Minulla on 1v ja 3v lapset, meilläkin melkein joka päivä menoa jonnekin. Itselläni myös sama juttu, että kodin pitää olla tiptop lähtiessä, koska inhottaa tulla takaisin sekaiseen huusholliin. Lähteminen on joskus rassaavaa, mutta kotona kyhjöttäminen näiden lapsukaisten kanssa olisi vielä rasittavampaa. Toki välillä on kotipäiviä, mutta olen huomannut, että ne tosiaan vievät enemmän voimia kuin se lähteminen kodin ulkopuolelle.
Tässä joitain juttuja, jotka meillä helpottavat arkea:
-pukiessa meillä laitetaan muumivideo pyörimään, molemmat tapittavat sitä, eivätkä huomaa pistää yhtään vastaan. Esikoinenkin käy sutjakkaasti pissalla kun tietää että vasta sen jälkeen laitetaan video pyörimään.
-lasten ulkovaatteet ovat helposti saatavilla. Kummankin lapsen villahaalari, toppahaalari, pipo, lapaset jne yhdessä ja samassa henkarissa/laatikossa. Ei tarvitse aina etsiskellä niitä. Hoitolaukku on tarkistettu joka käytön jälkeen ja se on lähtövalmiina eteisessä.
-arkisin syödään nopeasti valmistuvaa ruokaa. Esim. perunamuusia en ala tekemään alusta pitäen itse, vaan luotan kaupan pakastemuuseihin. Kasvissosekeitto valmistuu myös muutamassa minuutissa kaupan valmiista kasvissosepötköistä.
-Siivoan keittiötä jo kun lapset istuvat vielä syömässä. Eivät sitten häslää siinä jaloissa kun pitäisi nopeasti saada siivottua. Laitan roskat ja biojätteet sitä mukaan pois kun niitöä tulee, samoin likaiset astiat suoraan koneeseen. Kattilat yleensä jätän likoamaan ja pesen myöhemmin.