Miten tää nyt menee, lasten kotihoidontuki ja työttömyyspäiväraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
0

=0

Vieras
Tuli tällainen juttu eteen, että mun mies on työttömänä kotona, meillä kaksi alle 3 vuotiasta lasta kotona. Liitolta saa ansiosidonnaista, MUTTA nyt tuli tieto että KELAn maksama kotihoidontuki vähennetään työttömyyspäivärahasta... Ainoa poikkeus olisi jos mä olisin kotona hoitamassa lapsia enkä saisi palkkaa. Sitten sitä ei vähennettäis.
Onko tämä nyt näin? Oikeasti?

Siis niin, että sinä saat kotihoidontukea ja mies ansiosidonnaista ja kela vähentää miehesi ansiosidonnaisesta jotain kela-osuutta sinun kotih.tuen verran?

Aika mielenkiintoista.

Laittakaa asumistuki uudelleen hakuun ja laskuun. Ja sitten seuraavaksi varaatte ajan toimeentulotuen luukulle. Olette melko varmaan oikeutettuja toim.tulotukeen.

No jos sinä olet töissä. Mies kotona ja mies saa ansiosid + kotihoidontuen. niin kyllä, se kotih.tuki vähennetään ansisidonnaisesta. Silläpä sitä ei kotihoidontukea ei kannata hakea jos ansiosid. saa.

Itse aikoinaan tuossa tilanteessa, lopetin kotihoidontuen. Koska sain enempi pelkkää ansiosid.

Kyllä Suomessa kannattaa hoitaa kotona lapsia... H*lvetti vaan.
Siis oikeasti.... mä en todellakaan käsitä mistä tulee sana hyvinvointisuomi.
Mutta siis nimimerkille tieto, että mä saan palkkaa eikä meidän täydy mennä toimeentulotukea (vielä) hakemaan. Mutta oli tää pienoinen shokki kun kotihoidontuki tulee kahden kuukauden verran takautuvasti, niin mies ei saa sitten viimeiseltä neljältä viikolta mitään rahaa... p*rkle.
Taidanpa lähteä mukaan kunnalispolitiikkaan ja sitä kautta edustkunnan ovia kolkuttelee jotta tähän saataisiin joku järki. Kun oikeasti, ei se kotihoidontuki nyt mitään järkyttäviä ole, onko joku samaa mieltä?

Ihme touhua, että sit tarvii vähennellä tuollaisia tukia, kun muutenkin varmaan tiukkaa...tulee taas mieleen ne maahanmuuttajat, jotka saavat niin mielettömiä summia rahaa, oikeen ketuttaa taas...:/

Ja kaipas meilläkin sitten vähennellään jotain, kun ukko jää ensi viikolla 2kk lomautukselle, mä käyn n. 3pvää viikossa töissä, lapsi on yksityisellä hoidossa, johon siis saadaan kotihoidontukea ja sitä en sieltä pois ota, koska on niin hyvä paikka ja hän ottaa sitten tietenkin jonkun muun lapsen tilalle....mitenköhän meidän käy, onko tietoa??

Juu, meillekin tuli liitolta kysely että kuka hoitaa lapsia/saa kotihoidontuen vaikka kyse oli miehen kohdalla yhden viikon lomautuksesta kuukaudessa! No, nyt ei vähennetä sitten kun minä hoidan lapsia. Mutta kyllä on ihme systeemi tuokin!

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Ja kaipas meilläkin sitten vähennellään jotain, kun ukko jää ensi viikolla 2kk lomautukselle, mä käyn n. 3pvää viikossa töissä, lapsi on yksityisellä hoidossa, johon siis saadaan kotihoidontukea ja sitä en sieltä pois ota, koska on niin hyvä paikka ja hän ottaa sitten tietenkin jonkun muun lapsen tilalle....mitenköhän meidän käy, onko tietoa??

Juu siis kotihoidontuki vähennetään työttömyysetuudesta (lomautusrahat) jos et itse hoida lapsia kotona.

Kyllä se vaan on niin että maahanmuuttajat saavat "hurjia summia" tekemättä mitään.
Siksi meidän suomalaisten tuista vähennetään jotta saadaan noille "loisille".
Shoppaillaan ja syödään mäkkärissä, ja loput rahat jaetaansuvun kesken.
Siitä tämä kaikki johtuu, nyt on käyty jo eläkeläisten kukkarolla jota on maksettu 30-40 työssä.
Tulevaisuuden nuoret saa tuskin nauttia mitään eläkettä!!!
Olis kirv..llä töitä!!

Voi j*malauta, suoraan sanottuna. En siis ollut edes ajatellut tällaista!!! Hieno hyvinvointivaltio kyllä juu. Milläs maksellaan asuntoa yms. tuskin saadaan edes tuon 2kk:n aikana myytyä, jos lähtis vuokralle....on se niin takamuksesta, että kun käyt töissä niska limassa ja tulee tälläinen hetkellinen rappiotilanne, niin eipäs se valtio auta yhtään, mutta kyllä näitä kotona makaavia maahanmuuttajia tai sossupummeja valtio paapoo sitten niin hyvin. Ketuttaa miehen veljen perhe, jossa mies ei asu kirjoilla ja eukko vetää sitten kaikenmaailman tukia valtiolta kahden lapsen yh:na...saa enemmän valtiolta rahaa, kuin moni täyttä päivää tekevä työläinen!! On se niin väärin!!!!!

Toivossa on hyvä elää! Kaikki lupaa mutta mitään ei tapahdu?
Osallistukaa nuoret politiikkaan se on myös teidän asia ja tulevaisuus !Asiat tahtoo vaan mennä niin huonoksi että täytyy mennä eduskunnan portille kerjäämään ja osoittamaan mieltä, kerätä adresseja ym...jonkun asian puolesta, ennenkuin joku huomaa!

Niin olis parasta ehkä osallistuakin! En paljoa vaan politiikkaa seuraa, juurikin noiden turhanpäiväisten lupauksien vuoksi...mikä puolue se sitten oli hyvä, jossa tällaisia asioita ajettais?? En halua mihinkään porvarienkaan joukkoon kyllä....:/

Kun maahanmuuttajat saavat rahaa, ne rahat menee muuhunkin kuin syömiseen. Heillä on sattumoisin Monta sataa sukulaista. Töihinkään ei oteta maahanmuuttajia. Älkääkä yhtään selitelkö etteivät he ole koulutettuja, silla tässä maassa ei saa minkäänlaista koulutusta. Eli siis kaikki sujuis hyvin jos kaikki saisivat koulutusta tai edes opetettaisiin suomen kieltä.

Ota välill selvää ennen kuin kirjoittelet. Joten jos sä aiot pitää rahaas kuriss, niin pidä huolta et kaikki saa työtä. Äläkä nimittele tai muuten nimittelen itekkin

Jatkan vielä aiheesta... Olen opiskelija, eli tienaan 298? miinus verot. Hain kotihoidontukea, kun en vielä tiennyt tästä, että summa vähennetään miehen työttömyyspäivärahasta. Nyt mietin, kannattaisiko minun lopettaa opintotuen nostaminen ja ottaa kotihoidon tuki, koska silloin saisimme n. puolet enemmän rahaa. Riittääkö etten nosta opintorahaa vai pitääkö minun oikeasti olla poissaolevana opinnoista, tarkastavatko liitosta/kelasta?!?!?
Porsaanreikiä tässä ollaan etsimässä, täytyy myöntää...

Meillä tällä hetkellä tilanne, että mieheni saa ansiosidonnaista, mutta on työvoimakoulutuksesta vielä yli puoli vuotta. Itse olen ollut hoitovapaalla, mutta hiljattain aloitin omalla työpaikallani tekemään satunnaisia työvuoroja. Olen ilta-,yö- ja viikonloppu painotteisella alalla ja lapsemme on isän kanssa kotona minun ollessani töissä. Koulutushan on päivisin 8-15,joten muuta hoitajaa ei tarvita. Oli se kieltämättä yllätys, että mieheni ansiosidonnaisesta vähennettiin kotihoidontuki, koska minä käyn työssä. Tein sen verran vähän työtunteja, että voitolle en tästä edes jäänyt, joten oli pakko lopettaa se vähäinenkin työnteko. Mitään järkeähän tässäkään tapauksessa ei ole. Viestiä pitää viedä eteenpäin ja näin olen omalta osaltani tehnytkin. Muutosta pitää saada aikaan, laittakaa viestiä eteenpäin, että saadaan äänemme kuuluviin.

Olin ansiosidonnaisella enen äitiysloman alkua, ja kunhan äitiysloma loppuu, jatkan sitä ansiosidonnaista ja jätän kotihoidontuen hakematta?
Entä jos haluaisi lapset hoitoon esim. omalle äidille ja kotihoidon tuki menisi hänelle suoraan, vähennetäisiinkö se silti minun ansiosidonnaisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin;22487451:
Olin ansiosidonnaisella enen äitiysloman alkua, ja kunhan äitiysloma loppuu, jatkan sitä ansiosidonnaista ja jätän kotihoidontuen hakematta?
Entä jos haluaisi lapset hoitoon esim. omalle äidille ja kotihoidon tuki menisi hänelle suoraan, vähennetäisiinkö se silti minun ansiosidonnaisesta?

Vähennetään. Kotihoidon tukea ei makseta muulle kuin lapsen huoltajalle. Jos lapsesi menee äidillesi hoitoon siihen voi saada yksityisen hoidon tukea joka on eri asia kuin kotihoidontuki.

[QUOTE="vieras";22487469]Vähennetään. Kotihoidon tukea ei makseta muulle kuin lapsen huoltajalle. Jos lapsesi menee äidillesi hoitoon siihen voi saada yksityisen hoidon tukea joka on eri asia kuin kotihoidontuki.[/QUOTE]

yksityisen hoidon tukea saa vaan kelan hyväksymä hoitaja ja sitten oltava ihan työsuhde hoitajaan voimassa joten kalliiks tulee

No ymmärtäkää hyvät ihmiset se, että jos kotihoidontukea EI vähennettäisi työttömyysetuuksista, niin joka ikinen kotona alle 3-v lapsiaan hoitava äiti ilmoittautuisi työttömäksi. Kaikkea ei voi saada. Täytyy valita onko kotona hoitamassa lapsiaan, vai työttömänä työnhakijana.

Yhteistyössä