miten tästä eteenpäin? almiron peptistä ym:sta.

olen muutaman kerran käynyt täällä kyselemässä neuvoja ja joka kerta niitä saanut. Niinpä tälläkin kertaan turvaudun samaan =)
Varoitan jo etukäteen, että olen huono tiivistämään. Mutta olisin hyvin kiitollinen jos joku jaksaisi tämän lukea. Tilanteemme on vähän sekasortoinen.

Meillä on 4,5-kuukautinen tyttövauva, joka on ollut tähän asti ollut täysimetyksellä. Suolioireiden ja ihottuman vuoksi hänelle tehtiin valvottu maitoaltistus sairaalassa ja maitoallergia löytyi.Vauva ei ollut altistukseen mennessä oireeton, mutta korvikkeen antamisen jälkeen uudet oireet olivat hyvin selvät.
Olen itse ollut maidoton-munaton-soijaton-naudanlihaton imetysdieetillä usemman kuukauden ja vauvan oireet ovat helpottaneet hieman, eivät kuitenkaan täysin. Kakka on edelleen ollut kummallista ja ihottumaakin esiintynyt aika ajoin. Joten jotainhan sieltä äidinmaidon kautta vielä varmaan tulee.

Kävimme hyvällä allergologilla viime viikolla ja saimme sieltä almiron pepti reseptin. Sovimme, että lopetan imetyksen samoin tein, mutta en ole pystynyt sitä tekemään. Alkuun vauva ei huolinut almironia maun vuoksi juuri lainkaan, joten pakkohan minun oli häntä imettää.
Almiron alkoi kuitenkin maistumaan parin päivän ajan paremmin, (sokerilla maustettuna..)imetin häntä enää öisin. Nyt viikonloppuna vauva kuitenkin joi huonosti pullosta ja halusi rinnalle. (Tosin rinnallakin oleminen takkuilee usein)
Launtaina hän nukkui päiväunia n. 30 minuuttia normaalin 3-4 h sijasta. Oli kyllä ihan hyväntuulinen, mutta röyhtäyksiä tuli paljon. Iltaisin on ollut itkuisuutta ja yöt ovat edelleen levottomia. (jos syö päivällä määrällisesti vähän, tankkailee tietenkin yöllä) Jalkoja nostelee vatsan päälle jatkuvasti ja kakka on ollut vähän piukassa.

Vauvan ihottumat ovat hävinneet (tosin olen jättänyt omasta ruokavaliostani pois vielä rukiin ja vähentänyt vehnän käyttöä..)

Toisin sanoen tilanne on erittäin sekava enkä yhtään tiedä mitä tekisin. Alan olla tosi väsynyt. Haluan pitää imetystä yllä, jos almiron ei tytöllä sovikaan.
Onko vielä liian aikaista sanoa almironin sopivuudesta mitään, etenkin kun imetän koko ajan? Aika pieniä määriä vauva on almironia perjantain jälkeen juonut.

Jostain kohtaa peli pitäisi saada vihellettyä poikki, mutta en tiedä mistä. Imetystä haluaisin siis jatkaa vain siitä syystä, että pelkään ettei sopivaa korviketta löydy.

Otan yhteyttä allergialääkäriimme kunhan hän palaa töihin, mutta sitä odotellessa olisin todella vertaistuen/avun tarpeessa.

 
Moi Petra82!

Meillä tyttö oli saman ikäinen, kun Almironia kokeiltiin. Oireet (ihottuma, ihon kuivuus + puklailu) hävisi reilussa viikossa. Olin lopettanut täysimetyksen pari viikkoa ennen almironia, ja välissä kokeiltiin tuttelia. Imetyksestä tuttelille siirryttäessä tilanne korjautui jo huomattavasti, enkä edes maitoallergiaan uskonut. Altistuksessa sekä verikokeessa allergia kuitenkin löytyi.

Minulle rav.terapeutti sanoi, että yleensä rintamaidon kautta oireilu viittaa vilja-allergioihin. Niitä meillä riittääkin, toistaiseksi tiedossa ainakin vehnä, riisi ja hirssi (ts. kaikki mitä on kokeiltu). Varmaankin täältä löytyy tukea ja onnistuneita kokemuksia myös tuossa imetysdiettauksessa, mutta meidän tapauksessa ei olisi kyllä päästy mihinkään, jos imetystä olisin jatkanut.

Nyt tyttö on kohta 7 kk, eikä ruokavaliossa ole vielä almironin lisäksi kuin maissi. Yhtä vuoristorataahan tämä on, ja sen ainakin olen oppinut, että viikkokin on vielä lyhyt aika näissä ruokavaliomuutoksissa. Rintamaitoon verrattuna almironissa on ainakin minun mielestäni se etu, että tiedän lapseni saavan siitä riittävästi eri ravintoaineita. Se kun on edelleen meillä se, joka tyttöä kasvattaa...

Tsemppiä ja voimia! Ymmärrän täysin väsymyksesi ja turhautumisesi. Hyvä allergologi on kuitenkin jo puoli voittoa!
 
Kiitos vastauksesta Iiris! :hug:
Tottuiko teillä tyttö pian almironin makuun? Oliko sulla heti alusta asti sellainen olo, että almiron sopii? Millaisia määriä teillä meni/menee almironia päivässä?
Mä tiedän, että parempi olisi varmaankin lopettaa imetys. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, pelkään ettei sopivaa korviketta löydykään. Sitten ollaankin tyhjän päällä, jos olen lopettanut imetyksen.
Välillä oma jaksaminen on todella kortilla näitä asioita pyöritellessä, mutta helpottaa lukea, että muilla on ollut samanlaista ja siitä on selvitty.
Allergologi sanoi, että n. 95 %:lle allergisista vauvoista almiron sopii. Joten vielähän tässä on toivoa jäjellä :)
 
En uskalla ottaa kantaa tohon imetykseen varsinaisesti. Se on henkisesti niin kova paikka äidille kun/jos siitä joutuu luopumaan ja lapsi kuitenkin vielä hamuaa rintaa. Päätös on sinun ja vähemmillä itkuilla pääset kun selvität itse oman mielipiteesi etkä tee päätöstä muiden painostuksesta tms.
Jospa omaa kantaasi miettiessäsi pohtisit seuraavaa:

a) Imetyksen sanotaan suojaavan allergioilta. Teillä ei kuitenkaan näin ole käynyt, joten sen puoleen imetyksen voi lopettaa.

b) Sopivan imetysdieetin löytyminen voi vaatia useamman dieetin kokeilua ja täytyy muistaa, että kun dieetistä toiseen siirrytään, kestää vähän aikaa ennen kuin maito "puhdistuu" (aikaa en tiedä, veikkaan päivän-kaksi). Koko tämän ajan kun dietti ei toimi, lapsesi oirehtii ja sairastaa.

c) Jos sopiva imetysdieetti löytyy, se on toki kaikkien etu.

d) Kuinka kauan jaksat imetysdiettausta? Jos et itse saa syötyä riittävän hyvin, sinulta loppuu kyllä puhti eikä lapsikaan ole tyytyväinen.

e) Lapsesi saattaa allergisoitua lisää rintamaidon kautta.

f) Sopivaa korviketta ei välttämätä löydy koskaan. Korvike kokeiluihinkin saattaa mennä pari kuukautta ja rahaa palaa.

g) "Äidinmaito on parasta ravintoa lapsellesi" . Jep. Tai sitten ei. Ei ainakaan meillä.


:hug:

Edessä on joka tapauksessa "hyppy tuntemattomaan".

Almironista: Ehkei minun pitäisi kirjoittaa omia kokemuksiani kun meillä ei oikein homma ole mennyt oppikirjojen mukaan mutta.. Meillä poika syö koko ajan todella vähän eli 7-8 dl/vrk, ennen Almironia joskus vain 5 dl/vrk (osa rintamaitoa). Ja muuta kuin maitoa ei tällöin ole mennyt. Kyseessä suolioireinen, joten siinä mielessä eri tilanne kuin teillä. Almironin jälkeen kokeiltiin Neocate, sitten NANnilla jonkin aikaa, nyt NutriSoijalla. Kaikkia on syönyt suht saman verran. Ja tuosta mausta: kyllä siihen tottuu, äidinkin suu =) Neocate se sitten vasta pahaa nimittäin onkin :x Siihen kesti äidilläkin tottua..ja kun koko pulautteleva haisi siltä.
 
Elli77
Moi!

Meillä pojalla todettiin maitoallergiaepäily vajaan 4 kk iässä. Oireina oli lähinnä huonotuulisuus ja levottomat yöt, lisäksi runsas pulauttelu ja refluksi. Pulauttelua oli tosin ollut koko vauva-ajan. Selvät oireet tulivat kun rintamaidon lisäksi aloin antamaan korviketta (NAN) iltaisin.
Almiron helpotti meillä oireita, mutta n. 5 vrk kuluttua oireet alkoivat taas palaamaan pikku hiljaa.

Ensimmäinen lääkäri (lasten allergologi) kommentoi pulauttelun lisääntymistä sillä, että vauva söi nyt paremmin - ja hyväuskoisena tuolloin uskoin tämän (oireet eivät olleet kuitenkaan niin pahoja kuin pojan saadessa NANia). Parin viikon kuluttua kävimme toisella allergologilla, joka vaihtoi korvikkeeksi Neocaten.

Neocatella tilanne rauhoittui. Imetyksen lopetin, kun maitoaltistukset olivat ohitse. Itse olin vain maidottomalla ja munattomalla dieetillä. Imetystä en uskaltanut minäkään lopettaa, koska esim. altistusten yhteydessä tilanne meni niin pahaksi, että poika ei suostunut pullosta syömään enää sopivaakaan korviketta.

Mielestäni nuo teidän oireet kuulostavat hyvinkin siltä, että Almiron ei ehkä vauvalle sopisi. Meillä ainakin poika kieltäytyi syömästä sopimatonta maitoa, myös muut oireet viittaavat minusta siihen. Itse hakisin apteekista Neocatea kokeiluun, ei siinä mitään häviäkään (vaikka kallista toki onkin). Toinen allergologi sanoi meille, että tutkimusten mukaan Almiron tosiaan sopii lähes kaikille ( jotain 95%:lle), mutta omakohtaisesti omista potilaistaan vain n. joka kolmannelle. Kertooko tämä sitten potilaiden valikoitumisesta vai mistä, mutta paljon on vauvoja, joille Almiron ei sovi.
Nyt meillä on jo kolmas lääkäri hoitamassa - ja ensimmäinen, joka on lähtenyt tosissaan tuota refluksioireilua hoitamaan.

Meillä poika on nyt vähän yli 7 kk, ja mitään kiinteitä ei olla vielä saatu sopimaan. Nyt keskitytäänkin löytämään sopiva maitohappobakteerivalmiste, josko nuo kiinteätkin sitten jossain vaiheessa löytyisivät.
 
Meillä Almiron sopi noin viikon ajan. Petra82: varsinkin jos vauva selvästi menee huonompaan suuntaan, voi hyvin olla että Almiron ei sovi. Jos tilanne menee selkeän huonoksi, en ehkä sinuna epäröisi vaihtaa Almironia Neocateen, vaikka et saisikaan lääkäriänne kiinni. Mitään vahinkoakaan siitä ei ole! Imetys (rintamaidon kautta tulevat allergeenit?) toki vaikeuttaa korvikkeen sopivuuden arviointia. Ymmärrettävää on että haluat imettää kunnes varmasti sopiva erityiskorvike on löytynyt. Herutko pumpulle, voisitko pumpata rintamaitoa pois? Ihan pienillä määrillä ja muutaman hyvän päivän päivän perusteella ei voi sanoa sopiiko erityiskorvike myös jatkossa.

:hug:
 
Imetyksen lopetus ja korvikkeelle siirtyminen on aina vaikea juttu etenkin äidille. Mitään takuita ei mistään sopivista korvikkeista ole, mutta jos imetysdieetti ei toimi, on se ihan yhtä vahingollista kuin epäsopivakorvike. Korvikkeen sopivuutta on vaikea saada selville, jos koko ajan rinnalla epäsopiva äm. Minä melkein ottaisin myös kokeiluun Neocaten, Almironhan joudutaan joka tapauksessa sitten kokeilemaan Kelaa varten tehtävässä altistuksessa uudelleen. Näin voisi katsoa, alkaako korvike maistua paremmin ja väheneekö oireilut.

Minä lopetin imetyksen 4,5 kk ikäiselle lapselle. Minulta maidon tulo lopetettiin lääkkeillä ja siirryttiin suorilla Almiron Peptille. Almiron ei sopinut, mutta Neocate sopi. Silloin oli vaikea paikka minulle, mutta eipä vaihtoehtoja juuri ollut. Imetysdieettini oli jo aika laaja ja oireettomuutta ei löytynyt, koko ajan oli jotain. Itse ajattelin silloin niin, että sen ainakin tiedän, ettei ÄM ollut sopivaa. Eipä siitä ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä etsimään sopivampaa ravintoa. Tuo kerta laakista pullolle toimi meillä, lapsi unohti tissin parissa päivässä täysin. Enemmän siis harmitti loppu pelissä äitiä kuin lasta. Meillä lapsi alkoi hylkiä Almironia muutaman päivän jälkeen ja sitten alkoi refluksioireilut pahentua. Loppuajasta myös imetys oli melkoista temuamista välillä. Neocatea on juonut mielummin.
 
suurkiitokset teille kaikille Luppis, Elli, Ahmutar ja NallePuh! :hug:
Tuki täällä on korvaamatonta, sain paljon ajateltavaa.

Tilanne on nyt se, että vauva juo huonosti päivällä sekä rintaa että pullosta. Yö oli levoton ja meni syödessä. Olemme siirtyneet perhepetiin, se vähän helpottaa öitä. Vauva on nukkunut omassa sängyssään tähän asti hyvin, mutta oman jaksamiseni kannalta näin on parempi tällä hetkellä. Jalkoja hän heitteli levottomasti vähän väliä vatsan päälle ja itkeskeli. Rauhoittui aina rinnalle. En sitten tiedä oliko nälkää vai kipuilua. Selvää on kuitenkin se, ettei näin voi jatkua.

Olen miettinyt tuota huonoa/vaikeaa syömistä.. Vauva kyllä hamuaa rintaa, mutta kädet sätkivät, vetää päätä pois, tarttuu rintaan ja taas vetää päätä pois. Syö ehkä sen aikaa kun rinnasta maito tulee suihkuna, mutta lopettaa heti tämän jälkeen. Yöllä tätä ongelmaa ei ole. Välillä musta näyttää, että vauvan on oikeasti vaikea syödä. Niinpä mieleeni tulikin voisko kyse olla silent refluksista? Te jotka tiedätte siitä, mitä mieltä olette? Tuota rinnalla tempoilua on kestänyt nyt kauan. Ensin ajattelin sen johtuvan siitä, että vauva turhautuu kun maito ei ala herua tarpeeksi nopeasti. Sitten kun maitoa alkaa tulla, se tulee kovalla voimalla suihkuten ja sekin turhauttaa vauvaa. Mutta nyt musta tuntuu, että vauvan ei tosiaan ole hyvä olla jostain muusta syystä syödessään.

Eilen tyttö nukkui vähän levottomat päikkärit, mutta oli muuten hyväntuulinen. Kakkaakin tuli useamman kerran, muutama oikein "hyväkin kakka" joukossa =)

On vaikea sanoa tuosta almironista mitään, koska sitä on juotu niin vähän aikaa ja pieniä määriä. Mutta ajattelin että josko kuitenkin kävisin tänään apteekista neocatea teidän rohkaisemana. Eihän siitä tosiaan mitään haittaa ole kuten Ahmutarkin sanoi.
Se mua vaan vähän jännittää miten saadaan tuo ihana itsepäinen neitimme sitä juomaan, mutta se on sitten sen ajan murhe. Ollaan lähdössä tytön kanssa kahdestaan mun vanhempien ja sisarusten luokse 500 kilometrin päähän lomailemaan. Saa äidin pääparka vähän lepoa, kun on auttavia käsiä tarjolla. Siitäkin syystä haluaisin jotain järkeä tähän tilanteeseen.

Elli Joiko lapsi teillä heti mielellään neocatea vai jouduitko maustamaan sokerilla?
Sä sanoit, että imetit korvikekokeiluiden aikana. Miten se teillä sujui?

NallePuh Millä lailla tuo refluksi teillä oireili?

Luppis Tosi hyviä ajatuksia heitit ilmaan, kiitos vielä niistä.

 
Meillä poika oireili silent-refluksilla allergiaa (maito). Oltiin silloin jo kokonaan pullolla. Syöminen oli usein vaikeaa. Otti kiinni tutista mutta imi hetken ja alkoi itkemään. Riehumista pullolla ja söi usein vain pieniä määriä, koska maitoproteiini aiheutti välittömiä epämiellyttäviä oireita. Nenässä näkyi valkoisia limapalleroita ja oli sellaista yleistä tukkoisuutta. Suussa saattoi näkyä ylöstullutta nestettä. Iltaisin oli ger-huutoja eli huusi kurkku suorana vatsahappojen noustessa runsaasti ylös. Usein kuului myös nieleskelyä. Jotkut refluksikot juovat/imevät selkä kaarella, näin oli myös meillä ajoittain.

Erityiskorvikkeen maun vaatiessa totuttelua, on olemassa eri keinoja. Sokeri on yksi keino. Jos herut pumpulle, voit sekoittaa aluksi rintamaitoa eritykorvikkeen joukkoon. Mä sekoitin tutun makuista Tuttelia Neocateen aluksi. Ekassa pullossa oli puolet Tuttelia ja puolet Neocatea. Seuraavassa jo 75 % Neocatea. Jo kolmannessa pullossa oli pelkästään Neocatea.
 
Meillä imetys oli jotakuinkin kuvailemasi laista jostain kuuden viikon ikäisestä lähtien, sen takia siirryttiinkin osittaisimetykseen. Kahden kuukauden iässä saatiin sitten refluksi diagnoosi selkäkaarella huutojen ja syömälakkojen vuoksi. Edelleen sairaalalääkäri on sitä mieltä että meillä vaivana on rakenteellinen refluksi ja yksityisen allergialääkäri sitä mieltä että kyseessä on allergia. Taitaa olla meillä molempia.
Lisäys: Ja samanalaista pullosta syömistä kuin ahmutar kuvasi.

Kasvaako vauva normaalisti? Siis onko kasvukäyrä laskussa tms.? Jos tämän suhteen on jotain ongelmaa, kallistusin kyllä sille linjalle että syömistemppuilu johtuu epäsopivasta ruuasta. Vauvoillahan on tosin tuota syömistemppuilua jossain 3-4 kuukauden iässä mutta jos sinusta siltä tuntuu että kyse on nyt jostain muusta, luota omaan vaistoosi. Äidinvaisto näissä asioissa on yllättävänkin usein oikeassa, älä kyseenalaista omia taitojasi ja vaistojasi. Mulla meinaa aina välillä epätoivo iskeä näiden asioiden kanssa ja tulee semmonen olo, että hoidan lastani ihan väärin ja siitä kaikki johtuu (tulin lukeneeksi eilen illalla Anna Wahlgrenia ja huokaus...Mies julistikin sitten kirjan pannaan tänä aamuna).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Äidinvaisto näissä asioissa on yllättävänkin usein oikeassa, älä kyseenalaista omia taitojasi ja vaistojasi. Mulla meinaa aina välillä epätoivo iskeä näiden asioiden kanssa ja tulee semmonen olo, että hoidan lastani ihan väärin ja siitä kaikki johtuu (tulin lukeneeksi eilen illalla Anna Wahlgrenia ja huokaus...Mies julistikin sitten kirjan pannaan tänä aamuna).
:hug: Tämä vauvanhoito-oppaiden lukeminen, netin keskustelupalstojen vauvanhoitoketjut ("miten saisin vauvani nukkumaan yöt heräilemättä" jne.) ja hyvää tarkoittavien läheisten neuvot vauvan nukuttamiseen, syömiseen, "ilmavaivojen" hoitamiseen yms. on yksi "loukku", johon allergia- ja refluksioireilevien vauvojen vanhemmat välillä putoavat. Sitten tulee se epäusko omiin kykyihin hoitaa omaa lastaan ja alkaa etsiä ratkaisua "röyhtäytystekniikoista", tuttipullojen tuttimallistoista... :/

 
Kiitos ahmutar. Taas kerran.

Vielä tuosta rintamaidosta: meillä sopivaa korviketta ei oikein ole löytynyt mutta en ole uskaltanut rintamaitoakaan antaa. Mulla pumppaaminen onnistui hyvin ja mulla olisi vielä 5 litraa dietattua (maidoton-munaton-viljaton-kalaton-soijaton-sitrushedelmätön-tomaatiton-sukaalton-jne) rintamaitoa pakkasessa. Mutta en uskalla sitä antaa, tiedän että sillä tilanne menee vielä hullummaksi. En siis enää imetä eikä maitoa enää tule.
Toinen asia, mihin tolla imettämisen lopettamisella oli suotuisa vaikutus meillä, oli mun jaksaminen. Hormonit tasoittui, maalaisjärki palasi päähän ja itkeskely loppui.
 
Yllätyksekseni lääkärimme soittikin tänään, juuri kun olin matkalla kotiin apteekista. Kävin sitä neocatea ostamassa! Hän olikin tilanteestamme kuultuaan heti sitä mieltä, että neocate kokeiluun vaan. Nyt pidetään kädet ja jalat ristissä, että tuo sopii!

Kiitos Ahmutar neocateen totutteluvinkeistä! sekoitinkin äidinmaitoa sekä pikkuriikkisen sokeria joukkoon ja kyllä vauva vähän joikin. En ole tarjonnut rintaa koko iltana ja hyvin meni. Äsken nukkumaan mennessään joi yhteensä 80ml. Ihan hyvin vasta-alkajalle mun mielestä =) Olin odottanut paljon suurempaa protestointia, mutta niin ne vaan vauvat osaa aina yllättää. Saa nähdä mitä yö tuo tullessaan, tuo meidän neiti kun tosiaan on varsinainen yösyöppö. Ehkä laitan isän hoitamaan yösyötöt pullosta :) Tänään päivällä vauva on syönyt taas todella vähän, joten yöllä voi olla kova nälkä.
Allergologi oli sitä mieltä, että jos tempoilu pullolla jatkuu, kokeillaan mahdollisesti refluksilääkitystä.. losec jotain..vai mitähän oli nimeltään..
Lääkärimme kanssa yhteistuumin päätimme, että pidän imetystä mahdollisuuksien mukaan yllä (yritän pumpata nyt ainakin). Jos neocate sopii, niin sitten imetys on kerrasta poikki.
Olen muuten Ahmutar sun kanssasi aivan samaa mieltä tuosta "loukusta" johon allergisten lasten vanhemmat helposti joutuvat. Tismalleen noin se valitettavasti usein menee.

Luppis vauva on kasvanut normaalisti, viimeksi oli ihan pieni notkahdus painossa, mutta ei mitenkään merkittävä ilmeisesti. Tuo mitä sanoit äidinvaistoon luottamisesta pitää todellakin paikkansa. Siihen luottaen olen lähtenyt allergioitakin selvittämään vaikka neuvolassa ja lähipiirissäkin on epäileviä tuomaita riittänyt. Mä olen myös hormonimyrskyissäni syytellyt itseäni, itkeskellyt ja ties mitä. Onneksi on ymmärtävä mies rinnalla.. Luulen, että imetyksen lopettaminen auttaisi nimenomaan tuohon maalaisjärjen paluuseen. Sitä todella kaivataan toisinaan.

Miten pian voi muuten noin suunnilleen odottaa jotain tapahtuvan, suuntaan tai toiseen?

Nyt jäädään siis toivomaan parasta, päivä kerrallaan.



 
Alkuperäinen kirjoittaja Petra82:
Miten pian voi muuten noin suunnilleen odottaa jotain tapahtuvan, suuntaan tai toiseen?
Tämä on yksilöllistä: muutos parempaan tapahtunee muutaman päivän - reilun viikon sisällä. Oireiden selvä hellittäminen voi viedä pidempään. Meillä syöminen rauhoittui heti. Toisen viikon aikana refluksi alkoi selvästi hellittämään ja alkoi näkymään Neocaten sopivuus. Erityisesti toisen viikon lopulla oltiin varmoja sopivuudesta. Meillä tehtiin valvottu maitoaltistus kahden viikon kohdalla. Kannattaa muuten olla yhteydessä allergologiin altistuksesta.

 
Meillä rinnalla syöminen oli juuri samanlaista kuin teillä. Katsoin kummeksuen muiden lapsia, jotka ottivat otteen rinansta, söivät paikallaan rauhassa ja sitten lopettivat tyytyväisenä.

Meillä korvikkeelle siirtyminen kävi niin, että isä tarjoili pulloa ja minä maidon hajuisine rintoineni olin jossain muualla (varmaan nukkumassa) . Alkuun pumppasin hetken, mutta sitten sain lääkityksen maidon tulon lopettamiseen.

Monet syövät yöllä vähän taju kankaalla paremmin kuin päivällä. Meillä tuo pullolle siirtyminen helpotti myös öitä ja sitä, ettei minun tarvinnnut olla aina se, joka syöttää.

Meillä menee lapselle tuo Losec Mups myös, hyvä lääke ainakin meidän lapselle. Alkuun nopeutti hyvin ruokatorven paranemista ja nieleminen parantui paljon lyhyessä ajassa. Meillä se aloitettiin aika samoihin aikoihin Neocaten kanssa.

 
nyt on hyvät neuvot kalliita.. Tuntuu, että tämä meidän tilanne menee koko ajan vaikeammaksi. Vauva on juonut nyt eilisestä illasta asti pelkkää neocatea (eli almiron pepti lopetettiin, rintamaitoa olen pumpannut). Viime yö meni ok, ensimmäisen syötön hoiti isä. Vauva söi, mutta alkoi sen jälkeen itkemään ja hamuili rintaa. Nukahti kuitenkin pian ja seuraavillä syötöillä mä annoin pulloa, ei itkuja. Tänään päivällä vauva ei ole juonut neocatea kovinkaan suuria määriä, mutta pullolla olo oli rauhallisempaa. Isä meni nukuttamaan tyttöä ja hän joi neocatea hotkien 60ml. Tämän jälkeen alkoi itku, röyhtäisi ja rauhoittui. Joi vielä toiset 60ml, itki välillä. Rauhoittui taas ja oli nukahtamaisillaan, mutta parahtikin hirvittävään itkuun. Itki selkä kaarella ja nieleskeli melko hysteerisenä. Lopulta yökkäsi puklun lattialle ja tämän jälkeen rauhoittui nukkumaan. Eipä taida enää olla epäilystäkään etteikö tytöllä olisi myös jonkinlaista refluksia ? Ensimmäistä kertaa tuli puklua ulos asti.

Siis mitä ihmettä tämä tarkoittaa?! Hätäisenä tietysti heti ajattelin ettei neocatekaan sovi. Juttelimme kuitenkin mieheni kanssa ja tulimme siihen tulokseen, että varmaan sitä on mahdotonta sanoa vielä vuorokauden kokeilemisen jälkeen. Aiomme siis jatkaa neocatella vielä toistaiseksi. Onko hyvä näin? Tänään saimme postissa losec mups-reseptin, olisiko viisasta ottaa kokeiluun?

Alkaa kyllä epätoivo hiipiä väkisinkin. Tuntuu, että koko ajan menee hurjemmaksi.
 

Yhteistyössä