[QUOTE="Lissu";29725657]Olin kotona reilut viisi vuotta yhteen putkeen lasten ollessa pieniä, esikoisen syntymästä siihen kun kuopus oli lähes kolme. Käteen jäi miehen palkka ja mun tulot yhteenlaskettuna n. 2100 euroa kuussa. Kyllä sillä selvisi ihan ok, ylimääräisiin ei rahaa juuri ollut. Meidän konstit:
-asuntolaina oli pelkillä koroilla 2 vuotta tuosta ajasta
-pidettiin vain yhtä autoa (kun menin töihin, toinen auto tuli pakolliseksi). Vakuutusten lisäksi auto syö rahaa muutenkin... verot, bensat, öljynvaihdot, renkaat, loputtomat remontit... tuntuu pienistä tuloista
-vakuutusten suhteen kysy vakuutusyhtiöstä voisiko kaikki laskuttaa köntässä ja 12 erässä. Ei siis ylläreitä vakuutusmaksuista, vaan sama summa joka kuukausi.
-vaatteet ostettiin kirppareilta kaikki mitä vaan löytyi, loput alennusmyynneistä
-ruoka tehtiin kotona ja halvemman kilohinnan kautta. "Punaiset laput" lihoissa hyödynnettiin ja ostettiin pakastimeen. Marjat yms. kerättiin kesällä pakastimeen.
-kaikki mahdolliset lyhyet matkat kuljettiin pyörillä/potkukelkalla/pulkalla, bensa on kallista. Oli tosin pieni pakkokin, kun mies kävi töissä sillä ainoalla autolla.
-kaikki ylimääräiset jutut pois, kuten lehtitilaukset ja kalliit harrastukset. Hiukset voi värjätä itse jne. Mies osti parturointikoneen ja on hoidellut sillä oman kuontalonsa ja samoin pojan jo pitkään, itselläni on hiusmalli joka ei vaadi jatkuvaa leikkaamista.[/QUOTE]
Näin. Lisäksi ollaan mm. tyhjennetty kaappeja vanhasta roinasta ja myyty niitä pois torissa/ kirppareilla. Kilpailutettu vakuutukset, sähkösopimukset, nettiliittymä, puhelinliittymät...