Miten te paljon sairastavat pienituloiset, joilla ei ole varaa yksityisiin lääkäreihin, olette elämässänne selvinneet?

08.05.2012
772
0
16
Siis tarkoitan sitä kun julkisella puolella ei saa hoitoa kait mihinkään, tai vähintäänkin sitä saa liian myöhään, ja hoitamatta jääneet sairaudet aiheuttaa uusia sairauksia jne. Miten sen kanssa selviää ja jaksaa ja miten kauan pysyy työkykyisenä jne? Kertokaa kokemuksia

Itse en oo saanut julkisella puolella hoitoa edes virtsatietulehdukseen. Tai sain vasta sitten kun se oli ollut mulla 4kk ja menossa munuaisiin.(sitä ennen ei suostuttu tutkimaan mikä bakteeri rakossa oli kun yleiset antibiotit ei auttaneet) Tosin se oli liian myöhään ja virtsarakko ehti tulehtua sisäsyntyisesti ja nyt se ei parane enää koskaan (interstitielli kystiitti) ja saan kärsiä siitä loppuikäni. Se oli eka kerta kun täysi-ikäisenä käytin julkisen terveydenhuollon palveluita. Auralliseen migreeniinkään ei ole saanut koskan mitään lääkettä, on vain käsketty syödä Buranaa, vaikkei se auta mitään. En tiedä johtuuko siitä että sekin on pahentunut vanhemuuten. Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ois varmaan saanut ikinä lääkkeitä, koska TSH oli vain 8 ja sen ois pitänyt olla vähintään 10 (vaikka viitearvon yläraja on 4,5 ja t4v:kin oli huono) Astmaan ei saanut mitään apua, ja se ehti mennä niin pahaksi että nyt siihen ei riitäkään se lääkitys mikä yleensä ihmisillä riittää, eikä PEF:it palautunut normaaliksi 2 kuukauden lääkityksellä kuten piti. Julkisella puolella tosin ei ois päässyt edes spirometriaan tai PEF-seurantaan, eli ei ois saanut yhtään mitään apua. (Ja koko kevät ja kesä meni pilalle kun sen pitkäaikainen ja voimaks hengeahdistus aiheutti aivoille kuukausiksi jotain joka jää varmaan ikuseksi mysteeriksi, onneksi sentään parani suht koht hyvin itsestään. )Tuossapa kaikki syyt sitten miksi olen käyttänyt joskus julkista terveydenhuoltoa, eli toisinsanoen mihinkään muuhun ei ole saanut apua, paitsi interstitelliin kystiittiin sairaalassa, (mutta sekin varmaan vaan sen takia että sinne meni YTHS:n lähetteellä) ja se ei paljon auta kun ei sitä silti voi parantaa koskaan. En tiedä miten julkisen terveydenhuollon kanssa sitten selviää kun on työelämässä eikä voi käyttää enää YTHS:n palveluita ja on täysin sen varassa.

Oon miettinyt tuon kaiken takia tässä että pitäiskö mun sittenkin vaihtaa vielä kerran opiskelualaa ja opiskella joku sellainen ammatti jossa on paremmat tulot tai vähintäänkin säännölliset tulot. Niillä aloilla mitä nyt opiskelen on tosi huono työlisyystilanne ja tulot tulee olemaan aika pienet ja epätasaiset (jos ei siten käy ihan mieletön tuuri, jolloin voi tienata ihan tajuttomasti, mutta sellaista tuuriahan mulla ei oo) Olin vielä ajatellut yrittäjäksi ryhtymistä, joten mikään työterveydenhuotokaan ei ole ratkaisu. Valitsin nykyisen alan siksi koska se oikeasti kinnostaa kaikista eniten, mutta jos sitä on sitten muutamassa vuodessa jo niin huonossa kunnossa kaikkien hoitamattomien sairauksien takia ettei pysty enää tekemään töitä, niin eihän siitä kiinnostavasta alasta ole silloin mitään iloa ja elämänlaatu tulee olemaan muutenkin todella huono. Eli pitäiskö tehdä nyt järkevä valinta ja vaihtaa vielä kerran alaa vai milaisia kokemuksia ihmisillä on pienituloisena elämisestä sairasteluun taipuvaisena ihmisenä? (Mulla on vielä se vika että mun olemuksessa on selvästi jotain sellaista, jonka takia ihmisten on helppo talloa mun yli. Tai jostain syystä joidenkin tekee oikein mieli talloa yli ja aiheuttaa mulle kaikkia harmia. En tiedä että johtuuko se ulkonäöstä, koska tuntemattomat on usein sanoneet että oon vaatimattoman tai kiltin näköinen. Kaverit on kyllä kans meinanneet että kohtelu julkisella johtuu vaan siitä että en osaa tarpeeksi jämäkästi vaatia hoitoa tai tutkimuksia, vaan liian helposti alistun siihen mitä muut sanoo. Pitäs varmaan ottaa yhdestä kaverista mallia, joka sanoo kaikille aina äkäisesti suorat sanat ja mielipiteet päin naamaa. Oon mä sitä kyllä netissä treenannut, mutta tosielämässä en sitten kuitenkaan kehtaa, vaikka mieli tekis. En oo kuitenkaan millään tavalla ujo siis, mutta liian kiltti kait sitten)

Viimeksi muokattu:
ite oon saanut hyvää hoitoa julkisella puolella ni ei oo tarvinu rahoja törsätä yksityiseen. sais olla melkoisen kova palkka että mun sairaalakäynnit maksettas yksityisellä

Just puhuin miehen kanssa samaa. Itse koitin vuosikausien jälkeen saada aikaa omalle asemalle. Vastaus oli, lääkäri on lomalla ja ajanvarauskirja on täynnä. Ei jumalauta! Mun perussairauden kaikki tiedot on siellä. No mun pelastus on työterveys yksityisellä, mut niillä ei oo mitään tietoja musta. Mut hoitavat kyl. Oikeesti itku tulee niiden puolesta, jotka ei voi mennä kun julkiselle. Suomalaiset on todella eriarvoisessa asemassa. :(

Samaa hyvää palvelua olen tarjonnut työskennellessäni julkisella puolella ja yksityispuolella. Yksityispuolella tosin jo pitkään parempien työolojen takia.

No itse olen kyllä pääasiassa käyttänyt julkista terveydenhuoltoa - opiskeluaikana kävin välillä yksityisellä, kun luulosairaana löysin itsestäni vaikka mitä pelottavia oireita, jotka halusin tutkituttaa "heti" - ja oma kokemukseni siitä on ollut pääasiassa hyvä. Vertailun vuoksi on tosiaan niitä käyntejä yksityisellä, ja sekin on ollut pääasiassa hyvä - kumpikaan ei ole toiminut täysin ihanteellisesti. Jatkossa käytän julkisia, ei huvita maksaa ylimääräistä, kun saman palvelun saa (lähes) ilmaiseksikin.

Mutta tottakai aikaa varatessa täytyy olla selkeä, jotta puhelun vastaanottajalle selviää, onko kyse akuutista vai muusta vaivasta.

Ihan julkisella puolella mut on hoidettu kaks kertaa terveeksi syövästä ja on laitettu lonkkaan tekonivel.

Ihmettelen kyllä suuresti tätä sun alootusta koska kyllä suurin osa taitaa saada hyvän hoidon ihan julkisella puolella. Se on U.S.A missä yksityysellä hoidetaan paremmin.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Julkisella saa kyllä ihan tarpeeksi hyvää hoitoa! Suurella osalla mammoista on vaan ongelma, että jos jessica-justiinan korva-kutinaan tai omaan vittu-syyhyyn ei saa heti antibiootikuuria tai lääkäri ei nyt just kerkiä kuunnella sitä puoltatuntia kestävää oma-diagnoosia(ym. kuulumisia), niin lääkäri on paska ja painutaan yksityiselle. Tottakai yksityinen kuuntelee vaikka mitä jorinoita ja määrää kuurit kun sen palkka nousee joka minuutilta minkä mamma sielä on. Sitten ihmetellään kun jannica-irmelillä on liimakorva ja itellä antibiootit ei pure enää mihinkään...

kunnon hoitoa selkääni, joka on kroonisesti hirvittävän kipeä, yleiseltä, ja yksityiseen ei ole varaa.. Nyt odotan aikaa taas ja nyt vaadin saada magneettikuvauksen..

Työterveys on hoitanut mun kaikki vaivat erittäin hyvin ja oon saanut aina tarvittaessa lähetteen eteenpäin. Mm. Todettu hoitamaton astma, jota hoidettu kalliilla siedätyshoidoilla, hoidettu kaksi välilevyn pullistumaa (kunnalliselta eivät suostuneet lähettämään edes magneettikuvaan).

Toisaalta hyviä kokemuksia myös julkiselta puolelta, kun on oikeasti vakavasti sairas saa todella hyvää hoitoa nopeasti, mm. kaksi leikkausta tehty minulle kiireellisesti. Samoin lapset on aina saaneet huippuhyvää hoitoa ja yliopistolliseen keskussairaLaan lähetetään erittäin herkästi, jos vaivasta ei olla varmoja.

Jaa.. oman kokemuksen mukaan jos tarpeeksi on kipuja tms niin sitä rahaa kyllä löytyy yksityiselle. Mielummin olen sitten syömättä. Toki se näkyy sitten ulkomuodossa. Hampaatkin ovat menossa hyvää kyytiä kiitos aliravitsemuksen. Mutta pystyn liikkumaan sentään.. toisinaan hyvinkin.

Julkinen puoli hoitaa yhtä hyvin tietysti, jos on niitä onnekkaita joita hoidetaan. Sitten on ne, joita ei oteta vakavasti ajoissa ja on juuri se "valuvika naamassa". Sitä ei haluta uskoa, mutta jotkut vaan on ärsyttäviä matoja olemukseltaan ja itse kuulun niihin. Täten multa sai puhjeta kerran suolikin ja kiitos siitä olen tietyllä tapaa rampa sisuksistani lopunikää.. kyllä se hoidettiin pari päivän päästä siis ja osastolla olin koko ajan mutta kun ei uskottu, niin.. joko sitä listii ittensä tai tyytyy osaansa. Mä tyydyn osaani. :)

Yllättävää että täällä oli näin monilla positiivisia kokemuksia :) , itse kun oon kuullut tutuilta vain kaikkea negatiivista ja omat kokemukset on ollut negatiivisia. Tuo suolen puhkeaminen hoidon puutteen takia kuulostaa kyllä kamalalta :S Mulle varmaan käy joskus jotain vastaavan tasoista kun on se sama valuvika naamassa. (tähän astisissa kokemuksissa ois kyllä jo ihan tarpeeksi, mutta tuskin se noihin jää)

Viimeksi muokattu:
Julkinen puoli on mahtava niin kauan kun mitään vakavaa ei ole. Minä pidin terveydenhuoltoa hyvänä asiana pitkän aikaa ja pidin siitä valittavia ihmisiä hieman snobeina.

Nyt kuitenkin tiedän paremmin. Hoitohenkilökunta vaikuttaa liiaksi hoidon laatuun, on tuuripeliä arvataanko diagnoosi oikein, tehdäänkö oikea hoitoratkaisu jne. En osaa sanoa johtuuko se kemiasta, huonoista päivistä, huonosta koulutuksesta vai mistä. Itse joudun jatkuvasti leikkimään omaa ja lapseni lääkäriä.

Esim. viimeksi kun olimme lääkärissä kuvailin lapseni oireet. Ei reaktiota lääkäriltä asiaan. Ehdotin mistä vaivat voisi johtua johon lääkäri myöntyi että voi olla sitä. Ei ehdottanut kuitenkaan mitään hoitoa. Itse ehdotin tiettyä reseptilääkettä josta olin lukenut että voisi auttaa. Lääkäri sanoi että joo, siitä voi olla apua ja kirjoitti reseptin. Mitä ihmettä?

Minäkin olen työtön ja jouduin juuri käymään yksityisellä, kun julkisella puolella asiat ei ole edenneet.. Onneksi tarvitsi käydä vain yhden kerran niin yksityinen lääkäri laittoi lähetteen julkiselle testeihin

Millä lailla se yksityinen lääkäri on laadukkaampaa? Täällä osa lekureista työskentelee kummallakin puolella, ja eräällä olen käynyt niin yksityisellä kun kunnallisella vastaanotolla. En huomannut mitään eroa. Yhtä säätämistä kummassakin..

Ainoa mikä mua julkisella puolella ärsyttää on se kun ei aikoja tahdo saada kuin viikkojen päähän ellei oikeasti ole akuuttiasia. Mutta käytän julkista itellä ja lapsilla. Mies käy työterveyden puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja no täällä;29041011:
Millä lailla se yksityinen lääkäri on laadukkaampaa? Täällä osa lekureista työskentelee kummallakin puolella, ja eräällä olen käynyt niin yksityisellä kun kunnallisella vastaanotolla. En huomannut mitään eroa. Yhtä säätämistä kummassakin..

No mun kokemuksen mukaan yksityiset ainakin tietää asioista enemmän, ottaa asiat vakavemmin, on motivoituneempia auttamaan, käyttääytyy mukavemmin jne. Tosin mulla on kokemusta vain neljästä yksityisestä lääkäristä. Mutta tietysti jos on sama lääkäri sekä yksityisellä että julkisella niin se on varmaan samanlainen, niitä vaan on varmasti aika vähän, tai en oo ikinä törmännyt. Tai kai sellainenkin voi käyttäytyä julkisella väliinpitämättömämmin, kun työtunnit ei oo siitä kiinni onko asiakkaat tyytyväisiä vai ei.

Viimeksi muokattu:
Pitäiskö sun ville mennä vaikka baariin? Vielä tässä ois muutama tunti aikaa. En jaksa enää uskoa että oot mies, kun hengailet niin usein mammapalstalla tähän aikaan lauantaiyönä, ja oot vielä ihan liian sinnikäs perskärpänen mieheksi

Olemalla aikuisen ja tasapainoisen oloinen saa parempaa hoitoa. Hysteerikkoja terveydenhuollossa sorsitaan sekä julkisella että yksityisellä puolella. Mielenterveysongelmaiselta tai muuten oudolta vaikuttaminen vie vaikutusmahdollisuudet elämän muillakin alueilla pois, miksei sitten terveydenhuollon asiakkaana. Muukin status ja rahatilanne vaikuttaa.

[QUOTE="vieras";29041115]Olemalla aikuisen ja tasapainoisen oloinen saa parempaa hoitoa. Hysteerikkoja terveydenhuollossa sorsitaan sekä julkisella että yksityisellä puolella. Mielenterveysongelmaiselta tai muuten oudolta vaikuttaminen vie vaikutusmahdollisuudet elämän muillakin alueilla pois, miksei sitten terveydenhuollon asiakkaana. Muukin status ja rahatilanne vaikuttaa.[/QUOTE]

Surullista.
Eihän mielenterveysongelmat sitä tarkoita etteikö ihminen voisi olla älykäs ja hyvinkin perillä asioista..
Mt-ongelmaiset leimataan jo muutenkin niin pahasti, mutta näköjään se ihmisarvo täytyy viedä kokonaan.. :(

Aloin miettimään että ehkä se aiheuttaakin mun huonon kohtelun nykyään että vaikutan luuserilta, koska oon suht koht vanha opiskelijaksi ja vielä kuulemma näytän tosi paljon ikäistäni vanhemmalta. Jo kolme vuotta sitten mua luultiin viisi vuotta vanhemmaksi ja tilanne on varmasti pahentunut vaan. Sitten mulla on vielä sellaiset kasvot että näytän sellaiselta hidasälyiseltä. Mutta sille hidasälyiseltä näyttämiselle ei voi mitään, kun ei kasvojen luustolle voi mitään. Pukeudun kyllä siististi ja klassisesti, mutta se ei varmaan paljon auta. Yhdeksän vuotta sitten tuon virtsatietulehdusjutun aikoihin en oo kyllä näyttänyt liian vanhalta opiskelijaksi, mutta ehkä silloin on sitten ollut syynä pelkästään tuo hidasälyiseltä näyttäminen

Yhteistyössä