Miten te tekisitte? (kyse lapsen eskariin kuljetuksesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on matkaa päiväkodille (johon lapsi sai eskaripaikan), ajallisesti noin 1h30min. Joudutaan menemään se aika pitkälti kävellen ja vähän bussilla siinä sivussa.
Vauva syntyy alkusyksystä,kotiin jää 4,5vuotias minun ja vauvan kanssa ja sitten on tämä eskarilainen. Mies ei voi pitää isyyslomaa ainakaan kovin pitkään,joten arki alkaa käytännössä heti.
Eskarihan kestää sen 4h, täällä se on 9-12, eli joudumme lähtemään kotoa 7:30 joka ikinen arkiaamu, kerkeämme sitten suurinpiirtein kotiin takaisin ja taas menoksi, hakemaan eskarilaista :/ Veikkaan että raskasta, varsinkin syksyn ja talven pimeinä aikoina...

Miten tässä olisi järkevintä toimia? Miten te suunnittelisitte tämän arjen?

Mä lähtisin siitä, et onko lähellä muita eskarilaisia ja pystyskö sopimaan kimppatyytejä esim. vuoroviikoin. Toinen mitä miettisin on se, et onko eskarilainen koulussa 5pv viikossa (vai esim. 4)

Voi apua, tosi pitkä matka :/ Vaikea kuvitella, miten arjesta saa sujuvaa. Päivittäinen eskari saattaa olla aika mahdotonta, jollei kunta tarjoa kuljetusta tai eskaripaikkaa lähempää. Vai onko tuo tosiaan lähin eskari? Tai päivähoitopaikka aamuksi, jos mies voi viedä aamulla. Rankkaa tosin silti kaikille lapsille ja aikuisillekin.

Kuinka pitkä matka sinne esikouluun on? Kunnalta saa kyydityksen, jos matka ylittää... oliko se nyt 3 vai 5km. Ja sen kyydityksen voi saada muillakin perusteluilla kyllä.

Onko miehellä mahdollisuutta hakea lapsi esikoulusta työpäivänsä lomassa, vaikka tekemällä sit iltapäivästä töitä saman ajan kun on ollut pois? Tai käyttää ruokatuntiaan lapsen kuskaamiseen?
Olisiko ketään tuttua menossa samaan eskariin - onnistuuko kimppakuljetus?

Tai sit onko sulla ajokorttia? Olisiko vaihtoehto hankkia sulle auto käyttöön?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on matkaa päiväkodille (johon lapsi sai eskaripaikan), ajallisesti noin 1h30min. Joudutaan menemään se aika pitkälti kävellen ja vähän bussilla siinä sivussa.
Vauva syntyy alkusyksystä,kotiin jää 4,5vuotias minun ja vauvan kanssa ja sitten on tämä eskarilainen. Mies ei voi pitää isyyslomaa ainakaan kovin pitkään,joten arki alkaa käytännössä heti.
Eskarihan kestää sen 4h, täällä se on 9-12, eli joudumme lähtemään kotoa 7:30 joka ikinen arkiaamu, kerkeämme sitten suurinpiirtein kotiin takaisin ja taas menoksi, hakemaan eskarilaista :/ Veikkaan että raskasta, varsinkin syksyn ja talven pimeinä aikoina...

Miten tässä olisi järkevintä toimia? Miten te suunnittelisitte tämän arjen?

Kuljetus kunnalta, olisiko mahdollista? Ellei, miettisin päiväkotipaikkaa esikoiselle jos miehesi pystyis viemään ja hakemaan. Muuten tilanne tuntuu aika mahdottomalta vauvan ja keskimmäisen kannalta. Ei samalta suunnalta tulisi muita eskarilaisia, joiden vanhempien kautta kyydit järjestyisivät maksua vastaan?

Jos matkaa on yli 5 km, niin kunta on velvollinen järjestämään kuljetuksen. Jotain poikkeuksia siinä on, onko eskari järjestetty päiväkodissa vai koululla (ainakin, jos päiväkodissa ja siinä on muutakin hoitoa, niin ei tarvitse järjestää kuljetusta). Jos matka jää alle ton rajan, niin sitten tutkisin tarkkaan tuon matkan (missä on vaarallisia paikkoja ) ja anoisin kunnalta kuljetusta noihin seikkoihin vedoten.

Ei ole lähin eskari, mutta tästä saatiin paikka :/
Ei ole varaa pitää kahta autoa ja mies tarvii autoa ehdottomasti työssään (liikkuu paljon ja kuljettelee tavaraa jne, ei työautomahdollisuutta)
En ainakaan tunne ketään muuta joka täältäpäin kulkisi eskariin ensi vuonna...
Paljonkohan kuletus maksaisi jos itse sen kustantaisi? Koska olen ymmärtänyt että sitä ei ilmaseksi saa, jos on lähempänäkin eskari... Meillä siis on, mutta en haluaisi enää vaihtaa vuodeksi tuttua paikkaa kun koko päiväkotialoitus on ollut vähän nihkeää ja nyt on viimein alkanut pitämään siitä.

Yksi vaihtoehto olisi, että mies veisi töihin mennessä klo 7 (ja myöhästyisi itse jokapäivä töistä ), ja minä sitten hakisin, mutta onko tuossakaan järkeä viedä noin aikaisin? :( Miehes ei pysty kesken työpäivän kuskaamaan...
Omalla autolla tuo matka ei kestä kauaa, mutta tosiaan sillon kun kävellään se 4 ja 5vuotiaiden kanssa aamutuimaan, niin aikaa tosiaan saa varata reilusti...

Mä siirtäisin lähimpään eskariin. Siellä ne tulevat koulukaveritkin on. Me kuskataan tuon takia lapsia eri päiväkoteihin koko ensi vuosi. Mutta musta tuo on silti järkevää :) Siis lähimpään päiväkotiin..

Vaikka lähempänäkin on eskari sen kuljetuksen saattaa siltikin saada, kun vetoaa noihin muihin syihin joita teillä tuon eskaripaikan suhteen on.

Se hakemuksen tekeminen ei ainakaan mitään maksa jos sen tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Mä siirtäisin lähimpään eskariin. Siellä ne tulevat koulukaveritkin on. Me kuskataan tuon takia lapsia eri päiväkoteihin koko ensi vuosi. Mutta musta tuo on silti järkevää :) Siis lähimpään päiväkotiin..

Tulevat koulukaverit on nimenomaan siellä mihin eskaripaikkaa haettiin, nykyisessä päiväkodissa. Asutaan väliaikaisesti tässä asunnossa, josta ollaan muuttamassa uuteen kotiin kun esikoinen menee kouluun.

Eskaripaikka on siis samassa paikassa kuin päivähoitopaikka? Muuten en ymmärrä, miksei eskaripaikkaa voi vaihtaa lähemmäksi. Jos on samassa paikassa, veisin lapsen päivähoitoon samalla tavalla kuin ennenkin ja sieltä käsin käy eskarissa.

Koittaisin saada kunnalta kuljetusta. Jollei onnistu, mies veisi aamulla ja kävisin itse hakemassa lapsien kanssa eskarin päätyttyä. En siirtäisi lähieskariin, jotta lapsella olisi kavereita koulun alkaessa.

Yhteistyössä