Miten tämä voi olla mahdollista? (asumistukiasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kelan elätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kelan elätti

Vieras
Jokunen aika sitten kirjoittelin tänne ketutuksestani kun miehen työnantajalta ei saatu palkka- ja tulotodistusta asumistuen liitteeksi. Vein kuitenkin muut liitteet määräpäivänä Kelaan ja liitin mukaan lapun jossa kerroin ettei lukuisista pyynnöistä huolimatta olla saatu miehen työnantajalta todistusta työtuloista ja työnantajan puhelinnumero. Mukana oli myös liitteitä lapsen perhe-eläkkeestä (lapsen biologinen isä on kuollut ja saa siis kuukausittain perhe-eläkettä elatustuen sijaan).
Tänään oli tilille pärähtänyt muutama satanen asumistukea (takautuvasti joulukuun alusta), miehen tuloksi oli laskettu tarkalleen se mitä hakemuksessa ilmoitin (pari kymppiä yläkanttiin pyöristin tasasummaan), lapsen perhe-eläkkeitä ei ole laskettu ollenkaan, eikö niitä lasketa tuloksi? Myöskään perheen toisen lapsen elatustukea, jota Kela itse maksaa, ei ollut laskettu mukaan?
Voiko pitää paikkaansa? Kelan sivuilla olevalla laskurilla sain n. puolet pienemmän summan/kk kuin mitä nyt tuli tilille. Mutta jos ovat nyt maksaneet liikaa ja perivät takaisin niin eikö sen voi hoitaa niin että tulevia asumistukia sitten maksetaan vähemmän?
Olen ihan ihmeissäni, jos tuo summa mitä tuossa päätöksessä oli pitäisi paikkaansa niin helpottaisi se meidän elämää ihan huomattavasti. Ja toisaaltaan olen nolo kun joudumme asumistulea edes hakemaan

ei se mikään nolo asia ole jos tarvii tukea ja saa sitä :) sitä vartenhan ne tuet on :) mulla kävi aikanaan asumistuen liikamaksun kanssa niin, et siitä tehtiin maksusuunnitelma. kelassa sanottiin että sellai on käytäntö, ei aleta vekslaan muiden maksettavien tukien kanssa sekaisin.. voinee olla myös virkailijasta ja konttorista kiinni miten asiaan suhtaudutaan. sain monen sadan euron summalle takaisinmaksu-viitteet ja lyhentelen pari kymppiä kuussa. siten jää kuitenkin ne muut tuet tilille ja voi lyhennellä tuota "velkaa" hiljakseen takaisin ilman korkoja.
outoo sinänsä koko systeemi kun itekin ehdotin et olisin maksanut vuokraa enemmän ettei tule takaisin perittävää mutta ei käynyt... no, odottakoot sitten saataviaan :)

Lapsen saama perhe-eläke ei ole tuloa, eikä elaritkaan ole.

Oho!
No sitten tuo voisi pitää paikkaansa. Mutta miten on mahdollista etteivät ole miehen tuloja selvittäneet sen tarkemmin (siis tuskin ovat soittaneet työnantajalle kun oikeasti palkkka ei ole ihan tasasumma) vaan luottavat siihen mitä on ilmoitettu ilman liitettä.
Mulla on niin helpottunut olo jos tämä on totta, ollaan oltu tosi tiukoilla kesästä asti ja jos tilanne nyt helppaa (summa joka päätöksessä on on vähän vajaa 400e/kk).

Kyllä se vain niin on, että nuo elarit yms. ei vaikuta. Vain palkkatulo (nne). Ette siis joudu perintään. Myös mahdollinen äitiyspäiväraha, vanhempainraha, kotihoidontuki, työttömyyspäiväraha yms. tulo huomioidaan.

Mielestäni asumistuen hakemisessa/tarvitsemisessa ei ole mitään noloa.

Itsekin olen aiemmin joutunut hakemaan ja saanut. Sitten tulot paremmat ja en saanut. Nyt taas tulot pienemmät ja saan.

Eikö ole hienoa, että saitte enemmän kuin arvioitte!:)

Kyllä se vain niin on, että nuo elarit yms. ei vaikuta. Vain palkkatulo (nne). Ette siis joudu perintään. Myös mahdollinen äitiyspäiväraha, vanhempainraha, kotihoidontuki, työttömyyspäiväraha yms. tulo huomioidaan.

Mielestäni asumistuen hakemisessa/tarvitsemisessa ei ole mitään noloa.

Itsekin olen aiemmin joutunut hakemaan ja saanut. Sitten tulot paremmat ja en saanut. Nyt taas tulot pienemmät ja saan.

Eikö ole hienoa, että saitte enemmän kuin arvioitte!:)

Kiitti =)
Joo, miehen palkka ja mun kht oli huomioitu. Oon niin happy ja kuitenkin vähän hämilläänkin :D Ja oikein kiitollinen.

[QUOTE="aloittaja";22992352]Oho!
No sitten tuo voisi pitää paikkaansa. Mutta miten on mahdollista etteivät ole miehen tuloja selvittäneet sen tarkemmin (siis tuskin ovat soittaneet työnantajalle kun oikeasti palkkka ei ole ihan tasasumma) vaan luottavat siihen mitä on ilmoitettu ilman liitettä.
Mulla on niin helpottunut olo jos tämä on totta, ollaan oltu tosi tiukoilla kesästä asti ja jos tilanne nyt helppaa (summa joka päätöksessä on on vähän vajaa 400e/kk).[/QUOTE]

Meillä miehen entinen työnantaja panttas palkkatodistusta kun mies haki isyysrahaa, kelan kanssa kun asiasta puhuttiin, sanoivat et tekevät päätöksen niillä tiedoilla mitkä on jos entinen työnantaja ei tarvittavia papereita toimita.

[QUOTE="aloittaja";22992352]Oho!
Mulla on niin helpottunut olo jos tämä on totta, ollaan oltu tosi tiukoilla kesästä asti ja jos tilanne nyt helppaa (summa joka päätöksessä on on vähän vajaa 400e/kk).[/QUOTE]

Kela saa suoraan verottajalta tiedot asiakkaiden tuloista. Siksi eivät ole perään kyselleet.

ei se mikään nolo asia ole jos tarvii tukea ja saa sitä :) sitä vartenhan ne tuet on :) mulla kävi aikanaan asumistuen liikamaksun kanssa niin, et siitä tehtiin maksusuunnitelma. kelassa sanottiin että sellai on käytäntö, ei aleta vekslaan muiden maksettavien tukien kanssa sekaisin.. voinee olla myös virkailijasta ja konttorista kiinni miten asiaan suhtaudutaan. sain monen sadan euron summalle takaisinmaksu-viitteet ja lyhentelen pari kymppiä kuussa. siten jää kuitenkin ne muut tuet tilille ja voi lyhennellä tuota "velkaa" hiljakseen takaisin ilman korkoja.
outoo sinänsä koko systeemi kun itekin ehdotin et olisin maksanut vuokraa enemmän ettei tule takaisin perittävää mutta ei käynyt... no, odottakoot sitten saataviaan :)

no mä makselin liikamaujailä lailla että joka kuukausi otettiin 50e lapsilisitä, siski sumaoli tuon kokoinen, että saan äkkiä maksettua . kyllä van harmitti kun oli 50e vähemmän rahaa, meni välillä tosi tiukille. kun o pienent tulot se 50e on todella tarpeen

no mä makselin liikamaujailä lailla että joka kuukausi otettiin 50e lapsilisitä, siski sumaoli tuon kokoinen, että saan äkkiä maksettua . kyllä van harmitti kun oli 50e vähemmän rahaa, meni välillä tosi tiukille. kun o pienent tulot se 50e on todella tarpeen

Minä maksan myös joka kk lapsilisästä 35e takaisinperittävää työmarkkinatukea. Ja silloin ainakin itse ehdottivat että vähennetään jostain etuudesta.

Kelan kanssa voi sopia, mistä otetaan ja paljonko. Saattaa myös olla työntekijästä kiinni, koska olen ystäviltäni kuullut eri tapoja periä takaisin liikaa maksetut tuet.