Miten synnytyksen käynnistys tapahtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhymä kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhymä kyselee

Vieras
Käynnistykseen olen menossa vauvan ison koon takia, miten käynnistys tapahtuu, kuinka kauan siihen voi mennä?

Ja kaikkia hyviä vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena.

Itellä oli ihan spontaani alku, mutta jos muiden kokemuksia saan kertoilla eteenpäin:

Käynnistetään vissiin oksitosiinilla, jotain hormoneita voidaan laittaa paikkoja pehmentämään. Käynnistetyt synnytyset yleensä aika rajuja, supistukset voimakkaita ja kivuliaita. Pitää myös turvautua imukuppiin yms toimenpiteisiin spontaaneihin verrattuna.

En halunnu pelotella, mutta ehkä hyvä että osaat valmistautua vähän kovempaan menoon..?

Mä en oikein tykkää, että nykyään käynnistetään niin helpolla. Käynnistetyt on kuitenkin useimmiten paljon pitempiä ja kivuliaampia kun spontaanit.

A) Annetaan tabletinpala suun kautta
B ) laitetaan tabletinpala kohdunsuulle
C) puhkaistaan kalvot
D) laitetaan tippa

Voi kestää päiviä tai alkaa muutamassa tunnissa.

Pillereillä alotetaan. Ja kun on kohdunsuu tarpeeks auki (olikohan parille sormelle) niin mut ainakin laitettiin tippaan. Hetken kuluttuu puhkastiin kalvot ja ei kauaakaan, kun vauveli synty :D

Neuvon ottamaan ajoissa ilokaasua äläkä epäröi pyytää epiduraalia :D

Mulla käynnistely alotettiin maanantaina aamuna ja vauva synty tiistaina puolen päivän jälkeen. Mut vasta maanantai iltana parin tabun jälkeen alko supparit kovenemaan =) Mut ei se ylivoimasta ollu missään vaiheessa :whistle:

Niin tosin imukuppisynnytykseen päädyttiin, ja sai sitten kaikenlaisissa asennoissa ponnistella ilman suppareita... mut lopputulos oli hyvä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
A) Annetaan tabletinpala suun kautta
B ) laitetaan tabletinpala kohdunsuulle
C) puhkaistaan kalvot
D) laitetaan tippa

Voi kestää päiviä tai alkaa muutamassa tunnissa.

juu tässäpä nämä

kaverilla meni 8pv tabletilla suun kautta
mulla meni tipalla 1h55min

Mulla meni eskoiselta lapsivedet mutta kun homma ei vuorokauden sisällä siitä edistynyt niin laittoivat oksitosiinitipan kun oli kuitenkin jo paikat vähän auenneet. tippa laitettiin joskus klo 16 ja poika oli maailmassa 22.24, synnytys kesti n. 4,5 tuntia.

kakkoselta käynnistivät yliaikaisuuden takia cycotec tabletilla joka laitettiin kohdunsuulle. se laitettiin klo 16 ja tyttö oli maailmassa 21.28, synnytys kesti 3,5 tuntia. mulla ainakin molemmat synnytykset olleet nopeita ja suht helppoja :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Itellä oli ihan spontaani alku, mutta jos muiden kokemuksia saan kertoilla eteenpäin:

Käynnistetään vissiin oksitosiinilla, jotain hormoneita voidaan laittaa paikkoja pehmentämään. Käynnistetyt synnytyset yleensä aika rajuja, supistukset voimakkaita ja kivuliaita. Pitää myös turvautua imukuppiin yms toimenpiteisiin spontaaneihin verrattuna.

En halunnu pelotella, mutta ehkä hyvä että osaat valmistautua vähän kovempaan menoon..?

Mä en oikein tykkää, että nykyään käynnistetään niin helpolla. Käynnistetyt on kuitenkin useimmiten paljon pitempiä ja kivuliaampia kun spontaanit.

rv 36 oli painoarvio 3.5 kg ja nyt rv 39 painoarvio 4.8kg. Pelkäävät ettei vauva kohta mahdu ulos. Yksi synnytys on jo takana ja se vasta kestikin, pääle 20 tuntia, ja lopussa hävisi supistukset kokonaan ja sitten tippaan, ja kyllä se loppu vaihe oli siinäkin kivulias (siis tipan laiton jälkeen).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

rv 36 oli painoarvio 3.5 kg ja nyt rv 39 painoarvio 4.8kg. Pelkäävät ettei vauva kohta mahdu ulos. Yksi synnytys on jo takana ja se vasta kestikin, pääle 20 tuntia, ja lopussa hävisi supistukset kokonaan ja sitten tippaan, ja kyllä se loppu vaihe oli siinäkin kivulias (siis tipan laiton jälkeen).

mieluummin kuitenkin käynnistys ajoissa kuin sektioon päätyminen jos vauva ei mahdukaan tulemaan. hyvä se on varautua siihen et käynnistyksessäkin on omat riskinsä ja aina joskus tapahtuu niin kuin ninatt kirjoitti mut suurin osa käynnistetyistä synnytyksistä menee kuitenkin ihan hyvin ja mulla ainakin meni molemmat käynnistetyt synnytykset hyvin :) tsemppiä sulle tulevaan :hug:

Se voi tapahtua eri tavoin riippuen siitä onko kohdunkaula kypsynyt pehmeeksi ja ehkä jo avautunutkin hiukan vai onko kova ja kiinni.
Mulla tytöstä oli kova ja kiinni. Sain sen pehmennykseen(josta joillain jo synnytyskin käynnistyy) pienen murusen vaan tablettia suuhun ja pam siitä lähti synnytys! :o . Joillain voi mennä päiviä tuossa kypsytyksessä. Olivat ihan ihmeissään ja niin minäkin.
Synnytyksestä tuli tosi nopee ja kipee. En ehtinyt paljoo hengitellä välissä. Kesto reilu 4h ja oli pakko saada epiduraali, mutta menipä sitten väärään paikkaan eikä tehnyt tehtäväänsä. Hiukan kyl auttoi.
Suuren koon takia tehtiin tuo ja esikoisesta piti tehä sama mut lähti syntyyn itekseen jo.
Siskolla vuosia sitten kypsyteltiin ja melko pian käynnistyi koko synnytys ja ei ollut kuulemma paha, vaan aivan kuin tavissynnytys.

Ja siis tarvittaessa annetaan oksitosiinia ja/tai poksautetaan kalvot.

Mulla laitettiin jotain geeliä alapäähän ja sit ei saanut liikkua. pari tuntia sen jälkeen alkoi supistukset. Avautuminen meni TOSI sutjakkaan! 2cm 10cm:n meni tuntiin. Koko synnytys kesti 4h20min.

Mulla käynnistetty 4 tipoilla, eka kesti kauan n. 10 h, mut muut 3-4 kun laittoi tippaa nopeampaan tahtiin. Kaikki tulleet ilman kivunlievitystä, yhdessä laitettiin kphdunkaulan puudutus, lapsi syntyi siitä 15 min päästä. Viimeinen synnytys norm. käynnitystyi lapsiveden lähtemsellä kotona.

Yhteistyössä