Miten tavara palautetaan kauppaan?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minulla on eräs vuosi sitten ostettu kodinkone, joka on ollut rikki ostopäivästä alkaen. Vasta tänään kuitenkin löysin takuukuitin, ja takuuta on siis vielä vuosi jäljellä. Raahaanko kauppaan koko kodinkoneen vai riittääkö pelkkä takuukuitti? Korjataanko tuote yleensä vai saako uuden tilalle??

Terveisin ImBe'silli
 
plm
No tota mitä ajattelit että se auttaa että menet kauppaan takuukuitin kanssa? Yhdessä siellä voivottelette että rikki on, mitäs nyt tehdään?
Eiköhän liene selvä asia että se laite pitää tutkia ja päättää korjataanko se vai saatteko uuden. Riippuu varmaan laitteestakin.
 
Otat mukaan tuotteen ja takuulapun (kuitin) ja menet kauppaan. Jos on kyse kaupasta, jossa on info-tiski erikseen, sinne painelet ja esität asiasi. Jos taas ihan vain kodinkonemyymälä, jossa ei tommosta ole, menet myyjän luo ja kerrot, mikä on tilanne. =) Tosin riippuen siitä, mikä myymälä, mikä laite jne. voi olla, että huolto on ulkoistettu eli eivät siellä liikkeessä tee asialle yhtään mitään, paitsi anna sulle sen huollon yhteystiedot.

Niin ja jos on kovin iso laite, jättäisin sen eka autoon ja käväsisin kysäsemässä myyjältä/asiakaspalvelusta, miten toimitaan. Eli ei tartteis sitä isoa, painavaa laitetta kanniskella turhia. =)

Niin tai sitten, kun tämä blondi hetken asiaa mietti, voisi olla helpointa soittaa huomenna sinne liikkeeseen ja kysyä toimintaohjeet puhelimitse. :D Ei nääs tulis turhaa ajoreissuakaan sinne kauppaan, jos ovat ulkoistaneet sen huollon johonkin ihan muualle.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Otat laitteen mukaan ja se toimitetaan huoltoon. Jotkut liikkeet antaa uuden tilalle, jotkut taas antaa sulle sen saman laitteen sitten kun se on korjattu. Joka tapauksessa se laite sun pitää toimittaa liikkeeseen. Viastakin sitten riippuu meneekö takuuseen vai ei.
 
kaupoillahan on ( vapaaehtoinen ) vaihto ja palautusoikeus yleensä 14 tai 30 pvää..katso sen laitteen käyttöohjekirjasta takuuhuolto kohta..sieltä selviää,laitatko itse huoltoon vai vietkö kauppaan..
 
plm
Jos se on joku pieni kodinkone niin kyllä mä menisin se ja takuukuitti mukanani kauppaan. Mutta jos se on joku tyyliin pesukone, soittaisin ja kysyisin mitä tehdään.
Tosin ei vaikuta kovin tärkeältä laitteelta teille jos ette ole vuoteen sitä käyttäneet eli ehkä se on joku pienkone vai?
Ja huom! Monesta liikkeestä löytyy se takuutieto ihan heidän systemistäänkin, esim Veikon Kone joten takuukuittia ei aina tarvita.
 
"tööt"
[QUOTE="vieras";24168854]Otat laitteen mukaan ja se toimitetaan huoltoon. Jotkut liikkeet antaa uuden tilalle, jotkut taas antaa sulle sen saman laitteen sitten kun se on korjattu. Joka tapauksessa se laite sun pitää toimittaa liikkeeseen. Viastakin sitten riippuu meneekö takuuseen vai ei.[/QUOTE]

No minä kyllä kysyisin ensin toimintaohjeet liikkeestä ennen yhtään ylimääräistä työvaihetta. Tuskin mikään liike uutta kodinkonetta antaa tilalle mikäli laite on korjattavissa oleva.
 
Mitä sitä pesukonetta liikkeseen roudaamaan... soita ja kysy valtuutettu huolto joka tarkastaa laitteen ja korjaa. Mikäli kuuluu takuuseen niin ilmaiseksi mutta jos on jotain itseaiheutettua vikaa niin luultavasti laskutetaan sinua..
 
[QUOTE="tööt";24168892]No minä kyllä kysyisin ensin toimintaohjeet liikkeestä ennen yhtään ylimääräistä työvaihetta. Tuskin mikään liike uutta kodinkonetta antaa tilalle mikäli laite on korjattavissa oleva.[/QUOTE]

jos kyseessä on joku kahvinkeitin, mikro tai leivänpaahdin, niin ei niitä kukaan ala korjaamaan, vaan antavat uuden suoraan vaihdossa.
 
"Vieras"
Riippuu tuotteesta/ liikkeestä, miten toimitaan. Myös hinnalla on merkitystä, jos tyyliin alle 50€ tuote, yleensä saa uuden tilalle, koska huolto tulisi kalliimmaksi.
Mutta huomio myös se että haluavat kaikki osat, eli jos esim kahvinkeitin, myös pannu pitää palauttaa.
Mutta soita ja kysy, helpoiten niin selviää.
 

Yhteistyössä