Miten suoritatte ruokaostokset, jos lapset ei osaa käyttäytyä?

  • Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti
huoh
Mulla on pian lapset 2v ja 4v ja pienempi on nyt alkanut osoittaa melkoisia uhmaikäisen oireita. Kauppareissut on yleensä sujunu maltillisesti, mutta tänään pienempi halus pakosti pikkukärrit ja siitähän se riemu repes. Lopulta isänsä kantoi lapsen ulos ja oottelivat sitten meitä siellä. Mietin vain, miten mä jatkossa alan toimia, jos meno on tommosta. Pieni saa isommankin riehumaan ja nytkin juoksivat kaupassa niiden kärrien kanssa ihan holtittomasti. Heti kun pieni lähti ulos, isompi rauhottui ja loppuostokset kävi siivosti. Teen pääasiassa ostokset yksin lasten kanssa, niin miten sitten jatkossa. Tähän asti pienempi on tyytynyt istumaan kärrissä, mutta nyt se keksi ne pikkukärrit. Isompaan on aina tehonnut puhe, mutta tuon pienen touhakkeen kanssa oon ihan pulassa. Ja raivarit tosi mahtavia.

Vielä tuli joku täti siihen mua neuvomaan kaupassa...
 
vieras
Meillä nuorin on 2,5 ja aina kaupassa kärryssä. Muu ei tule onnistumaan eikä ole koskaan kokeiltu. Lapsi tietää, että ei pääse kärrystä pois, koska ei ole koskaan päässyt. Syksyllä täyttää 3v ja sitten saa alkaa käveleen. Esikoinen ja keskimmäinenkin ovat ihmistyneet täyttäessään 3v, joten kai tuo nuorinkin.

Koskaan en ole sallinut minkäänlaista juoksua. N. joka toinen kerta lapset ovat 3vuotta täytettyään saaneet jonkin pienen palkinnon hienosta käytöksestä esim. tikkarin.
 
No, lapsen isä toimi mun mielestä ihan oikein. siis teillä. Juttu uhmiksen kanssa menee ainakin meillä suurinpiirtein niin, että ellei osaa toimia niinku käsken, palautus kärryihin istumaan. Meillä neiti 3 vee pakkaa kadota kaupassa. Eilenki sitten istu kärryissä tällasen temppunsa jälkeen. Kehität sellaiset säännöt, että pärjäätte ja sitten vaadit niiden noudattamista.
 
Minun kanssani lapsi on aina kärryissä, kun vielä mahtuu. Jos mukana on joku muu kuten isi ja haluaa ottaa vastuun siitä että lupaa tytölle pikkukärryt/autokärryn, niin minä en puutu siihen sitten koko kauppareissulla.

Silloin tällöin tyttö temppuilee kun ei pääse autokärryihin, mutta vaihtoehdot on auto tai ostoskärryt ja siinä vaiheessa toistaiseksi tyttö on hiljennyt ja istunut kiltisti ostoskärryihin.

Tekis mieli muuten kirota noi autokärryt alimpaan helvettiin...
 
ap
Joo meillä on sääntö, että jos ei käyttäydytä, tulee lähtö samantien. Hyvästä käytöksestä saatetaan palkita :) Mutta kun ei tuo pieni ymmärrä tämmöistä ollenkaan, menee vaan ja touhottaa eikä kuuntele puhetta. Aion jatkossakin kantaa lapsen ulos, mutta toisaalta ostokset on pakko tehdä.
 
Meillä on sellainen tapa, että sitten aina välillä tuo 5 vuotias saa ottaa pikkukärryt, jos on käyttäytynyt suht hyvin sellasia reissuja joissa pitää kävellä isojen kärryjen vieressä ja auttaa äidin ohjeen mukaan ottamaan ostoksia hyllystä kärryyn. Eli pikkukärryjä ei joka kerta, vaan ne on palkinto siitä että on osannut olla hienosti ostoksilla.
Niin ja 2,5 v on istuu rattaissa tai isoissa ostoskärryissä vaikka olisi toisella pikkukärrytkin.
 
meillä on tehty asia heti harvinaisen selväks:
jos kaupassa temppuillaan ni sitten ostokset jää sinne odottamaan ku mie konkkaan lapsikatraan ulos kaupasta.
kauppaan mennään vasta sitten takas ku koko jengi on rauhoittunut...ja jos eivät rauhoitu ni talsitaan takas autolle ja huristetaan kotio.
ei oo tarvinnu kertaakaan kotiin takasin lähtee ilman ruokia.
 

Yhteistyössä