Miten te pärjäätte, jotka olette aikuisena/perheellisinä lähteneet opiskelemaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Sanna"
Mulla ehkä syksyllä edessä opiskelu, mutta mietin vielä, tullaanko toimeen. Opintorahaa saisin noin 300 ja lapsilisät kahdesta lapsesta, mutta lapset olisi vietävä hoitoon. Mies saa käteen 1600. Tullaanhan me toimeen nytkin, kun saan kotihoidontukea lähes saman summan, mutta sitten pitää viedä lapset hoitoon ja tulee opiskelusta johtuvia matkakuluja yms... pitäiskö vaan unohtaa opiskelut.... ne kestäis noin kolme vuotta.
 
Ihan hyvin me ollaan pärjätty. Opinnot loppusuoralla - sitten jäänkin suoraan äitiyslomalle.

Lapsia on 2, mies käy töissä (ei tienaa hirmuisia summia).

Opintolaina on yksi vaihtoehto, samoin työt koulun loma-aikoina.
 
Lex
Minäkin punnitsen samaa, tuloina olisi opintoraha, lapsilisät, lapsen vammaistuki, ja varmasti tekisin keikkatöitä jonkin verran.

Hoitomaksu yhdestä lapsesta varmaankin pienenisi myös aika tavalla.

Josko sitä uskaltaisi, riippuu kuinka tämä työtilanne tästä etenee... Hurjalta silti tuntuu heittää 2000 euroa kk pois tuloista =)
 
säpäle harmaana
Ei kyllä pärjättäisi, jos en kävisi töissä. Onneksi onnistuu tällä hetkellä. Jossain vaiheessa ehkä voin jäädä muutamiksi kuukausiksi pelkästään opintotuen varaan, mutta nyt tehdään näin, niin kauan kuin se vain on mahdollista.
 
Hyvin, kulut minimiin, mies ja minä opiskeltiin samaan aikaan, mutta myös käytiin töissä. Hektisimpinä aikoina ei kyllä jäänyt yhteistä aikaa kun toinen oli aina töissä. Onneksi miehen opinnot loppuu ennen kuin itse palaan jatkamaan omiani, on edes toinen täysin työelämässä. Meinaan silti jatkaa pari krt / kk työtäni jotta saan osuuteni laskuista hoidettua.
 
Täälläpäin ei ole hirveesti töitä tarjolla, ei kokoaika eikä osa-aikatöitä =o/
Se on harmi. Ei täälläkään ole kuin ns. hanttihommia mutta jos niistä saa rahaa, niin niitä sitten. Jos töitä ei ole, sitten lasketaan miten pärjätään ja pihistellään jos siihen on tarvetta.

Pidän opiskelua kuitenkin aina hyvänä juttuna, niin en osaa rahaa surra kovin.
 
"elli"
Ei olisi mahdollisuutta työvoimapoliittiseen koulutukseen? itse irtisanouduin töistä ja hain opiskelemaan lähihoitajaksi,saan 200e vaille saman mitä jos olisin töissä eli n.1200e jää käteen. Koulu kestää alle vuoden.
 
Täällä olisi samankaltaiset suunnitelmat edessä.. Esikoinen nyt 3v 3kk ja nuorimmainen 2kk ja tarkoitus olisi tammikuussa -13 aloittaa koulu. Minulla tosin on tälläkin hetkellä vakituinen työpaikka mutta olen jo monen vuoden ajan "tehny lähtöä" sieltä ja nyt sitten vaihtuisikin ala täysin jos pääsen opiskelemaan. Äitiyslomalta olisi nyt otollinen aika jäädäkkin suoraan opiskelemaan, jos palaan takaisin työpaikalleni niin tiedän etten sitten kuitenkaan tule enää lähtemään koulunpenkille...

Pelottaa vaan rahallisesti todella paljon, kun on maksettavana asuntolaina ja kulutuslaina, että miten sitä pärjää.. tulot meillä tulisi olemaan samaa luokkaa eli opintoraha, lapsilisät ja miehen palkka n. 1500 - 1600 €.

Olemmekin alustavasti suunnitelleet että sopisimme pankin kanssa että molempien lainojen lyhennykset tiputettaisiin huomattavasti pienemmiksi ainakin ensimmäisen kahden opiskeluvuoden ajaksi, meillä kun onneksi asuntolainassakin on monta vuotta "joustovaraa" :) täytyy vain opetella elämään huomattavasti säästeliäämmin ja miettiä että mistä ns turhasta voi luopua :)

ja ennenkaikkea ajatella sitä päämäärää, että jos valmistumisen jälkeen töitä saisi niin miten paljon parempaa palkkaakin sitä sitten saisi :D
 
"diu"
Ihan hyvin pärjättiin, kunnes mies irtisanottiin ja työsuhteet ovat sittemin olleet pätkätöitä. Nyt teen keikkatyötä opintojen ohella ja käyhän tämä välillä raskaaksi.
 
"nii"
[QUOTE="elli";25838016]Ei olisi mahdollisuutta työvoimapoliittiseen koulutukseen? itse irtisanouduin töistä ja hain opiskelemaan lähihoitajaksi,saan 200e vaille saman mitä jos olisin töissä eli n.1200e jää käteen. Koulu kestää alle vuoden.[/QUOTE]

Miten tällanenkäytännössä menee?Onko tuossa mitään rajaa kuin kauan on mahdollisuus saada tuota rahaa?
 
"jaahas"
Hyvin, kulut minimiin, mies ja minä opiskeltiin samaan aikaan, mutta myös käytiin töissä. Hektisimpinä aikoina ei kyllä jäänyt yhteistä aikaa kun toinen oli aina töissä. Onneksi miehen opinnot loppuu ennen kuin itse palaan jatkamaan omiani, on edes toinen täysin työelämässä. Meinaan silti jatkaa pari krt / kk työtäni jotta saan osuuteni laskuista hoidettua.
tää on eri asia jos molemmat opiskelee, tulee tukia, asumistukia ja ei päivähoitomaksuja.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="nii";25838013]jääkö teillä lapsille aikaa yhtään kun opiskelette ja käytte töissä?[/QUOTE]

Tällä hetkellä ainakin jää. Koulussa käyn vain tasan ne pakolliset ja töitäkin olen vähentänyt reilusti. Tämä ei varmaan kaikissa kouluissa ja työpaikossa onnistu, mutta meillä siis näin.
 
hik
[QUOTE="elli";25838016]Ei olisi mahdollisuutta työvoimapoliittiseen koulutukseen? itse irtisanouduin töistä ja hain opiskelemaan lähihoitajaksi,saan 200e vaille saman mitä jos olisin töissä eli n.1200e jää käteen. Koulu kestää alle vuoden.[/QUOTE]

missä saa alle vuodessa paperit lähihoitajaksi? järjestäen ne kaikki kyllä kestää vähintään 2vuotta. itse opiskelen parhaillaan työvoimapoliittisella lähäriksi ja käteen tulee 980€/kk , opinnot kestävät 2vuotta, lomia ei ole.
 
"elli"
[QUOTE="nii";25838072]Miten tällanenkäytännössä menee?Onko tuossa mitään rajaa kuin kauan on mahdollisuus saada tuota rahaa?[/QUOTE]

Pitää olla työnhakijana työkkärissä.Työvoimapoliittiseen koulutukseen voi hakea jos on työttömänä tai työttömyysuhan alla oleva.Minulla oli vakituinen OSAaikatyö,joka luokitellaan tuohon työttömyys uhanalaiseksi...Ilmoitin itseni työkkäriin, sitten ennen kun koulusta tuli ilmoitus,että olen päässyt sinnekerkesin itseni irtisanoa(tyyliin:katotaan mitä elämä tuo tullessaan...). Pitää tietenkin kuulua liittoon, ja se maksaa sen 500vrk koulutusrahaa. Ekat 200vrk saa korotettuna koulutusrahan+ sitten opiskelun ajan verotonta ylläpitokorvausta oliko se 8e vai 9e/vrk,mutta tekee ihan kivan lisän kuukaudessa... Oma kouluni kestää 1v10kk ja liiton rahat riittää siihen,ja jäiköhän nyt 1-2kk päiviä vielä jäljelle.
 
"vieras"
[QUOTE="nii";25838072]Miten tällanenkäytännössä menee?Onko tuossa mitään rajaa kuin kauan on mahdollisuus saada tuota rahaa?[/QUOTE]

Minulla on myös tuki omaehtoiseen opiskeluun. Sen saa korkeintaan 24 kk ja pitää hakea ennen opisskeluiden alkamista eli ennenkuin hyväksyt opiskelupaikan itsellesi. Ainut ehto oli että on työtön tai työttömyysuhan alla ja työkkäri hyväksyy opiskelusuunnitelmasi. Puolison tuloilla ei ole väliä ja rahaa saa niin paljon kuin saisi työttömänäkin ja lisäksi kulukorvauksen, joka on 9e päivä, korotettuna enemmän.
 
"vieras"
[QUOTE="elli";25838129]Pitää olla työnhakijana työkkärissä.Työvoimapoliittiseen koulutukseen voi hakea jos on työttömänä tai työttömyysuhan alla oleva.Minulla oli vakituinen OSAaikatyö,joka luokitellaan tuohon työttömyys uhanalaiseksi...Ilmoitin itseni työkkäriin, sitten ennen kun koulusta tuli ilmoitus,että olen päässyt sinnekerkesin itseni irtisanoa(tyyliin:katotaan mitä elämä tuo tullessaan...). Pitää tietenkin kuulua liittoon, ja se maksaa sen 500vrk koulutusrahaa. Ekat 200vrk saa korotettuna koulutusrahan+ sitten opiskelun ajan verotonta ylläpitokorvausta oliko se 8e vai 9e/vrk,mutta tekee ihan kivan lisän kuukaudessa... Oma kouluni kestää 1v10kk ja liiton rahat riittää siihen,ja jäiköhän nyt 1-2kk päiviä vielä jäljelle.[/QUOTE]

Ja ellei kuulu liittoon niin saa kelan makaman työttömyyspäivärahan verran tai jos käyttää nämä 500 pv loppuun niin sitten saa kelan mukaan sen rahan.
 

Yhteistyössä