Miten te muut keskituloiset pärjäätte hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Soila"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Soila"

Vieras
Todella moni on vuosiakin kotona lasten kanssa, siis moni ihan normaaleissa ammateissa oleva keskituloinen. Miten te pärjäätte? Meillä molemmilla duunarin palkat (jää käteen noin 2000€/aikuinen). Nyt kun oon hoitovapaalla niin joka kuukausi tehdään ns. Persnettoa! Meidän kunta ei maksa hoitolisiä. Saamme siis miehen palkka 2000€, kht 250€ ja lapsilisä 100€. Asuntolainaan menee 700€, ruokaan+bensaan 600€... Eli 1300€ noihin. Sit vähän väliä pärähtää joku väh. 200€ vakuutusmaksu postiluukusta kaikkien normaaleiden laskujen lisäksi, auto hajoaa, tulee joku muu iso lasku tms! :( miten te muut selviätte?!

Ei me oltais pärjättykään, töihin oli mentävä heti ä-loman jälkeen. Säästöjä pitäis olla er se on mahdollista, meillä ei ollut. Äitiyslomallakin jouduttiin Visa-kierteeseen.

Miehen palkka 1200€/kk käteen, mulle kht 270€ + 100 € ja lapsilisä yhestä. En tiedä miten pärjätään :D hullunhommaa tää on :D

Vastikkeeseen 600€, asuntolainaan 130€, opintolaina 40€, ruokakauppaan 350€... vakuutuslaskuja, sähkölaskuja jne pistän joka kuukausi sivuun summan, ettei ne pääse yllättämään. Mutta kyllä nytkin auton uudet kesärenkaat ja remppa meinaa talouden kaataa, kun ei olla niihin pystytty yhtään säästämään. Onneksi autonkin voi vielä viime hädässä pistää seisontaan, ei ole aivan pakollinen. Visat on melkolailla tapissa.

Meille on tulossa toinen, odotan äippärahoja kyllä kuin kuuta nousevaa :D Olen myös etsinyt siivoustyötä aamuille tai illoille kun mies on kotona lapsen kanssa, mutta en ole saanut. :/

Meillä on kaks autoa, asutaan maalla niin pakko olla. Toinen on tosin vanha eikä siitä juurikaan ole nyt kuluja. Paitsi jut tuli koko vuoden vakuutusmaksut, 200€. Ei tuntunut ennen paljolta, nyt tuntuu! Ja alkutalvesta toiseen autoon piti uusia talvirenkaat tms, kaikki tuollainen vetää heti rahatilanteen perseelleen :D

Auto(t) on kyllä hirmuinen kuluerä! Me myytiin toinen pois kun jäin äitiyslomalle. Meilläkin veti nyt vähän tiukille, kun ei oltu muistettu säästää autoveroa jemmaan ja mies meni maksamaan sen vuodeksi eteenpäin. Olishan sen voinut maksaa erissäkin.... Mutta 200€ vakuutusmaksuja kahdesta on kyllä aika vähän, meillä on yhden auton vakuutusmaksu 80€/kk. :o

Alkuperäinen kirjoittaja käyttäjäMinttu;29725529:
mullaki o jt 160e / 6 osassa / vuoteen auton vakuutus, ilman mt bonuksia.

Ai auton vakuutus about 13€/kk? Onko ihan vaan pakollinen liikennevakuutus vai esim. täyskasko? Toki siihen vaikuttaa vielä moni muukin asia, auton merkki, vuosimalli jne....

Mies käy töissä, saa käteen n. 1600e/kk. Itse teen viikonloppu- ja iltatöitä, n. 800-1000e/käteen kk.

Kht n. 500e ja lapsilisä 220e

Kyllä sillä toimeen tulee just, tietty paremmin jos ei olis lainoja.

Alkuperäinen kirjoittaja käyttäjäMinttu;29725574:
6 osassa n.160e,
(eikait siittä mitenkään tuu 13e/kk??) osakasko. bmw -99 . Ekat kaks erää tuli peräkkäin.

No 6 x 160€ onkin ihan eri asia kuin 160€ / 6:ssa erässä. :D

Mutta ap sanoi että heille tuli koko vuoden vakuutusmaksut, 200€. Se on minusta aika edullinen autovakuutus, kun sen jakaa kahdellatoista. Ellei hänkin sitten tarkoittanut, että kaikista vakuutuksista tuli vuoden ekat ERÄT maksuun, 200€.

Säästöillä... Ja realismilla, kolmea vuotta per lapsi ei ole oltu kotona vaan reilu kaksi ja välissä töitä monta vuotta. Ei kyllä ole minusta tarpeenkaan, parivuotias on ihan sopivan ikäinen hoitoon.

Vaikeeta olisi jos olisi myös vanhempia lapsia hoitovapaalla ollessa. Esim. Kouluikäisten harrastuksiin menee aivan tolkuttomasti rahaa.

Tämä ei ap:ta koske, mutta olen pistänyt merkile, että monesti keskiluokkainen hoitovapaalainen kuitenkin pystyy pistämään rahaa aika kivasti lasten merkkivaatteisiin jne ;) useampi perheenisä on tätä äimistellyt ääneen etä miksi perheen äiti hassaa rahaa merkkivaatteisiin lapsille kun ruokarahankin kanssa tekee tiukkaa. Pitää olla tietynlaiset vaatteet lapsille että pysyy joku ihme status äitipiireissä:D ihan pimeetä.

Miehellä jää tuo 2000e käteen, kotihoidontukipätkät on menty etukäteen säästettyjen rahojen turvin.

Ihan vinkkinä voit hakea muutosverokortin niin saat vähän enempi käteen tuosta kotihoidontuesta.
Miehes tulot on vissiin juuri sen verran että ette saa asumistukea tai hoitolisää? Asuntolainan voi myös laittaa hetkeksi lyhennysvapaalle, hoitovapaa on sille yleensä tiittävä peruste.

Olin kotona reilut viisi vuotta yhteen putkeen lasten ollessa pieniä, esikoisen syntymästä siihen kun kuopus oli lähes kolme. Käteen jäi miehen palkka ja mun tulot yhteenlaskettuna n. 2100 euroa kuussa. Kyllä sillä selvisi ihan ok, ylimääräisiin ei rahaa juuri ollut. Meidän konstit:

-asuntolaina oli pelkillä koroilla 2 vuotta tuosta ajasta
-pidettiin vain yhtä autoa (kun menin töihin, toinen auto tuli pakolliseksi). Vakuutusten lisäksi auto syö rahaa muutenkin... verot, bensat, öljynvaihdot, renkaat, loputtomat remontit... tuntuu pienistä tuloista
-vakuutusten suhteen kysy vakuutusyhtiöstä voisiko kaikki laskuttaa köntässä ja 12 erässä. Ei siis ylläreitä vakuutusmaksuista, vaan sama summa joka kuukausi.
-vaatteet ostettiin kirppareilta kaikki mitä vaan löytyi, loput alennusmyynneistä
-ruoka tehtiin kotona ja halvemman kilohinnan kautta. "Punaiset laput" lihoissa hyödynnettiin ja ostettiin pakastimeen. Marjat yms. kerättiin kesällä pakastimeen.
-kaikki mahdolliset lyhyet matkat kuljettiin pyörillä/potkukelkalla/pulkalla, bensa on kallista. Oli tosin pieni pakkokin, kun mies kävi töissä sillä ainoalla autolla.
-kaikki ylimääräiset jutut pois, kuten lehtitilaukset ja kalliit harrastukset. Hiukset voi värjätä itse jne. Mies osti parturointikoneen ja on hoidellut sillä oman kuontalonsa ja samoin pojan jo pitkään, itselläni on hiusmalli joka ei vaadi jatkuvaa leikkaamista.

Ei meillä ollu mitää ongelmia. Miehellä kätee 1800€ ja mulle kh tuki ja lapsilisät kolmesta. Niin mentiin vuosia. Se on enemmän kiinni siitä kuinka leveesti haluaa elää

[QUOTE="Lissu";29725657]Olin kotona reilut viisi vuotta yhteen putkeen lasten ollessa pieniä, esikoisen syntymästä siihen kun kuopus oli lähes kolme. Käteen jäi miehen palkka ja mun tulot yhteenlaskettuna n. 2100 euroa kuussa. Kyllä sillä selvisi ihan ok, ylimääräisiin ei rahaa juuri ollut. Meidän konstit:

-asuntolaina oli pelkillä koroilla 2 vuotta tuosta ajasta
-pidettiin vain yhtä autoa (kun menin töihin, toinen auto tuli pakolliseksi). Vakuutusten lisäksi auto syö rahaa muutenkin... verot, bensat, öljynvaihdot, renkaat, loputtomat remontit... tuntuu pienistä tuloista
-vakuutusten suhteen kysy vakuutusyhtiöstä voisiko kaikki laskuttaa köntässä ja 12 erässä. Ei siis ylläreitä vakuutusmaksuista, vaan sama summa joka kuukausi.
-vaatteet ostettiin kirppareilta kaikki mitä vaan löytyi, loput alennusmyynneistä
-ruoka tehtiin kotona ja halvemman kilohinnan kautta. "Punaiset laput" lihoissa hyödynnettiin ja ostettiin pakastimeen. Marjat yms. kerättiin kesällä pakastimeen.
-kaikki mahdolliset lyhyet matkat kuljettiin pyörillä/potkukelkalla/pulkalla, bensa on kallista. Oli tosin pieni pakkokin, kun mies kävi töissä sillä ainoalla autolla.
-kaikki ylimääräiset jutut pois, kuten lehtitilaukset ja kalliit harrastukset. Hiukset voi värjätä itse jne. Mies osti parturointikoneen ja on hoidellut sillä oman kuontalonsa ja samoin pojan jo pitkään, itselläni on hiusmalli joka ei vaadi jatkuvaa leikkaamista.[/QUOTE]

Näin. Lisäksi ollaan mm. tyhjennetty kaappeja vanhasta roinasta ja myyty niitä pois torissa/ kirppareilla. Kilpailutettu vakuutukset, sähkösopimukset, nettiliittymä, puhelinliittymät...

Ei me oltais pärjätty, mutta oon sellaisessa työssä, että pystyin kotona ollessakin tekemään vähän töitä etänä ja toiminimellä tein sitten yhtä toista hommaa sivutoimisesti.

Tosi hyvin, säästettiin sinä vuonna yli 10t kun ensimmäisen kanssa olin vielä kotona ja tulot "vain" keskitasoiset työssäkäyvällä miehelläni. Osa tästä kyllä oli äitiyslomani puolella ja tällöin sain siis noin 800e/kk. Kotihoidontukikautena laitoimme 200-350e säästöön kuukaudessa.

äitiyslomalla tulot on monesti vielä tosi hyvät jos on tiennut kohtuullisen hyvin ennen lomalla jäämistä. Kun tulee myös lapsilisä ja lapsi ei juuri mitään kuluta. Eli tollon kannattaa jo koittaa säästää.
Hoitovapalla olen ollut muutamia vuosia, mutta lähes aina olen tehnyt jotain keikkaa tai jotain työtä kotona. Muutama satanenkin ekstraa auttaa aika paljon. Vaikka hoitanut toisten lapsia tms.

[QUOTE="hmmmmm";29725780]Tosi hyvin, säästettiin sinä vuonna yli 10t kun ensimmäisen kanssa olin vielä kotona ja tulot "vain" keskitasoiset työssäkäyvällä miehelläni. Osa tästä kyllä oli äitiyslomani puolella ja tällöin sain siis noin 800e/kk. Kotihoidontukikautena laitoimme 200-350e säästöön kuukaudessa.[/QUOTE]

Anteeksi nyt muistin väärin. 8t säästettiin näinä aikoina, valmiina nimittäin oli jo se 2t.

Ensinnäkin, 2000e käteen ei ole keskituloinen, vaan pienituloinen. Toiseksi, tuollaisten hoitovapaan kaltaisten poikkeustilanteiden yli on tarkoitus elää aikaisemmilla säästöillä, kai teillä nyt sentään sellaisia on?

Yhteistyössä