Miten syödä edullisesti mutta silti terveellisesti??

• Viestiketjun aloittaja Utelias
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Mikä on kallista ja mikä edullista? Kurkku on alle euron kilo,tomaatit 2,50/ kilo,porkkanat halpoja,banaanit euron pari / kilo,omenat pari euroa kilo,salaattiruukun saa alle eurolla,sipulit halpoja ym? Joten mikä sitten on kallista?

Avokadot on 4-5 euroa kilo,mutta sekään ei ole mielestäni huiman kallista.

Merilohta saa 6-7 eurolla kilon,ei kallista.

Perunat halpoja,ruispalat 1.80 paketti eli ei kallista.

Mikä siis on kallista?
mä en osta jos on yli 2egee/kilo. en raaski.

Keittiönoita
No ihan ensinnä kannattaa hyödyntää tarjouksia. Riippuu tietysti paljon siitä, missä kaupassa asioi. Täällä päin varsin usein lohi on tarjouksessa eli ainakin kerran viikossa. Maksaa kilohinnaltaan vähemmän kuin sikanauta. Siitä sikanaudasta kaiken lisäksi sulaa osa pois rasvan muodossa eli itse syötävää on vähemmän. Silakatkaan eivät kamalan paljoa maksa. Fileroitu kala on usein melko kallista, mutta voi ostaa kokonaisenkin elukan ja saa halvemmalla. Pavut, linssit, herneet... yleensä aina edullisia. Porkkana, lanttu, nauris, sipuli, kaali...harvoin ovat missään huimissa hinnoissa. Nuukuusvuosinani ostin paprikoita elokuussa, kun niitä sai edullisesti. Paloittelin ja pakastin. Näin kesän kynnyksellä laitan ne tuoreyrtit ikkunalle ruukkuun ja kesällä siirrän ulos. Parista toukokuussa ostamastani kaupan vihannestiskin basilikasta syödään koko kesä. Puuroja, leipää itse tehden, keittoja jne. 7 euron kilohintaiset paprikat jätän aina ostamatta, vaikka olisi varaakin ostaa. Ihan vaan periaatttesta en maksa paprikasta 7 euroa kilo.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Porkkanat,perunat,kaali on ainakin halpoja.Hedelmiä välipalaksi ja jälkkäriks,ruisleipää ja pakastealtaasta saa halvalla kilon pusseja kukkakaalia ja parsakaalia.

jep näin on. Perus sapuskaa siihen päälle. Sitä paitsi nyt tulee kesä, voi ite kasvattaa salaattia ym rehua.. herneenversot on ihania salaatissa.
Itse tekemällä säästää pitkän pennin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en osta mitään liha/kana tuotteita jos maksavat yli 2,50e,eli lihaa ei meillä kamalsti syödä.paitsi jauhelihaa.

Saako ihan oikeasti jostain lihaa alle 2,5e/kg? Tietty jos luut on lihassa, niin voi tarjouksessa löytyäkin. Tai mä ainakin pidin halpana, kun oli broilerin koipireisiä 2,5e/kg, mutta aika paljon luuta on niissäkin.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Saako ihan oikeasti jostain lihaa alle 2,5e/kg? Tietty jos luut on lihassa, niin voi tarjouksessa löytyäkin. Tai mä ainakin pidin halpana, kun oli broilerin koipireisiä 2,5e/kg, mutta aika paljon luuta on niissäkin.
Joskus harvoin olen nähnyt tarjouksessa jauhelihapaketin, joka maksaa euron tai alle. Broiskun koipia saa kans joskus tarjouksesta alle 2,50 euron kilohintaan. Mutta juuri muuta lihaa en ole noin halvalla nähnyt. Tai no, sian sivua ja maksaa.

vinkki
Kannattaa tehdä ruokia, joista syödään monta kertaa. Eli isoja satseja keittoja, laatikoita, patoja, kastikkeita ym. Lihallekaan ei tule hirveästi hintaa jos sitä syö 4 henkinen perhe kaksi päivää.

Yhteistyössä