järkyttävät määrät ihmisillä tuntuu olevan kotitöitä, huhhuh. :eek: Sen kyllä ymmärrän, että jos perheessä on lapsi/lapsia, pyykinpesua ja ruokapöydän ympäristön siivousta täytyy väistämättä tehdä useammin kuin jos lapsia ei ole. Mutta jokailtainen imurointi / muu siivous, pyykinpesu, ruoanlaitto, astioiden pesu / astianpesukoneen pyöritys yms. kuulostaa silti aikalailla yliampuvalta.
 
unikuu108
mä teen iltaisin.eli duunista toiseen. aamulla vien pojan ja illalla haen. kun tulen töistä niin joko käyn kaupassa ja sit teen ruuat ja ruokin perheen ja sit löhöön jonkun aikaa ja sit alan siivoomaan.pyykit ja astiat jne.. mut suurimmat siivoukset kuten imurointia jne menee viikonlopulle ja se tehdään yhdessä.mieheltä voi pyytä joitain hommia mut se on aivan yhtä poikki kun mä.
teen siis suurimman osan mut mullon kuitenkin iisimpi duuni tällähetkellä. se muuttuu kohta kun alkaa harjoitukset niin sit työaikakin on eri ja aamupäivällä kerkee jotain siivoomaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo isoilla ostoksilla mekin käydään aina kerran viikossa autolla mutta maitoo, hedelmiä ja muutakin tuoretta tarttee käydä melkein joka päivä ostamassa.
Miksi? Maidossa päivät riittää nykyään melkein viikon päähän, hedelmät säilyy viikon kanssa, leipää voi pakastaa. Minä yrittäisin ainakin karsia noita kaupassakäyntejä, säästyy aikaa johonkin muuhun, vaikka siihen löhöilyyn.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
Itse teen yleensä enimmän osan ennen töihin lähtöä muun perheen nukkuessa: eilenkin ennen töitä pyykit koneeseen ja apk pyörimään, tavaroiden järjestely ja kerääminen, keittiön siivous. Sitten ruokiksella käyn kotona syömässä ja ohimennessä istutin yhen kukan, imuroin koko kämpän lukuunottamatta makkaria, töiden jälkeen sitten kaupassa känyti ja ruoan laitto ja illalla taas kaikkien tavaroiden siivoaminen kun muut nukkuu. Ja astiat koneeseen. Huoh.

Siis mulla on mies kotona päivät ja tekee yöt töitä. On niin koomassa kotona pojan kanssa että ei vaan saa mitäään kotitöitä tehtyä.
No kun olin töissä ja oli yksi lapsi, niin töiden jälkeen annoin usein lapsen isälle vapaahetken ja kävin lapsen kanssa ruokakaupassa ja laitoimme yhdessä ruoan.
Toki meillä jokainen kerää ja siivoaa sotkut sitä mukaa kun niitä syntyy. Eli mies lapsen lelut päivän aikana. Paapomaan ei aleta, niin että lapsen kasnsa vain leikitään ja siivoukset hoidetaan kun lapsi nukkuu. Ei todellakaan. Lapsi siivoaa itse romunsa jos osaa niillä leikkiäkin, tai ne siivotaan hänen hereillä oloaikana.
 
siivotaan kun ehditään
Meillä on siivouspäivä jolloin imuroidaan ja pyyhitään pölyt sekä wc pestään. Muuten tiskit ja pyykit hoidetaan kun ehditään, kaappeja yms. siivotaan hyvin harvoin. Just sain viikonloppuna aikuisten kaapit siivottua ja 5 jätesäkilllistä lähti kirpparille. JIPII HYVÄ MINÄ!!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
Itse teen yleensä enimmän osan ennen töihin lähtöä muun perheen nukkuessa: eilenkin ennen töitä pyykit koneeseen ja apk pyörimään, tavaroiden järjestely ja kerääminen, keittiön siivous. Sitten ruokiksella käyn kotona syömässä ja ohimennessä istutin yhen kukan, imuroin koko kämpän lukuunottamatta makkaria, töiden jälkeen sitten kaupassa känyti ja ruoan laitto ja illalla taas kaikkien tavaroiden siivoaminen kun muut nukkuu. Ja astiat koneeseen. Huoh.

Siis mulla on mies kotona päivät ja tekee yöt töitä. On niin koomassa kotona pojan kanssa että ei vaan saa mitäään kotitöitä tehtyä.
No kun olin töissä ja oli yksi lapsi, niin töiden jälkeen annoin usein lapsen isälle vapaahetken ja kävin lapsen kanssa ruokakaupassa ja laitoimme yhdessä ruoan.
Toki meillä jokainen kerää ja siivoaa sotkut sitä mukaa kun niitä syntyy. Eli mies lapsen lelut päivän aikana. Paapomaan ei aleta, niin että lapsen kasnsa vain leikitään ja siivoukset hoidetaan kun lapsi nukkuu. Ei todellakaan. Lapsi siivoaa itse romunsa jos osaa niillä leikkiäkin, tai ne siivotaan hänen hereillä oloaikana.
Joo kyllä toi vajaa 2 v kerää leluja kun sen tekee sen kanssa, mutta ei siitä nyt vielä ihan muuhun järjestelyyn ole =) Aika moni esine päätyy mitä mielenkiintoisimpiin paikkoihin kun poika alkaa järjestellä: puhtaat vaatteet vaippapyykkikoriin jne ;) Ja sit se miten nopeesti toi osaa SOTKEE paikat ne siivottuaan... :O

Mitenhän meillä tulee niin paljon tiskiä.. Mies ottaa pojalle vissiin joka kerta uuden mukin kun tarjoo juomista. Meitä on 3 henkee ja 2 koneellistä pitää keskimäärin kolmessa päivässä tiskata. Pyykkiä tulee kestovaippojen takia niin että joka toinen tai kolmas päivä pyöritän.

Einekset on keksitty, mutta kun tällä palstallakin on niistä onnistuttu luomaan niin negatiivinen kuva että heti on huono omatunto kun kauppajonossa einesten kanssa seisoo :(

Mä taidan vaan yrittää liikaa? Eli en oo huono äiti jos pyykkivuori kertyy viikonloppuun, vaatteita ei oo silitetty ja hiekka rahisee sängyssä illalla nukkumaan mennessä jos siivoon kuitenkin sit viikonloppuna? Tai jos poika syö viikolla eineksiä?
 
En ala änkkäämään että miksi ei kysyttäisi naisilta.......
Naisia ja äitejä täällä oletettavasti suurin osa on, joten kysymyksenasettelu ok. Mä en ole saivartelutuulella..... :saint:

Mä teen töitä kotosalla ja jaan päivää ja töitä vähän sen mukaan.


Mä yleensä aamusta tyhjään ja täytän tiskikonetta, ennen tai jälkeen aamupalan. Tiskari on yleensä ollut joko yöllä tai illasta päällä. Pyykkikone pyörimään heti aamusta tai sitten märät pyykit kuivumaan, sekin vempele pyörii usein myös yöaikaan tai myöhään illalla. Tai sitten tyhjennän kuivuria.

Pyykkiä viikkailen jossain välissä päivää TAI viikkoa.....

Lounaan jälkeen saatan imuroida, lattian moppaan yleensä viikonlopun aikana, mattoja meillä ei paljoa edes ole.
Sängyt pedataan joskus... makkari on eri kerroksessa ja ovi kiinni, joten petaus tahtoo kyllä jäädä :ashamed:

Töitäni teen joka välissä päivää kotitöiden ja muun arjen ohessa, joskus enemmän ja joskus vähemmän.
 

Yhteistyössä