Miten te ootte saaneet lapsenne syömään "kaikkia" ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Epäonnistunut äiti täälä kyselee.. Poika 4vee on niin nirso, niin nirso.. Eilen tein nakkikeiton (jossa mm. tomaattimurskaa ja pastaa..) jota riitti syötäväksi myös tänään lounaalla, mutta poika ei vaan syö (tai no, söi nakit vaan). Eilen poika ei syönyt ruokaa ollenkaan, iltapalalle taivuin eli silloin sai jogurttia ja leipää.

Lihaa se ei syö, siis tarkoitan jotain filettä tai paistia tms. Eli jauhelihaa se syö kyllä ja sitä nakkia. Laittaa kyllä suuhun, mutta se lihapala pyörii ja pyörii vaan poskissa ja lopulta se on pakko sylkäistä pois, ei vaan saa alas. Ravintolassa oltiin juuri viikonloppuna syömässä ja tilasin pojalle pitsaa, ei syönyt yhtään. Annoin sitten pikkuveljen annoksesta osan pojalle, perunaa ja jauhelihakastiketta ja poika söi vaan ne perunat siitä.. *huoh* Siis näitä nyt riittää.

Mä en haluaisi aina tehdä niitä samoja ja samoja ruokia, jotka menee. Yritän aina välillä tehdä erilaisia ruokia joista melkein jo tiedän ettei syö mutta yritän kannustaa maistamaan (ja maistaahan se mutta siihen se jää), enkä anna muuta ruokaa jos ei pidä, se on sitten vaan syömättä siihen asti kunnes on välipala tai iltapala.

Vai pitäisikö mun vaan olla "ilkeä" ja tehdä noita ruokia mitkä ei ole suosikkeja ja tarjota sellasia päivästä toiseen ja ilmoittaa, että muutakaan ei tipu ja pysyä siinä lupauksessa?

Ethän se sinäkään varmaan kaikesta tykkää. Meillä maistuu kaikki kasvikset ja vihannekset, varmaan siitä syystä, että niitä on aina syöty ilman suurempaa numeroa, mutta sitten taas joku paisti ei maistu esikoiselle. Itekään en tykkää punajuurikeitosta enkä sitä syö :D

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Ethän se sinäkään varmaan kaikesta tykkää. Meillä maistuu kaikki kasvikset ja vihannekset, varmaan siitä syystä, että niitä on aina syöty ilman suurempaa numeroa, mutta sitten taas joku paisti ei maistu esikoiselle. Itekään en tykkää punajuurikeitosta enkä sitä syö :D

En tykkääkkään, varmaan perinyt multa tuon nirsoilun :ashamed: Mutta semmosta pekkaperus-ruokaa sais kyllä syödä.. mitä se sitten vetää kun menee eskariin tai kouluun :snotty: ja sairaalassakin ollaan viikon putkia ja sielläkään se ruoka ei maistu, vetelee jotain leipää siellä vaan :/

Mäkään en tiedä miten saa syömään. Oma muksu vetää nyt taaperona kaikkea mitä annetaan, vähintään maistaa. Työssäni sitten tapaa heitä joille ei mene mikään eikä auta houkuttelut tms.
Minä olen aika nirso, siskot syövät joksekseen kaikkea ja kotona tarjottu samaa ruokaa jokaiselle, miksi lienee minusta tullut nirso...

En mä tiedä onko tämä niinkään kasvatuksellinen kysymys vai enemminkin lapsen luonne kysymys.

Meillä annettiin vauvana/taaperona kaikkea ajattelematta että "ei se siitä kuitenkaan tykkää". Esim. kukkakaali, parsakaali soseet, happamat marjat jne. Nyt vanhempana 3-v on sanottu, että kaikesta ei tartte tykätä, mutta kaikkea on maistettava: muuten ei voi tietää miltä joku maistuu ja saattaa vaikka alkaa tykkäämään.

Ainoa mitä lapsi yökkää on pasta (kastikkeessa, ei makaronina/spagettina) ja koska lapsi kuitenkin vedet silmissä koettaa sitä urhoollisesti syödä, olen armahtanut ja annan jotain muuta sen sijaan. Muutoin menee kaikki maksamakkarasta hillosipuliin. Toki ruoalla testailua on muunlaista, mm. hidastelu ja haaveilu, heilumiset ym. mutta joissain tapauksissa uhkaan, että jäähypenkille joutuu, ellei ruokapöydässä reipastuta. Auttaa aina.

Neuvoja en osaa antaa. Luulen että se on luonnekysymyskin, meidän lapset on valtavan uteliaita, ruoan suhteen myös. Mitä vain erikoisen näköistä on tarjolla, niin haluavat kyllä maistaa. Kaikesta eivät tykkää, mutta monista on tullut ihan herkkuruokia. Eli eivät ole ennakkoluuloisia ruoan ulkonäön suhteen.
Yksi mikä saattaisi auttaa, on lapsen mukaan ottaminen ruoan valmistukseen. Siinä näkee mistä aineksista ruoka on tehty ja kun se on itse tehty, niin luulisi haluavan maistaakin.
Meillä poika ei erityisemmin pidä parsakaalista, mutta kun saa sitä itse pilkkoa ja ruokaan laittaa, niin ottaa sitä myös lautaselleen.

Kuulostaapa tutulta.. Mulla on kans niin armoton sihtikurkku täällä, tyttö 3vee. Siis jotain ihan älytöntä tää meidän ruokailu-show. Ruuat mitä tyttö syö: jauhelihakeitto, nakkikeitto, lihaperunasoselaatikko, spagettivuoka, siskonmakkarakeitto. Mikään muu ei uppoa, paitsi ranskikset ja grillimakkara, joita tarjolla tosi harvoin. Pienenpänä söi jopa lohta ja perunaa uunissa tehtynä, mutta nykyään ei ollenkaan uppoa.

Meillä ei myöskään syödä mitään hedelmiä, marjoja, kasviksia, juureksia.. Että hyvin menee, mutta menkööt. Syömiset on ollut aina niin vaikeita, ettei mitään järkeä. Voi sano, että ollaan luovutettu jo aikalailla. Itse hän ei suostu syömään edes ja painokäyrät -11 eli ei sitä voi syömättäkään jättää. Ollaan kokeiltu, jos jättää ruuan välistä ei mitään ongelmaa koko päivänä..

Puuroa syö aamulla ja illalla. Jugurttia, viiliä, jotain leipää, muutamia vauvahedelmäsoseita suostuu syömään. Ja oon kans ite miettinyt, et pitäiskö tämän takia laittaa tarhaan/hoitoon, et oppis syömään muutakin..? Mutta oppiiko se, epäilen.. :|

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja jarna:
Meillä tarjoillaan kaikille samaa, vaihtelavaa ruokaa.Homejuustot ja oliivit ym.menee kaikilla neljällä muksulla alas.

Miten sä olet tuossa onnistunut?

En kyllä oo tuo jarna, mut meillä lapset tykkää homejuustosta :) ne pyytää et ostetaa juutoja ja keksejä :)
Meillä pitää kaikkea maistaa vähän - aina. Jos ei tykkä ei tarvi syödä, mut maistaa pitää. Ja aika usein ne tykkää kunhan on maistanu. Ja maistaminen tarkoittaa todella vaan murun tai t-luskallisen maistamista. Usein on uusia juttuja kohtaan et en syö, mut pikkuhiljaa tottuvat. Meillä on aika kaikkiruokaiset vanhemmat ja lapsetki on :)

Alkuperäinen kirjoittaja marffa:
Kuulostaapa tutulta.. Mulla on kans niin armoton sihtikurkku täällä, tyttö 3vee. Siis jotain ihan älytöntä tää meidän ruokailu-show. Ruuat mitä tyttö syö: jauhelihakeitto, nakkikeitto, lihaperunasoselaatikko, spagettivuoka, siskonmakkarakeitto. Mikään muu ei uppoa, paitsi ranskikset ja grillimakkara, joita tarjolla tosi harvoin. Pienenpänä söi jopa lohta ja perunaa uunissa tehtynä, mutta nykyään ei ollenkaan uppoa.

Meillä ei myöskään syödä mitään hedelmiä, marjoja, kasviksia, juureksia.. Että hyvin menee, mutta menkööt. Syömiset on ollut aina niin vaikeita, ettei mitään järkeä. Voi sano, että ollaan luovutettu jo aikalailla. Itse hän ei suostu syömään edes ja painokäyrät -11 eli ei sitä voi syömättäkään jättää. Ollaan kokeiltu, jos jättää ruuan välistä ei mitään ongelmaa koko päivänä..

Puuroa syö aamulla ja illalla. Jugurttia, viiliä, jotain leipää, muutamia vauvahedelmäsoseita suostuu syömään. Ja oon kans ite miettinyt, et pitäiskö tämän takia laittaa tarhaan/hoitoon, et oppis syömään muutakin..? Mutta oppiiko se, epäilen.. :|

Meillä hedelmät menee kyllä tosi hyvin mutta muuten.. melko samanlainen ruokalista. Painokin vaihtelee, nyt kävi vaakalla niin oli 14,5kg ja pituutta on 102cm, välillä paino ollut 15,6kiloakin, eli näköjään nyt laskenut taas. Miinuskäyrällä vissiin menee, ei mitään hajua kuinka paljon.

Ottipa silmään tuo sun ruokashow! Meillä ei oo sellasta, jos ei syö ni pois pöydästä ja seuraava ruoka tulee sitte kun on sen aika ja piste, eikä jälkkariä tai herkkuja tai välipaloja jos ei syö ni ei syö. Kyllä nälkäselle maistuu, eikä siitä tehdä numeroa eikä esitystä.

Meillä ollaan kaikkiruokaisia varmaan siksi, että äitikin on ja oli myös raskausaikana. :D Pienestä pitäen tottuneet mausteiseen ja "erikoisempaan" ruokaan. Ihan tavallisia makaroonilaatikoita, perunoita, yms. meillä ei juuri koskaan ole. Lapset saavat niitä syödä hoidossa ja anopilla.

Tosin nyt 4v:llä on kanssa nirsoilukausi. Meillä toimii kun käskee pois pöydästä, jos ei oo muuta sanomista kuin "yäk!". :p

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ottipa silmään tuo sun ruokashow! Meillä ei oo sellasta, jos ei syö ni pois pöydästä ja seuraava ruoka tulee sitte kun on sen aika ja piste, eikä jälkkariä tai herkkuja tai välipaloja jos ei syö ni ei syö. Kyllä nälkäselle maistuu, eikä siitä tehdä numeroa eikä esitystä.

Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta meillä on kokeiltu, et jos ei kelpaa niin pöydästä pois ja sit seuraavaan ruokaan saa odotella, mutta ei se auta, kun ei silloinkaan syö. Jos koko päivän ruoka on aamupuuro viikon ajan niin ei paljoa naurata.. Ja ei todella olla mitään välipaloa tai herkkuja tajottu. Hänellä vaan ei tunnu olevan koskaan nälkä. Ja miinuksilla kun mennään nuinkin paljon niin pakkohan sille on jotain saada syötetyksi. Ei tätä varmaan voi edes käsittää, jos omat lapset syö melkein mitä vaan.

Minulla on reilu 2 vuotias, joten kokemus on vähäinen. Minä teen niitä inhokkiruokiakin tasaisin väliajoin. Yksi lusikallinen on maisteltava ja jos ei enempää niin sitten ei. Pakotusta ei ole. Seuraavaan ruoka-aikaan sitten odotellaan eli ylilmääräisiä välipaloja ei ole. Purukumi ja vesi ovat ainoat mitä suuhunsa saa laittaa :)
Niin. _Tällä tavalla inhokkiruoatkin ovat alkaneet maistumaan.

Kuulostaa tutulta.
Meillä 2,5v nirso.
Ollaan puhuttu asiasta neuvolassa ja ravintoterapeutilla(käytiin siellä muissa asioissa).
Syö: nakki/makkarakeittoa, kalakeittoa, jauhelihakeittoa. Siinäpä ne. Kaikki hedelmät ja juurekset kyllä menee raakana. On hoidossa, ei syö sielläkään kun keittoja. Ja kyse ei ole siitä etteikö olisi yritetty tarjota/opettaa/pyydetty ja käsketty edes maistamaan jne, kaikkemme ollaan yritetty joten siitä on turha marista.
Purkkiruokaa söisi niin paljon kun antaisi. Ja ei, ihan pienestä on myös annettu omatekemiä soseita, ei vaan kaupan ruokaa. Neuvolan ja ravintoterapeutin ohje on että antaa sitä mitä syö, eli meidän tapauksessa sitä purkkiruokaa ja keittoja. Juureksia, hedelmiä ja leipää. Jugurttia jne... Kyllä kuulemma jossain vaiheessa lkaa syödä, toivottavasti ainakin.

Ei saa ylimääräisiä välipaloja eikä muutakaan. Ruoka syödään ruoka-aikana ruokapöydässä. On ollut viikon syömättä lämmintä ruokaa, kun yritin saada syömään muuta kuin noita edellä mainitsemia juttuja, ei onnistunut ja taivuin sitten.

[/quote]

Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta meillä on kokeiltu, et jos ei kelpaa niin pöydästä pois ja sit seuraavaan ruokaan saa odotella, mutta ei se auta, kun ei silloinkaan syö. Jos koko päivän ruoka on aamupuuro viikon ajan niin ei paljoa naurata.. Ja ei todella olla mitään välipaloa tai herkkuja tajottu. Hänellä vaan ei tunnu olevan koskaan nälkä. Ja miinuksilla kun mennään nuinkin paljon niin pakkohan sille on jotain saada syötetyksi. Ei tätä varmaan voi edes käsittää, jos omat lapset syö melkein mitä vaan.[/quote]

Mitä lapsi juo? Syökö salaa? Tuntuu epäuskottavalle, että viikon aikana ei syö kuin tuon puurolautasen.

En ole vielä keksinyt taikasanaa. Maistaa täytyy, mutta ei ole pakko syödä.

Meillä on haasteita vihannespuolessa. Poika nyppii paprikat, sipulit ja herkkusienet tunnollisesti erikseen ruuasta. Herkkusieniä kyllä pilkkoo ja näin auttaa äitiä ruuanlaitossa, mutta ei niitä syö. Poika 2v7kk. Lihat, lisäkkeet, pitsat, kalat ja mausteiset ruuat kyllä on ok.

Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta meillä on kokeiltu, et jos ei kelpaa niin pöydästä pois ja sit seuraavaan ruokaan saa odotella, mutta ei se auta, kun ei silloinkaan syö. Jos koko päivän ruoka on aamupuuro viikon ajan niin ei paljoa naurata.. Ja ei todella olla mitään välipaloa tai herkkuja tajottu. Hänellä vaan ei tunnu olevan koskaan nälkä. Ja miinuksilla kun mennään nuinkin paljon niin pakkohan sille on jotain saada syötetyksi. Ei tätä varmaan voi edes käsittää, jos omat lapset syö melkein mitä vaan.[/quote]

Mitä lapsi juo? Syökö salaa? Tuntuu epäuskottavalle, että viikon aikana ei syö kuin tuon puurolautasen.[/quote]

Tarkoitin puurolautasen aamuisin

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:

Meillä hedelmät menee kyllä tosi hyvin mutta muuten.. melko samanlainen ruokalista. Painokin vaihtelee, nyt kävi vaakalla niin oli 14,5kg ja pituutta on 102cm, välillä paino ollut 15,6kiloakin, eli näköjään nyt laskenut taas. Miinuskäyrällä vissiin menee, ei mitään hajua kuinka paljon.

Meillä on 96cm ja painaa 13kg, eli laiha on. Me ollaan oltu ihan painokontrolleissa tämän laihuuden vuoksi ja terkkari epäili, kun lapsi oli pienempi, ettei anneta sille tarpeeksi ruokaa siis että pidetään nälässä :o Mutta minkäs teet, kun ei mikään juuri uppoa. Ja jos on vähänkään kökkäreitä niin kauhee kakominen ja yökkäily ja just tuo lihan pyörittely suussa. Kyllä on puuduttavaa vääntää viikosta toiseen nuita samoja keittoja, mutta hyvä että edes ne menee.

Yhteistyössä