Miten täällä voi olla näin paljon nuoria kouluttamattomia ihmisiä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
*raapii päätään ja miettii hartaasti* Täällä on paljon pienten lasten äitejä? Jos on nuori ja äiti, niin ei ole voinut kovinkaan korkealle hetiä opiskella. Minäkin valmistuin ekaan ammattiini vasta 24-vuotiaana. 22-vuotiaana olisin ollut nuori ja kouluttautumaton.
 
aijaa
Mä en ole nuori, kouluttamaton kuitenkin. En ole kokenut tarpeelliseksi tuhlata aikaani opiskeluun.
Onko opiskelu ja sivistys ajantuhlausta? Minulle on sinänsä aivan sama muiden koulutustaso, ainakin periaatteessa, mutta tuota ajattelutapaa mä en ymmärrä. Mielestäni vähintään toisen asteen koulutus tulisi olla vielä pakollinen, ja mielellään lukio. Tai sitten amikseen saisi lisätä yleissivistäviä opintoja.

Koulutus avartaa, vaikka siitä ei aina rahaa tai mainetta tulisikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
aek
Nykyään on kyllä vähän niinkin, että korkeakoulutettuja on jo niin paljon, ettei riitä työt, eli miksi siis kannattaisi kouluttautua jollekin alalle, josta ei tule saamaan töitä?
 
Onko opiskelu ja sivistys ajantuhlausta? Minulle on sinänsä aivan sama muiden koulutustaso, ainakin periaatteessa, mutta tuota ajattelutapaa mä en ymmärrä. Mielestäni vähintään toisen asteen koulutus tulisi olla vielä pakollinen, ja mielellään lukio. Tai sitten amikseen saisi lisätä yleissivistäviä opintoja.

Koulutus avartaa, vaikka siitä ei aina rahaa tai mainetta tulisikaan.
Mä oon lukion käynyt kyllä. Turhin koulu IKINÄ! Sivistää itseään voi muutenkin kuin koulunpenkillä ;) Ja musta se on ajantuhlausta. Istua koulussa opiskelemassa ammattiin johon ei todennäköisesti koskaan tule työllistymään. Nykyään NIIIN ylikoulutetaan ihmisiä ja sit porukka joutuu tekemään ylikoulutettuna paskaduuneja kun koulutusta vastaavaa työtä ei löydy. Mm. ammattikorkean käyneitä, tradenomiksi valmistuneita kavereita istuu Prisman kassalla...
 
Meillä luusereilla on aikaa notkua täällä, kun ne koulutetut viilettää uraputkessa :saint:.

(Mulla ei oikein perslihakset, saati levoton mielenlaatu, kestä mitään vuosikausien pulpetissa pönöttämistä. Tosin en koe olevani mitenkään erityisen nuori enää, ainakaan siinä mielessä, miten itse käsitän opiskeluikäiset nuoret...)
 
"juups"
Nykyään on kyllä vähän niinkin, että korkeakoulutettuja on jo niin paljon, ettei riitä työt, eli miksi siis kannattaisi kouluttautua jollekin alalle, josta ei tule saamaan töitä?
Sehän riippuu taas sitten ihan alasta. Totta kai kannattaa hakeutua korkeakouluun ja sellaiselle alalle, joka työllistää. Yliopistokoulutuksessa niillä huonosti työllistyvillä aloilla taas onkin enemmänkin kutsumus-tyylinen luonne.

Ei kai kukaan nyt oikeasti lähde opiskelmaan vaikka kulttuuriantropologiaa ihan vain siksi, että olisi joku ammatti? Sitä varten on sitten amikset ja ammattikorkeat ja esim. hoitoala.

Kyllä aika moni korkeakouluala myös työllistää hyvin, esim. taloustieteet, osa luonnontieteistä, oikeustiede, lääketiede. Monella sektorilla on myös pulaa koulutetuista ammattilaisista. On hieman hölmöä yleistää, että korkeakoulutetuille ei riitä töitä. Eivät kaikki korkeakoulutetut ole homogeenistä, samaa alaa opiskelevaa massaa.

Jos taas haluaa päästä helpolla ja saada vain jonkin työn ja selkeän ammatin, jota sitten tekee, niin silloin se korkeakoulu ei tosiaan ole oikea vaihtoehto. Tietysti kannattaa valita ala, joka myös työllistää, mutta osalle siihen alavalintaan liittyy myös kiinnostusta ja ihan yleistä oppimisen halua, silloin ei voi valita vain sitä parhaiten työllistävää alaa.

Ja sitten, miksi aina sivuutetaan se koulutuksen sivistävä ja kasvatuksellinen puoli? Opiskeluaikana ihminen kasvaa ihan mielettömästi, oppii analysoimaan, argumentoimaan, katsomaan asioita eri perspektiiveistä ja suhteuttamaan niitä, tulkitsemaan ilmiöitä, meidanlukutaitoa ja kaikkea muuta hienoa. Minusta niitäkin taitoja tarvitaan tässä yhteiskunnassa.
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
[QUOTE="juups";24692924]
Ja sitten, miksi aina sivuutetaan se koulutuksen sivistävä ja kasvatuksellinen puoli? Opiskeluaikana ihminen kasvaa ihan mielettömästi, oppii analysoimaan, argumentoimaan, katsomaan asioita eri perspektiiveistä ja suhteuttamaan niitä, tulkitsemaan ilmiöitä, meidanlukutaitoa ja kaikkea muuta hienoa. Minusta niitäkin taitoja tarvitaan tässä yhteiskunnassa.[/QUOTE]

En ole sivuuttanutkaan, mutta toisaalta väitätkö että noita asioita oppii ainoastaan koulun penkillä? Elämänkoulu opettaa aika lailla...
 
"sama"
Mä oon lukion käynyt kyllä. Turhin koulu IKINÄ! Sivistää itseään voi muutenkin kuin koulunpenkillä ;) Ja musta se on ajantuhlausta. Istua koulussa opiskelemassa ammattiin johon ei todennäköisesti koskaan tule työllistymään. Nykyään NIIIN ylikoulutetaan ihmisiä ja sit porukka joutuu tekemään ylikoulutettuna paskaduuneja kun koulutusta vastaavaa työtä ei löydy. Mm. ammattikorkean käyneitä, tradenomiksi valmistuneita kavereita istuu Prisman kassalla...
Ai, miksi koit lukion turhaksi? MItä siellä olisi pitänyt olla enemmän/vähemmän, jotta olisit kokenut sen hyödylliseksi? Mikä lukion funktio pitäisi sitten olla ja mitä sieltä pitäisi saada? Minusta se oli kyllä oikein hyödyllinen, sain sieltä vankan perusosaamispohjan kielissä ja matematiikassa, harjoiteltiin jäsentämään tietoa, josta taas on ollut hyötyä niin seuraavissa opinnoissa kuin kesätöissäkin. Oli mukavaa aikaa muutenkin, ihan sosiaalisessakin mielessä

Ja juu, toki voi sivistää itseään muutenkin, mutta työnantajille se todistus elämänkoulusta ei taida kelvata...

On myös totta, että tietyille aloille ylikoulutetaan ihmisiä, mutta tekeekö se korkeammasta koulutuksesta silti turhaa? Onhan niitä työpaikkoja kuitenkin olemassa ja aina ne joku saa. Tietysti jos jo aluksi ajattelee, että ei tule kuitenkaan työllistymään, niin eihän se sitten onnistu.

Itse opiskelin alaa, joka ei kovin hyvin työllistä ja valmistuneita riittää, mutta päätin, että teen töitä asian eteen ja markkinoin itseni töihin. Ei kukaan tule ovelta hakemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru
Itselle ainakin ne muussa elämässä koetut asiat on paljon helpompaa käsittää ja "analysoida" aivoissa kun olen opiskellut. Osaan jäsentää, ja tiedän teorioista ja historiasta ilmiöiden takana. Ainakin tämä ymmärrys on itsellä se minkä takia olen vuosien myötä oppinut paremmin ymmärtämään tätä maailmaa, muita ihmisiä ja itseäni.

Ja siis alkuperäiseen kysymykseen peesailen Keittiönoitaa.
 
[QUOTE="sama";24693005]
Ja juu, toki voi sivistää itseään muutenkin, mutta työnantajille se todistus elämänkoulusta ei taida kelvata...
[/QUOTE]

No mä oon hypännyt työelämään 17-vuotiaana ja nyt 31-vuotiaana en ole ollut päivääkään työttömänä. Aina on hommia piisannut ja elintaso tällä hetkellä on ihan jees. Parhaimmillaan tehnyt kolmea eri duunia yhtä aikaa. Viimeiset 3 vuotta vakituisessa duunissa ja sielläKÄÄN ei opiskelutodistuksia kyselty kun haastattelussa kävin. Itseasiassa haastattelija sanoi, että älä ihmeessä kaiva niitä todistuksia, me etsitään persoonaa eikä papereita. Eihän kaikilla aloilla PYSTY tekemään duunia ilman tiettyä perustietämystä ja koulutusta, esim. nyt vaikka hoitoala, mutta itse olen kokenut kyllä lukion täysin turhaksi ajanhaaskaukseksi enkä ole kokenut mitään poltetta opiskella itselleni jotain korkeakoulututkintoa. Töitä ja tekemistä riittää näinkin ja elintaso tyydyttää minua itseäni.
 

Yhteistyössä