Miten tässä tilanteessa toimitaan? (isyysloma, esikon hoito-ongelmat ja äidin sairaalassaolo)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mikäli kohdallani nyt päädytään synnytyksen käynnistykseen ensi viikolla, niin se saattaa tarkoittaa sitä, että useampi päivä menee osastolla maaten ennen kuin synnytys kunnolla käyntiin lähtee. Viimeksi aloitettiin urakka maanantaina ja torstai illalla vauva syntyi.

Jos synnytys käynnistetään vaikka tiistaina niin eihän isä silloin voi sielä jäädä isyyslomalle, kun eikös se mene niin, että loman voi aloittaa vasta sinä päivänä kun vauva syntyy, eikä siis mahdollisesti jopa neljää päivää etuajassa?

Pohdin tässä vain, että mitä vaihtoehtoja meillä on vai onko oikein mitään.

Esikko on kotihoidossa, mutta käy eskarissa. Isä on ensi viikon iltavuorossa, eikä meillä kyllä ole ketään tuttua, jolle voisi lapsen hoitoon laittaa useamapana iltana miehen työssäoloajaksi.

Eli voiko isä aloittaa isyysloman jo ensimmäisenä käynnistyspäivänä, vaikka vauva sitten syntyisikin vasta monen päivän kuluttua.

Vai miten ihmeessä tässä tilanteessa toimitaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Isä pitää palkatonta lomaa siihen asti kuin vauva syntyy ja siitä eteenpäin isyyslomaa.

Onko tämä palkaton loma yleensä työnatajille ihan ok? Kyseessä iso firma, eli sen puolen en kyllä usko, että ongelmaksi muodostuu, jos tätä muuten ihan normistikin käytetään.

Mulla siis ei ko. asiasta aiempaa kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Isä pitää palkatonta lomaa siihen asti kuin vauva syntyy ja siitä eteenpäin isyyslomaa.

Onko tämä palkaton loma yleensä työnatajille ihan ok? Kyseessä iso firma, eli sen puolen en kyllä usko, että ongelmaksi muodostuu, jos tätä muuten ihan normistikin käytetään.

No hyvänen aika. Jos ei ole mitään muuta mahdollisuutta niin pakkohan sen isän on jäädä kotiin. Sanoi työnantaja mitä tahansa.
Jos sä oisit itse sairaalassa, ja esikko vaikka sairastuisi, niin mitä te silloin tekisitte? Mies jäis kotiin..? Sama asiahan se periaatteessa on, odottamaton tilanne.

Mitäs jos sovitte miehen työnantajan kanssa, että isyysloma alkaa tiistaina? Kelalle teette sitten hakemuksen syntymäpäivästä eteenpäin. Mies menee tietysti töihin hiukan aiemmin kuin kelan lapuissa on. Meillä oli aikoinaan muutaman päivän heittoa todellisen isyysloman ja kelalle ilmoitetun välillä. Samalle kuukaudelle kyllä osuivat, mutta rakentamisesta johtuen jouduttiin säätämään.

Mikäli kohdallani nyt päädytään synnytyksen käynnistykseen ensi viikolla, niin se saattaa tarkoittaa sitä, että useampi päivä menee osastolla maaten ennen kuin synnytys kunnolla käyntiin lähtee. Viimeksi aloitettiin urakka maanantaina ja torstai illalla vauva syntyi.

Jos synnytys käynnistetään vaikka tiistaina niin eihän isä silloin voi sielä jäädä isyyslomalle, kun eikös se mene niin, että loman voi aloittaa vasta sinä päivänä kun vauva syntyy, eikä siis mahdollisesti jopa neljää päivää etuajassa?

Pohdin tässä vain, että mitä vaihtoehtoja meillä on vai onko oikein mitään.

Esikko on kotihoidossa, mutta käy eskarissa. Isä on ensi viikon iltavuorossa, eikä meillä kyllä ole ketään tuttua, jolle voisi lapsen hoitoon laittaa useamapana iltana miehen työssäoloajaksi.

Eli voiko isä aloittaa isyysloman jo ensimmäisenä käynnistyspäivänä, vaikka vauva sitten syntyisikin vasta monen päivän kuluttua.

Vai miten ihmeessä tässä tilanteessa toimitaan?

Palkatonta vapaata sitten vain.

Alkuperäinen kirjoittaja HermotMenee:

No hyvänen aika. Jos ei ole mitään muuta mahdollisuutta niin pakkohan sen isän on jäädä kotiin. Sanoi työnantaja mitä tahansa.
Jos sä oisit itse sairaalassa, ja esikko vaikka sairastuisi, niin mitä te silloin tekisitte? Mies jäis kotiin..? Sama asiahan se periaatteessa on, odottamaton tilanne.

Tuolloin tilanne olisi eri. Jos minä olisin sairaalassa ja esikko sairastuisi, niin mies jäisi tietenkin sairaslomalapun turvin esikkoa hoitamaan. Tähän ei tosiaan ole työnantajalla nokan koputtamista, koska sairaalasta saa lapsun siitä, että äiti on sairaalassa, jolloin äiti ei voi sairasta lasta hoitaa.

Kyllä periaatteessa on muukin mahdollisuus (MLL) mutta toki olisi lapselle parempi, jos isä lapsen hoitaisi meidän tilanteessamme.

Mun mielestä palkatonta pitää saada pitää pakottavan tarpeen takia.

Toivottavasti sulla käynnistyy nopsaan, mullakin ekaa käynnistettiin 3 päivää ja tokaa vaan yksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs jos sovitte miehen työnantajan kanssa, että isyysloma alkaa tiistaina? Kelalle teette sitten hakemuksen syntymäpäivästä eteenpäin. Mies menee tietysti töihin hiukan aiemmin kuin kelan lapuissa on. Meillä oli aikoinaan muutaman päivän heittoa todellisen isyysloman ja kelalle ilmoitetun välillä. Samalle kuukaudelle kyllä osuivat, mutta rakentamisesta johtuen jouduttiin säätämään.

Meillä mies teki näin. Meillä sama tilanne kuin teillä esikon kanssa. Eli sairaalaan menin jo sunnuntaina ja vauva syntyi vasta torstai iltana. Koko tuo aika yritettiin käynnistää ja mies oli mun kanssa koko sen ajan sairaalassa.

Virallinen isyysloma (kelan maksamat päivärahat) voidaan aloittaa vasta siitä päivästä, kun lapsi on syntynyt. Koska aina ei kaikki mene hyvin ja onnelllisesti. Vasta lapsen syntyminen elossa oikeuttaa isyyslomaan.

Nim. kokemusta

Meillä ne käynnistyspäivät menee palkatta tai sitten ns. kertymistä, jolloin ne tunnit tehdään myöhemmin takaisin.

Yhteistyössä