Miten te kotiäidit jaksatte kotona oloa?

• Viestiketjun aloittaja tympääntynyt kotona oloon
  • Ensimmäinen viesti
tympääntynyt kotona oloon
Kysyn, koska tunnen itseni välillä todella masentuneeksi täällä kotona ollessa. Tällä viikolla on vielä hiihtolomaviikko, joten kaikki kerhot ym. on peruttu eikä meillä ole ollut koko viikkona MITÄÄN ohjelmaa, paitsi keskiviikkona käytiin kaupassa.

Minulla siis 1-vuotias lapsi, ei muita lapsia. Olisi tarkoitus olla kotona siihen saakka, kun tuo täyttää 3 v, mutta en tiedä jaksanko siihen asti.. Tukiverkkoa ei juuri ole, koska sukulaiset asuu 200 kilsan päässä eikä naapureissakaan ole kotiäitejä kun kaikki käy töissä.

Miten te muut äidit jaksatte?

Kahden äiti
:O Ei ole mullakaan tukiverkkoa, mutta olen silti tosi aktiivinen ja päivät kuluu hujauksessa, ei ehdi edes tekemään kaikkea, mitä pitäisi!

Kulje, käy kerhoissa, lähde vaikka risteilylle, ulkoile, osallistu johonkin yhdistystoimintaan...tekemistä riittää kunhan itse on aktiivinen! ei kukaan kotoa minnekään hae!

bb
Mie en kyllä ymmärrä yhtään miksi alle kouluikäisten kerhot on hiihtolomalla kiinni kun eihän hiihtolomaa ole kuin koululaisilla. Siis eihän se vaikuta allekouluikäisten ja aikuisten elämään mitenkään.

nim. toinen tympääntynyt.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kahden äiti:
:O Ei ole mullakaan tukiverkkoa, mutta olen silti tosi aktiivinen ja päivät kuluu hujauksessa, ei ehdi edes tekemään kaikkea, mitä pitäisi!

Kulje, käy kerhoissa, lähde vaikka risteilylle, ulkoile, osallistu johonkin yhdistystoimintaan...tekemistä riittää kunhan itse on aktiivinen! ei kukaan kotoa minnekään hae!
Sitähän se ap just valitti kun hiihtolomaviikon vuoksi kaikki aktiviteetit on suljettu.

kippe
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Mie en kyllä ymmärrä yhtään miksi alle kouluikäisten kerhot on hiihtolomalla kiinni kun eihän hiihtolomaa ole kuin koululaisilla. Siis eihän se vaikuta allekouluikäisten ja aikuisten elämään mitenkään.

nim. toinen tympääntynyt.
Meillä oli yllättävän paljon auki hiihtolomalla. Perjantain kirkon perhekerho ja sitten muskari oli peruttu, mutta leikkipuistossa oli kerho normaalisti ja mll:n kahvila.

carpe diem
Se on miten sen ottaa. Minä otin joka aamu sen asenteen lapsen kanssa, että nyt lähdetään seikkailemaan. Voit tehdä noista vuosista tylsiä tai elämäsi upeimman elämyksen. Lapsi selkään ja hiihtämään hohtaville keväthangille. Otetaan tavoitteeksi kirjata luonnon tapahtumia. Milloin lähtevät lumet, jäät, milloin tulevat hiirenkorvat puihin, mitkä linnut palaavat milloinkin. Eväät mukaan metsään. Syksyllä lapsi osaa jo hienosti kävellä siellä ja voitte nauttia marja- ja sienisadosta. Teette lintujen ruokintapaikan ja seuraatte tipusia.

Seikkailu on toki muutakin kuin luontoretkeilyä. Kotona voit harjoittaa vaikka omaa mamma pilates -kerhoa. Voit soitella alueesi tupperware-myyjille tms. ja pyytää kutsuja kotiisi ja opetella tuntemaan uusia ihmisiä. Perusta kirjapiiri tai liity jo olemassaolevaan sellaiseen. Opiskele vaikka netin kautta avoimessa yliopistossa tai käy kansalaisopiston kurssilla. Aloita käsityöharrastus tai puutyö.

Kirjoita runoja, maalaa, laula, tanssi, leivo, tee ruokaa. Liity Punaisen Ristin ystävyysrinkiin ja käy lapsen kanssa piristämässä jonkun eläkeläisen elämää.

Vaihtelevalla menestyksellä tytön 2 v 4 kk kanssa. Kun muistelen taaksepäin niin juuri tuo vuoden tienoissa oli kaikkein "raskainta". Nythän tytöstä on jo paljon seuraa ja mukava puuhata yhdessä kaikenlaista. Uskoisin, että osittain asennekysymyskin. Pääsääntöisesti voisin sanoa viihtyväni hyvin, mutta toki joskus on huonojakin päiviä. Ja kotona olo jatkuu kun loppukesästä perhe kasvaa =)

No välillä joo kun kaikki muut lapsia omaavat ystäväni asuvat kaukana kaukana ja täällä olevat ystävilläni ei ole vielä lapsia, mutta viihdyn kotona. Meillä toinen tulossa esikoinen kohta 2v. Tosin oon tässä aina sillon tällön tehny osa-aikatyötä ja nyt ylimääränen aika menee häiden suunnittelussa. Mutta mulla onkin elämässä nyt perheenperustamis aika ja sit kun lapset on tietyn ikäsiä niin sit (toivottavasti) se uraputki. :D

meillä lapset nyt 1v10kk ja nuorempi muutaman päivän päästä 9kk

kyllä tämä aika työlästä on. ratkaisuna lähdenkin tekemään osa-aikaista työtä iltaisin pari kertaa viikossa niin saa hiukan muutakin ajateltavaa kun ihanat ipanat! :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viivi-maria08:
hoitoon ollessaan 9kk... ja hyvin siellä viihtyy... on kehittynyt nopeammin kun on ollut hoidossa
No meillä ei ole kyllä kehityksessä ollut mitään viiveitä, vaikka lapset ovat olleet "vain" kotona ja saaneet rauhassa täällä omaan tahtiinsa kehittyä. Jokainen on ollut jopa ikätasoa edellä kouluun lähtiessä.

Alkuperäinen kirjoittaja carpe diem:
Se on miten sen ottaa. Minä otin joka aamu sen asenteen lapsen kanssa, että nyt lähdetään seikkailemaan. Voit tehdä noista vuosista tylsiä tai elämäsi upeimman elämyksen. Lapsi selkään ja hiihtämään hohtaville keväthangille. Otetaan tavoitteeksi kirjata luonnon tapahtumia. Milloin lähtevät lumet, jäät, milloin tulevat hiirenkorvat puihin, mitkä linnut palaavat milloinkin. Eväät mukaan metsään. Syksyllä lapsi osaa jo hienosti kävellä siellä ja voitte nauttia marja- ja sienisadosta. Teette lintujen ruokintapaikan ja seuraatte tipusia.

Seikkailu on toki muutakin kuin luontoretkeilyä. Kotona voit harjoittaa vaikka omaa mamma pilates -kerhoa. Voit soitella alueesi tupperware-myyjille tms. ja pyytää kutsuja kotiisi ja opetella tuntemaan uusia ihmisiä. Perusta kirjapiiri tai liity jo olemassaolevaan sellaiseen. Opiskele vaikka netin kautta avoimessa yliopistossa tai käy kansalaisopiston kurssilla. Aloita käsityöharrastus tai puutyö.

Kirjoita runoja, maalaa, laula, tanssi, leivo, tee ruokaa. Liity Punaisen Ristin ystävyysrinkiin ja käy lapsen kanssa piristämässä jonkun eläkeläisen elämää.
Tässä oli hyviä ideoita!

Yhteistyössä