Miten tärkeä juhla teidän suvussa on ristiäiset? Miten suhtautua kun osa kutsutuista ei tule?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Anoppi ei ole tullut yhteenkään kastetilaisuuteen ( meillä 3 lasta ) matka toki 500km ja on sairas ja joutuisi tulemaan lentokoneella. Olen jaksanut ymmärtää kyllä tämän. Meillä siis kolmosen ristiäiset sunnuntaina ja ilmoitti, että ei tule. Olisi halunnut, että ne pidetään hänen kotipaikkakunnalla, mutta sitten taas vanha isoäitini ei olisi päässyt (85v ), koska matkaa sitten hänelle olisi se 500km ja isoäidille nämä lapset on henki ja elämä ja voi olla jopa viimeiset ristiäiset, joten ei sitten suostuttu pitämään niitä anopin paikkakunnalla. Miehen velikään ei tule, koska on jollakin melontakurssilla silloin. Tuo toki hiukan ärsyttää, mutta toisaalta reissu oli jo varattu ennen kuin lapsemme oli syntynyt, joten ymmärrän kyllä että ei tule (ristiäisiä taas ei voinut siirtää kun kummeille ei sopinut muu päivä )

Hiukan stressaa taas kaikki :(

Olisiko ristiäiset pitänyt pitää siellä anopin lähellä kun ei siis ole nähnyt yhdenkään lapsenlapsen kastetta. Hänen sairautensa tosin ei estä matkustelua ja meillä olisi voinut olla yötä ja oltais kuskattu lentokentälle jne.

Meidän suvussa on ainakin sellanen periaate, että vanhempina olemme päättäneet ne päivät jotka käy meille ja tämän jälkeen katsonut niistä päivistä ne päivät jolloin ainakin kummit sekä isovanhemmat pääsevät tulemaan.
Mun mielelestä on turha loukkaantua jos joku ei ristiäisiin tule tai jollain on jo muuta puuhaa mielessä.

Meillä on ristiäiset ensi kuussa ja kutsuttu on samat henkilöt kuin esikoisenkin ristiäisiin, mutta luultavasti yhtä moni ei pääse, kesä kun on ja monille paljon menoja. Tämä ei haittaa, ehkä harmittaa jos siskoni ei saa työvuoroa vaihdettua tai jos miehen sisko ei tule (hänellä tapana jättää välistä juhlia ilman mitään selitystä ja tiedän, että mies on sitten harmissaan kun sisko on hänelle tärkeä kuitenkin).

Ristiäiset on kyllä tärkeä juhla meillä, mutta sellainen enemmän intiimi kuin vaikkapa valmistujaiset, rippijuhlat tai häät.

Sinun tapauksessa ehkä olisin yrittänyt ainakin miettiä, järkkäisikö ristiäisiä anopin paikkakunnalla ja jos mahdollista olisin ottanut isoäitini mukaan jos hänen kuntonsa vain sen sallii.

vaihtelee suvuttain. Omat vanhempani eivät ole käyneet ristiäisissä kun eivät ole jaksaneet (ajomatka 300km) tai on ollut vesijumppa juuri sinä päivänä, tai on käyty juuri silloin risteilyllä. Eivät kyllä muutenkaan välitä lapsenlapsistaan lainkaan.
Appivanhemmille - jotka eivät muuten osallistu elämäämme tai hoida lapsia tms - ristiäiset sen sijaan olivat iso juttu johon tultiin ja se oli oikein kunnia-asia.

Eli merkitys vaihtelee suvuittain ja henkilöittäin, kaikkien mielestä ei ole kovin tärkeä juhla ja toisten mielestä ei kai tärkeämpää olekaan.

Kyllä kuitenkin itse loukkaannuin kun omat vanhemmat menevät mieluummin vesijumppaan uimahalliin kun tulevat ainoiden lastenlasten ristiäisiin...

Vanhemmat päättävät ajan ja paikan, sikäli, että papin aikataulu siihen sopii. Ne tulevat, jotka tulevat ja ne jäävät pois, jotka eivät halua tulla.

Ja olemme jääneet veljen lapsen ristiäisistä pois, oli pitkä matka (olisi ollut pakko yöpyä) ja itse olin flunssainen. Kaiken kukkaraksi yksi lapsista sairastui vielä oksennustautiin eli olisi ollut rattoisa matka.

Eniten mulla pistiin silmään tuo että SINUN äitisi menee miehesi äidin edelle. Ja muutenkin 500 kilsaa on niin pitkä matka että en itse terveenäkään enkä edes kummina matkustaisi noin julmettua matkaa muutaman tunnin takia.

Meillä anoppi on ollut kahden vanhimman lapsen ristiäisissä. Neljän nuoremman ei. Asuu tuossa parin km päässä. Pelkää vaan niin paljon sosiaalisia tilanteita et ei vaan voi tulla. Ja oon sit antanu olla. Appiukko sit vieny rasiassa herkkuja anopille. En minä jaksa ressata iteppähän tuo eniten menettää.

Osa miniöistä tykänny tosi huonoa kun ei muidenkaan lastenlasten ristiäisissä ole käynyt mut se sit heidän päänsärkynsä.

Meidän nuorimman ristiäisiin ei tullut anoppi eikä myöskään mun äiti. Molemmat asuvat meistä parin kilometrin pääs. Kummallakin on jo kaikenlaista vanhuuden vaivaa mutta ei kuitenkaan sellaista joka ois estänyt osallistumisen. En loukkaantunut vaikka vähän kyllä kyrsi..

[QUOTE="vieras";24084426]Eniten mulla pistiin silmään tuo että SINUN äitisi menee miehesi äidin edelle. Ja muutenkin 500 kilsaa on niin pitkä matka että en itse terveenäkään enkä edes kummina matkustaisi noin julmettua matkaa muutaman tunnin takia.[/QUOTE]

Lue uudestaan se on MINUN ISOÄITINI ja tottakai suvun vanhin ihminen menee edelle. Minun äitini tulee 500km päästä, koska asuvat anopin kanssa samalla paikkakunnalla. Äitini olisi ottanut anopin vielä kyytiinkin tai olisivat voineet matkustaa yhdessä ( äitini olisi ollut apuna )

Pääs aivan unohtuun ettei nuorimman ristiäisis ollut myöskään mun isä. Sillä tosin matkaa 250km ja pitäis junalla tulla.

Ottaahan nuo tosiaan päähän mutta en kuitenkaan jaksa loukkaantua. Nuo tulemattomuudet ei siis mitenkään johdu huonoista väleistä tai siitä ettei lapsenlapset kiinnostais vaan enempi laiskuudesta.

Lue uudestaan se on MINUN ISOÄITINI ja tottakai suvun vanhin ihminen menee edelle. Minun äitini tulee 500km päästä, koska asuvat anopin kanssa samalla paikkakunnalla. Äitini olisi ottanut anopin vielä kyytiinkin tai olisivat voineet matkustaa yhdessä ( äitini olisi ollut apuna )

No anteeksi :D Mutta kuulostaa entistä epäreilummalta miestä kohtaan kun sinun mummo menee lapsen mummon edelle. Mutta tehkää miten haluatte, tuskin sulle kuitenkaan loppujen lopuksi mikään kelpaa :)

[QUOTE="vieras";24084500]No anteeksi :D Mutta kuulostaa entistä epäreilummalta miestä kohtaan kun sinun mummo menee lapsen mummon edelle. Mutta tehkää miten haluatte, tuskin sulle kuitenkaan loppujen lopuksi mikään kelpaa :)[/QUOTE]

Kyllä mieskin sen tajuaa, että ei voi laittaa 85v mummoa matkustamaan 500km. Hänelle kun tämä on tärkeä juhla ja haluaa ehdottomasti tulla. Anoppi pystyisi tulemaan jos haluaisi ja apuakin on tarjottu.

Niin tärkeitä näin pienissä suvuissa, että kaikki kutsutut ovat tulleet. Mutta tosiaan, meitä on vähän (siis tekemisissä keskenään olevaa sukua). Rippijuhliin eivät ole enää kaikki kutsutut tulleet, erinäisistä syistä ja jos vähän olen närkästynytkin, niin se on mennyt ohitse. Hyvissä ajoin on ilmoitettu kyllä, yli puoli vuotta aiemmin...

[QUOTE="vieras";24084426]Eniten mulla pistiin silmään tuo että SINUN äitisi menee miehesi äidin edelle. Ja muutenkin 500 kilsaa on niin pitkä matka että en itse terveenäkään enkä edes kummina matkustaisi noin julmettua matkaa muutaman tunnin takia.[/QUOTE]

No minä en kyllä kastettavan lapsen vanhempana lähtisi tuota matkaa matkustamaan, että siellä kastettaisiin ja vielä kolmen lapsen kanssa. Se on kyllä anopin oma häpeä, jos ei tule.

[QUOTE="vieras";24084551]No minä en kyllä kastettavan lapsen vanhempana lähtisi tuota matkaa matkustamaan, että siellä kastettaisiin ja vielä kolmen lapsen kanssa. Se on kyllä anopin oma häpeä, jos ei tule.[/QUOTE]

Oma on mutta turha siitä(kin?) on loukkaantua. Me ollaan järkätty juhlia anopin kotona että ovat päässeet tulemaan, siksi en pidä ajatusta mitenkään kummallisena..

sinäkö lähtisit pienen vauvan ja kahden isomman lapsen kanssa järjestämään ristiäisiä 500km päähän? eiköhän ne hiukan helpompi ole järkätä kotona ja jo vauvan takia. Nythän on vielä julmetut helteetkin.

[QUOTE="vieras";24084562]Oma on mutta turha siitä(kin?) on loukkaantua. Me ollaan järkätty juhlia anopin kotona että ovat päässeet tulemaan, siksi en pidä ajatusta mitenkään kummallisena..[/QUOTE]

asuuko 500km päässä se sinun anoppisi?

[QUOTE="just";24084578]asuuko 500km päässä se sinun anoppisi?[/QUOTE]

Ei asu mutta samalla lailla se vähän pitempikin matka menisi. Ei sen kummempaa jos tarvetta olisi juhlat järjestää muualla.

[QUOTE="vieras";24084584]Jos olisi tarvetta niin voisin lähteä ja olen lähtenytkin järjestämään juhlia. :)[/QUOTE]

ristiäisiä näillä helteillä? Kylläpä olet jalo!

mun mielestä ristiäiset on ihan lähipiirille eli niille jotka asuvat lähellä ja olette tekemisissä viikoittain.

Ei voi vaatia ja velvoittaa matkustamaan tommosen juhlan takia monta sattaa kilometriä.

... toisaalta, eipä ole sukulaisillani uskonnollista vakaumustakaan, joka vaatisi ristiäiset.

Oli miten oli, minusta ristiäiset ovat kärsineet inflaation.

[QUOTE="äiti";24084601]mun mielestä ristiäiset on ihan lähipiirille eli niille jotka asuvat lähellä ja olette tekemisissä viikoittain.

Ei voi vaatia ja velvoittaa matkustamaan tommosen juhlan takia monta sattaa kilometriä.[/QUOTE]

no tällä perusteella oltais miehen ja lasten kanssa keskenään ristiäisissä. Kaikki asuvat kaukana ja ei olla sukulaisten kanssa viikoittain tekemisissä. Kaupan tädin kanss aolen viikoittain tekemisissä, joten hänet varmaan pitää sitten ristiäisiin kutsua.

Yhteistyössä