Miten tässä verouudistuksessa nyt näin kävi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kommentti: Lapsiperheeltä viedään 3 000 euroa nettona – SSS-trio saa selittää


Arkistokuva. KUVA: Pekka Lassila
Kotimaa 29.2.2016 18:10
Lauri Nurmi

Viime toukokuussa Smolnassa paistatteli salamavalojen ristitulessa SSS-kolmikko (Sipilä–Stubb–Soini), joka painotti, että työn tekemisen pitää aina olla yksilön näkökulmasta kannustavaa.

Samaiset herrat kiristivät – anteeksi, saivat – työmarkkinajärjestöiltä yhteiskuntasopimuksen, jossa keskituloisilta palkansaajilta viedään verotuksen kautta satoja euroja vuodessa – hyvätuloisilta useita satoja euroja vuodessa ja kokonaiselta perheeltä helposti yli 1 000 euroa vuodessa.

Maanantaina aamulla valmistuneen sopimusesityksen kovin uutinen on siinä, että palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,85 prosenttiyksiköllä ja työeläkemaksu peräti 1,2 prosenttiyksiköllä.


Korotukset toteutuvat porrastetusti parin seuraavan vuoden aikana.

Sosiaaliturvamaksujen maksuosuuksien siirrot kiristävät suomeksi sanottuna palkkaverotusta tuntuvasti. Maksut ovat veroluonteisia, ja kansantaloustieteilijät ottavat aina niiden vaikutukset huomioon kertoessaan jonkin maan kokonaisveroasteen.

Keskituloiselta lähtee nettona yli 500 euroa tuloista

Veronmaksajien Keskusliiton vaikutusarvio on tylyä luettavaa sadoissa tuhansissa kotitalouksissa. Nettomenetykset ovat eri tuloluokissa seuraavat: 2 000 euroa/kk: 343 euroa vuodessa; 2 500 euroa: 384 euroa; 3 300 euroa: 507 euroa; 4 500 euroa: 645 euroa; 6 000 euroa: 859 euroa; 8 000 euroa: 936 euroa.

VKL:n laskelman mukaan veroprosentti kiristyy yli prosenttiyksiköllä.

Täysimääräisesti ansionmenetykset toteutuvat vuoteen 2020 mennessä, mutta korotukset leikkaavat tuloja kipeästi jo ensi vuonna.

Leikistä on työhön kannustava porvarillinen talouspolitiikka kaukana.
Hallitus on lupaillut, että se keventää palkkaverotusta miljardilla eurolla, jos yhteiskuntasopimus on sen mielestä vaikutuksiltaan riittävä.

SAK:ssa lasketaan, että poliittinen paine kohdentaisi veronkevennyksiä voimakkaasti pienituloisille palkansaajille, joille kevennykset voisivat lähes kompensoida tyva- ja tyel-maksujen korotukset.

Keskituloisten ja hyvätuloisten palkansaajien näkökulmasta palkkaverotuksen ankara kiristäminen tuntuu taatusti kornilta – poliittisten lupausten rankalta pettämiseltä.
Huoltosuhteen heikentyessä – työttömien ja varsinkin eläkeläisten määrän kasvaessa – yhä harvemmat maksavat aina vain enemmän.

Suomalaisessa yhteiskunnassa on aimo annos sosialismia, joka on aatteena kaunis. Reaalimaailmassa sosialistiset käytännöt, kuten kiristyvä palkkaverotus, johtavat epäoikeudenmukaisuuden tunteeseen keski- ja hyvätuloisten parissa.

Niin sanotut suurituloiset, sanotaanko yli 6 500 euroa bruttona kuukaudessa ansaitsevat, pärjäävät aina, joten heidän kannaltaan tyva- ja tyel-siirroilla ei ole suurta merkitystä.

Lapsiperheeltä viedään nettona 3 000 euroa

Kauhuesimerkiksi sopinee nelihenkinen lapsiperhe, jossa molemmat aikuiset ovat työelämässä ja lapset päivähoidossa. Molemmat vanhemmat ansaitsevat 3 300 euroa kuukaudessa, jolloin perheen palkkatulot ovat bruttona 6 600 euroa kuukaudessa. Tyva- ja tyel-siirrot vievät perheeltä vuodessa yli 1 000 euroa – ja nettona!

Perheen äiti on töissä julkisella sektorilla ja menettää vuosina 2017–2019 lomarahoistaan 30 prosenttia.

Hallitus on lisäksi päättänyt korottaa päivähoitomaksuja roimasti.

Esimerkkiperheen päivähoitomaksut kiristyvät noin 1 300 eurolla vuodessa.
Lopputulema on, että perheen nettotuloista viedään verotuksella, leikkauksilla ja maksujen kiristyksillä pois noin 3 000 euroa vuodessa.

Tämä ei ole kärjistys eikä ääriesimerkki, vaan totuus siitä, että monet palkansaajat ajautuvat todennäköisesti taloudellisiin vaikeuksiin.

Työn teettäminen on Suomessa jatkossa halvempaa, mutta on hyvin epävarmaa, saavatko muutokset aikaan talouskasvua.

Aitoa kasvua ja kannattavuutta – ja uusia työpaikkoja – ei synny ilman houkuttelevia tuotteita ja palveluita. Ilman niitä edessä häämöttää kurjistumisen ja äärikireän verotuksen tie. Kävipä kuinka hyvin tahansa se aukeaa nyt joka tapauksessa satojen tuhansien palkansaajien edessä.

Kaikkein vaikeimmassa asemassa ovat pienten lasten vanhemmat.

Sipilällä, Stubbilla ja Soinilla riittää lähipäivinä ja -viikkoina selitettävää.

Toki he voivat lupailla, että vaalikauden lopulla verotusta voidaan keventää miljardeilla talouskasvun alkaessa.

Realismia lupauksilla ei taida nykyisen väestörakenteen Suomessa olla.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kommentti-lapsiperheelta-viedaan-3-000-euroa-nettona-sss-trio-saa-selittaa/721437/
 
vierailija
Rikkaillehan tuolla ei ole mitään merkitystä. Jos tienaa hirmuisesti niin ei sillä niin väliä jos vähän enempi otetaan veroihin.
Mutta sille lapsiperheelle tuo voi olla ylitsepääsemätön juttu. Monesta asiasta joudutaan luopumaan, tinkimään.
 
vierailija
Rikkaillehan tuolla ei ole mitään merkitystä. Jos tienaa hirmuisesti niin ei sillä niin väliä jos vähän enempi otetaan veroihin.
Mutta sille lapsiperheelle tuo voi olla ylitsepääsemätön juttu. Monesta asiasta joudutaan luopumaan, tinkimään.
Pienituloisilla duunariperheillä ei ole varaa viedä lapsia enää maksullisiin harrastuksiin. Samaan aikaan aikuisia matuja kuskataan bussilasteittain harrastamaan karatea ja kaikkea muuta kivaa, tietenkin veronmaksajien piikkiin.
 
vierailija
Mitään veronkevennyksiä ei todellakaan ole tulossa, sanokaa mun sanoneen. Just telkkarissa tuli joku pätkä, missä toimittaja kysyi paskasipilältä että tuleeko niitä veronkevennyksiä nyt, niin toinen paska, stubb hymyili leveästi vieressä ja puisteli päätään.. samaan aikaan tää eka paskapää selittää, että ei ainakaan näillä ehdoilla ole tulossa, kun paketti on edelleen vajaa. Eli koska työntekijöiltä ei kiristetty tarpeeksi rahaa ja oikeuksia näitten munapäitten mielestä, niin mitään veronkevennyksiäkään ei anneta.

Tuohon kolmikkoon ei voi luottaa pätkääkään. Kiristetään ja uhkaillaan ja annetaan täysin katteettomia lupauksia, jotka perutaan heti kun saadaan oma tahto läpi.

Ikinä en elämässäni ole vihannut ketään näin paljon, kuin noita kolmea rosvoa vihaan. Mun elämänhalu on katoamassa kokonaan, kaikki tuntuu täysin turhalta, kiitos näiden saatanan roistojen. Olen pienipalkkainen yksinhuoltaja, joka on kokenut kunnia-asiakseen hankkia koulutuksen ja työpaikan ja elättää ihan itse perheensä. Mutta koko ajan vaan viedään ja viedään, niin että en enää ihan aidosti tiedä miten me tullaan toimeen. Tekisi mieli päättää vain päivänsä. Olo on täysin lannistettu ja toivoton. Ja kaikki vain siitä syystä, että tämän valtion päättäjät ovat täysin tunteettomia sosiopaatteja. Pohjois-Koreassakin on kohta paremmat oltavat.
 
vierailija
Ikinä en elämässäni ole vihannut ketään näin paljon, kuin noita kolmea rosvoa vihaan. Mun elämänhalu on katoamassa kokonaan, kaikki tuntuu täysin turhalta, kiitos näiden saatanan roistojen. Olen pienipalkkainen yksinhuoltaja, joka on kokenut kunnia-asiakseen hankkia koulutuksen ja työpaikan ja elättää ihan itse perheensä. Mutta koko ajan vaan viedään ja viedään, niin että en enää ihan aidosti tiedä miten me tullaan toimeen. Tekisi mieli päättää vain päivänsä. Olo on täysin lannistettu ja toivoton. Ja kaikki vain siitä syystä, että tämän valtion päättäjät ovat täysin tunteettomia sosiopaatteja. Pohjois-Koreassakin on kohta paremmat oltavat.
Sama juttu. Tuntuu niin turhalta edes yrittää tehdä töitä. Miksi ihmeessä minä raahaudun päivä toisen jälkeen matalapalkkaiseen työhöni vain sen takia, että nämä roistot saavat osakesalkkunsa täyteen rahaa ja mitä salkusta putoaa niin antavat ne matuille.
 
vierailija
Samaan aikaan rikkaat vain rikastuvat. Ministerikolmikkomme osakesalkku on vain kasvanut. Juuri tänään uutisoitiin.
Mä taasen ihmettelen miten köyhiä ja velkaisia meidän ministerimme ovat. Aivan käsittämätöntä. Epäilen heidän piilottaneen omaisuutensa veroparatiisiyhtiöihin tai sitten he ovat täysin kädettömiä raha-asioissa ja se se vasta on huolestuttavaa.
 
Sama juttu. Tuntuu niin turhalta edes yrittää tehdä töitä. Miksi ihmeessä minä raahaudun päivä toisen jälkeen matalapalkkaiseen työhöni vain sen takia, että nämä roistot saavat osakesalkkunsa täyteen rahaa ja mitä salkusta putoaa niin antavat ne matuille.
Ymmärrän hyvin.
Itse olen aikaisemmin ollut ehkä keskimääräistä tyytyväisempi veronmaksaja, koska oikeasti verorahoilla on saatu aikaan niin paljon.
Nykyisin kuitenkin ihmiset maksavat yhä korkeampia veroja, silti palvelut huononevat ja niitä karsitaan. Maahanmuuttajiin käytetään miljoonoia ja taas miljoonia. Ei oikeasti enää huvita toimia maksumiehenä.
 
vierailija
Kyllä tää on ollu niin näköpiirissä että sen raskaimman taakan joutuu kantamaan se ihan tavallinen keskipalkkainen työmuurahainen. Pääomatuloilla röyhistelevät rikkaat ja soskupummit nauraa niille paskasen naurun.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Ymmärrän hyvin.
Itse olen aikaisemmin ollut ehkä keskimääräistä tyytyväisempi veronmaksaja, koska oikeasti verorahoilla on saatu aikaan niin paljon.
Nykyisin kuitenkin ihmiset maksavat yhä korkeampia veroja, silti palvelut huononevat ja niitä karsitaan. Maahanmuuttajiin käytetään miljoonoia ja taas miljoonia. Ei oikeasti enää huvita toimia maksumiehenä.
Jep. Aikaisemmin veroilla saatiin mukuloille koulutusta ja kaikille uimahalleja. Nykyisin kouluissa mellastaaa matujen kakarat ja kantikset saavat pelätä henkensä puolesta. Uimahalleihin ei ole enää kantiksilla asiaa, koska matut ahdistelevat/raiskaavat siellä.
Matut ovat hallitukselle se lempilapsi, maksajana on tavallinen matalapalkkainen kantis.
 

Yhteistyössä