[QUOTE="jen";30015623]Tässä ihmeteltiin miksi, ja mä sanoin että mä en ikinä uskaltaisi tehdä, vaikka kuinka saisi elettyä kädestä suuhun. Mä lasken teinien menoja, mä lasken meidän tulevaisuutta. En vauva-aikaa tai taaperoikää. Mä mietin että jos mä jään työttömäksi, pystyykö mies elettämään meidät ja kaksi teiniä (tai jopa kolme). Nyt kun lapset on pieniä, todellakin pystyy ja todellakin saadaan säästöön, mutta nyt lapsille menee 7.95e legginsit, kun taas 10 vuoden päästä ne maksaa 29.95e isommille.
Mies tienasi ekan lapsen aikana 1300e käteen ja mä sain 400e kotihoidontukea, ja silti pärjättiin ja sain muutaman kympin säästöön! Silti en olisi tokaa tehnyt ellei tulot olisi miehellä noussut, koska ei noilla tuloilla olisi 13v ja 14v tavaroita ja harrastuksia + autoa maksettu. Saati koskaan saatu omaan asuntoon säästettyä rahaa.[/QUOTE]
Juu ihmeteltiin, ja minä sanoin että kyllä pystyy. Ja vielä ihan kivasti, venyttämättä penniä äärimmilleen. Toisilla taas sula mahdottomuus, syystä tai toisesta.
Pienet lapset kuluttaa vähemmän, toisaalta pikkulapsiaikana usein maksetaan niitä velkoja. Teinit kuluttaa enemmän, mutta sitten ei ole enää maksettavana talovelkaa, opintolainaa ja kenties autolainaa. JOS on sitä rahaansa osannut fiksusti käyttää.
Meillä on aina kaikki laskettu niin että yhden tuloilla SELVITÄÄN, asuntolainasta lähtien. Silti voidaan joskus olla tilanteessa että molemmat on työttömiä tai jalkapuolia jne, ihan kaikkeen ei voi varautua eikä elämää kannata jättää elämättä sen pelossa että jotain voi tapahtua 30 vuoden päästä. Varmasti tilanteet muuttuukin, tavalla tai toisella. Minusta voi hyvillä mielin näillä tuloilla tehdä sen kolmannen JOS haluaa, jos sijoittaa ne rahansa fiksusti. Oikein mitoitettu asuntolaina ja säästäväisyys + hyvät vakuutukset päälle niin aika hyvin on kortit pelattu. Kaikkea kuitenkaan ei voi elämässä kontrolloida.
ps. jopa itse saan legginsit halvemmalla kuin 30:lla, valinta lienee sekin missä ja miten haluaa shoppailla.