Miten tämä menee - sairas lapsi ja töistä poissaolo?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras..

Vieras
Eli 10 v sairastui niin rajuun mahatautiin että joutui tiputukseen. Olin tuon takia yhden päivän pois. Lapsi oli siis sen päivän sairaalassa. Työnantaja meinas että on palkatonta. Meinaako laki että 10 v pärjää yksin sairaalassa ja vielä kotona sen jälkeen?
Ei sillä että itelle olisi ongelma varsinkaan tuo yksi päivä. Mutta entä jos lapsi olisi joutunut olemaan useamman päivän sairaalassa?
Ite teen jatkuvasti eri mittaisia pätkiä, pisimmät on 2-3 viikkoa. Eli en edes odota että olisi jotain normityöntekijän oikeuksia. Mutta jäi siis mietityttämään ihan yleisellä tasolla tuo asia.
 
ei se laki meinaa et pärjää yksin, mut työnantajan ei tarvitse maksaa ,saithan sentään olla pois töistä.
alle 10v takia saa palkallisesti olla pois, mut sekin on vapaata hoidon järjestämiseksi, eikä lapsen hoitamiseksi.
 
Pyydä lasta hoitavalta taholta D-todistus, niin työnantajasi saa kelalta sen päivän palkkasi - tai sitten jos hän ei maksa palkkaasi siltä päivältä, voit itse hakea kelalta korvausta tuolta päivältä.

Laki ei välttämättä ollenkaan meinaa että 10 v pärjää yksin sairaalassa, mutta jonnekinhan se raja on laitettava sen suhteen että kuka näistä jutuista maksaa...

Jos on läheisiä, joita rakastaa, joiden vuoksi pitää joskus olla pois töistä, niin tokihan laki suojaa työntekijää ja rankaisee työnantajaa esim. siten että ensimmäisestä poissaoloista ei saa antaa fuduja työntekijälle, vaikkei se tulekaan hommiaan tekemään. Mutta ihan kaikesta työntekijän kokemasta murheesta ei työnantajan sentään tarvitse työntekijälleen palkkaa maksaa...
 
[QUOTE="hmm";30780617]alle 10v takia saa palkallisesti olla pois, mut sekin on vapaata hoidon järjestämiseksi, eikä lapsen hoitamiseksi.[/QUOTE]

Näemmä tes-kohtaista. Meidän tessissä selvästi sanotaan, että lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi.

Palkattomana voi olla, ainakin KVTESsissä se on "pakottavista perhesyistä". Sen lisäksi tuo 10v. ei ole ihan ehdoton ikäraja. Tietyissä poikkeuksissa ja työnantajan suostumuksella myös yli 10-vuotiaan vuoksi voi olla palkallisesti poissa.
 
Mulla oli 4-v:n sairaalassaolo palkatonta. Meillä mahataudissa ekat 3 päivää oli sairaalassa ja vielä 2 päivää kotona. Palkatonta koko viikko. Työnantaja sanoi, että sairaalassaolon hoito oli järjestetty, joten äiti olisi voinut olla töissä. En tod. jättänyt yksin sinne. Mutta sain kelalta erityishoitorahaa tai jotain vastaavaa.
 

Yhteistyössä