miten tää sairaus todetaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lääkärikammonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lääkärikammonen

Vieras
eli mulla on vahvasti oireita että olis kilpirauhasen vajaatoiminta. mietin että miten tämä sairaus todetaan? eka tietty mennään verikokeisiin mutta ei kai tarvi mitään ihme laitteissa kuvauksia tms juttuja olla, riittääkö pelkkä verikoe siis siihen.. tehäänkö yleensä jotain muitaki testejä..

mutta jos verikoe näyttää että on vajaatoiminta niin pitääkö sen jälkeen joihinkin lisätesteihin alkaa? esim ekg kun vajaatoimintaa sairastavilla on kuulemma joskus jotain rytmihäiriötä tms.. ei kyllä mun oireisiin taida kuulua mutta kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja lääkärikammonen;25644353:
mutta jos verikoe näyttää että on vajaatoiminta niin pitääkö sen jälkeen joihinkin lisätesteihin alkaa? esim ekg kun vajaatoimintaa sairastavilla on kuulemma joskus jotain rytmihäiriötä tms.. ei kyllä mun oireisiin taida kuulua mutta kuitenkin..

Minulla riitti pelkkä verikoe. Luulisi, että noita muita kokeita otetaan, jos epäillään jotain muutakin kuin vajaatoimintaa ja diagnoosi ei ole niin selvä

ok :) mulla on aika selvästi noita vajaatoiminnan oireita: jatkuvasti väsyttää, tuntuu ettei riitä voimia mihinkään vaikka miten haluais, ja aina kotiin tullessa pitää mennä nukkumaan, vaikka olis ollu kunnon yöunet. lisäksi viime keväästä alkaen paino noussut melkein 10kg vaikkei mitään muutosta elintavoissa - syön terveellisesti enkä herkuttele, ja olen myös liikkunut ihan ok (nyt tosin ei ole tuntunut olevan voimia siihenkään) ja tuntuu että kun peiliin katsoo niin naama on ihan turvoksissa.. olisi kyllä helpottavaa jos sais selville että mikä mulla nyt oikein on.

niin selviää. Mutta aina ei löydy tutkimuksista huolimatta mitään hoidettavaa tautia, ainakaan fyysistä vaan paljon joutuu ihmiset tahkota väsymyksen, painonnousun yms oireiden kanssa vaikka kilpirauhanen toimii täysin ok. Silloin kannattaa tarkastella elämäntilannettaan.
Lääkärintarkastus sinulle kyllä paikallaan, on muitakin sairauksia kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Miks nuita lääkäreitä kammoat, ei kai ne suuhunsa syö?

Yhteistyössä