Miten suojatua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja innokkaalta anopilta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

innokkaalta anopilta?

Vieras
Loppu alkaa raskaudessa häämöttää ja vaikka pitäisi keskittyä synnytykseen, pyörii sen sijaan päässä, miten saada heti synnytyksen jälkeen rauha hetkeksi kotiin? Anoppi on ilmoittanut haluvansa käydä sitten paljon kyläilemässä, että vauva oppii tuntemaan myös mummonsa. Haluaisin hoitaa tilanteen kuitenkin kohteliaasti, sillä tiedän hänen loukkaantuvan, jos sanon suoraan, etten halua ketään vierailijoita alkumetreillä. Ja tottakai on tärkeää, että isovanhemmat saavat nähdä lapsukaisia sekä olla heidän kanssaan, mutta eiköhän sitä ihan varmasti kerkeä tehdä.
Onko vinkkejä miten olette hoitaneet tilanteet, homma nimittäin ahdistaa jo nyt, vaikka pitäisi olla muutakin miettimistä?

Hyvää odotusta,
loppuraskaana olija:)

Ai vasta nyt sinun anoppisi innostui touhuamaan???!!!! Minun anoppini aloitti vonkumisen lapsen lapsista suurin piirtein puolen vuoden päästä seurustelustamme. Nyt olemme olleet yhdessä 10 vuotta ja esikoinen on tulossa. Viikon sisällä odotusuutisesta anoppi restauroi 30 vuotta vanhan lasten sängyn, ilmoitti ostavansa vaunut ja haki kaupasta kaks plussan ja vauvanvaatteita. Heitti sitten vielä että alkaa varastoida myös vaippoja. Ja siinä vaiheessa minä repesin ja pidin anopilleni puhuttelun. Sanoin, että päätökset hankinnoista teemme minä ja puolisoni. Isovanhemmat voivat toki tarjota apuaan, mutta eivät tee puolestamme päätöksiä. Samaa taktiikkaa aion käyttää tulevaisuudessa vauvan synnyttyä, jos anoppi meinaa muuttaa meille asumaan. Minä ja puolisoni päätämme koska isovanhemmat ovat tervetulleita kyläilemään. Minä myös todella pelkään sitä, että anoppini yrittää puuttua perhe-elämäämme entistä tiuhempaan vauvan syntymän jälkeen. Anoppini on mukava ihminen, mutta tykkää puuttua asioihimme yleensäkin.

Meillä anoppi ei ole niin kauheasti kysellyt vointiani ym. tähän mennessä, mutta todella nyt sitten jo hyvissä ajoin ilmoittelee aikovansa vierailla kyllä tiheästi...vaikka meillä myös anoppi on ihan mukava ihminen, on hänellä kovin suuri halu yrittää puuttua elämäämme ja tidän, että raivostun kyllä, jos alkaa ramapata alvariinsa neuvomassa, kuten jo viimeksi mietti vauvan sängyn paikkaa. Silläpä jattelinkin, että jos jotenkin enemmin loukkaamatta pystyisin hoitelemaan tilanteen jo etukäteen ja en kaikesta huolimatta halua häntä joka päivä kylään!!

Mun anoppi suuttui minulle(tietysti) ja pahoitti mielensä. Minä vollotin kotona ja soimasin itseäni. sitten mieheni kyllästyi ja soitti äidilleen. Hän osasi selittää nätisti, ettei äiti-kullan tartte nyt ihan kaikkia asioita puolestamme päättää ja vähempikin vouhutus riittää. Ja anoppi leppyi oitis ja tuntui ymmärtävän asian. Nyt hän on jo rauhoittunut ja meillä on ihan mukavasti ainaki toistaiseksi asiat. Eli jos mahdollista, pistä miehesi asiamieheksi. Anopit eivät omille pojankoltiaisilleen hevillä suutu. Eivät kai uskalla, jotta saavat pojat syömään kanelipullia tulevaisuudessakin=) Tsemppiä ja rentouttavaa loppuodotusta!!!

Minä luulen kans, että meillä anoppi vetäis todella sellaiset porot sieraimiinsa, ettei sitä enään näkyisi, jos suoraan hänelle sanoisin ja en ihan sitäkään halua. Meilläkin menee ihan mukavasti muuten, mutta en jaksaisi hänen kanssaan ihan päivittäin olla tekemisissä tai saati kuunnella jatkuvia vauvanhoitoneuvoja, eli kohtuus kaikessa. Pitänee vaan yrittää jutella miehelle ja kertoa anopin alustavista kyläilysuunnitelmista, josko hän sitten ottaisi asiat puheeksi. Ja kiitos, sitä samaa sinne, hyvää odotusta sekä tsemppejä myös, ja minä yritän täällä tosiaan rentoutua ja keskittyä nyt vain tulevaan koetokseen:)

Minä luulen kans, että meillä anoppi vetäis todella sellaiset porot sieraimiinsa, ettei sitä enään näkyisi, jos suoraan hänelle sanoisin ja en ihan sitäkään halua. Meilläkin menee ihan mukavasti muuten, mutta en jaksaisi hänen kanssaan ihan päivittäin olla tekemisissä tai saati kuunnella jatkuvia vauvanhoitoneuvoja, eli kohtuus kaikessa. Pitänee vaan yrittää jutella miehelle ja kertoa anopin alustavista kyläilysuunnitelmista, josko hän sitten ottaisi asiat puheeksi. Ja kiitos, sitä samaa sinne, hyvää odotusta sekä tsemppejä myös, ja minä yritän täällä tosiaan rentoutua ja keskittyä nyt vain tulevaan koetokseen:)

Anna hänen käydä heti katsomassa vauvaa ja kerro sitten samalla käynnillä ystävällisesti ettet halua tämän suurempaa rumbaa kotiisi näin alkuun. Tietysti annat ymmärtää että anoppi voi tuoda ruokaa mukanaan ja olla jotenkin hyödyksi teille. Ei uusi äiti pelkkiä vieraita katsele, saatikka palvele, vaan meilläkin kaikki suku joutuu heti hommiin meille tullessaan. Pidä pintasi mutta muista että mummullakin on ""oikeudet"". Mieti itseäsi samassa tilanteessa 40 vuoden päästä....haluaisitko pihiä miniää joka ei suostu näyttämään vauvaa.

No tottakai mummulla on oikeus, mutta myös kohtuus on säilytettävä eli sitä tässä mietinkin. Tiedän, että hän on aikas innokas, mikä nyt ei ole pelkkä huono asia, mutta ei sellaista vöyhötystäkään jaksaisi....ja kahvin keittoon ym. palvelemiseen en ala, muidenkaan suhteen, vauva ja kotitoimet ym. saavat alkuun riittää ja itsekkäästi on levättäväkin. Enemmän kun tahtoo olla niitä passattavia ja neuvojen antajia kun auttajia...

Älä nyt ennen vauvan syntymää ala anoppia kieltää tulemasta sillä voihan olla että tarvitset apua enemmän kuin ikinä arvaatkaan.. Näin kävi mulla.. Olisin tarvinnut mummoja hoitamaan paljon enemmän kun heillä oli mahdollisuutta!

Ihanaa kuulla, että joku muukin joutuu miettimään moista asiaa etukäteen! Tiedän, että omalle äidilleni voin ihan suoraan sanoa, että haluamme muutaman päivän tutustua perheen kesken, ilman jatkuvia vierailuja. Mutta miten sen ilmaisen miehen sukulaisille... Luulen, että yritän jotenkin kiertotietä tuoda jo etukäteen esille, että alussa tarvitaan rauhaa. Kauhistelen ehkä ""tuttujeni"" sukulaisia jotka eivät ole muka rauhaa antaneet ja päivittelen heidän ajattelemattomuuttaan. On toiminut joskus ennen muissa tilanteissa, joissa ei ole voinut suoraan sanoa :)

Minulla on suurinpiirtein sama juttu kuin teillä. Vieraita on jo ilmoittanut olevan liuta ""avuksi"" kun vauva syntyy. Lähituttavat kuten anoppi ja sisaret ei ole ongelma vaan ystävät...

Yhteistyössä