Miten sujunut maitotuotteiden aloitus?

Miten muilla sujunut (hapan)maitotuotteiden aloitus ja millä olette aloittaneet? Onko tullut vaivoja ja jos niin millaisia? Miten olette edennet?

Meillä tyttö kohta 11kk ja on saanut parin viikon aikana satunnaisesti muutaman pienen juustonpalan (tiedän että on suolaa :ashamed:,) ja muutaman nokareen raejuustoa. Näistä ei ole tullut mitään vaivaa.

Nyt kahtena päivänä olen kokeillu viiliä, jota tyttö näyttäisi syövän ihan mielellään. Olen antanut kerralla 3 teelusikallista ja molemmilla kerroilla tyttö on oksentanut noin puolen tunnin päästä viilin syömisestä :/ jatkanko silti sitkeästi antamista, vaihdanko johonkin muuhun, vai mitä kannattaisi tehdä? :)

Kertokaa pliis kokemuksia, meillä pitäis kans aloitella kohta puolin viilin tai muun hapantuotteen maistelu!!!! Miten nopeesti olette lisänneet maitotuotteiden määrää, samalla tavalla kuin muitakin ruoka-aineita aikaisemmin?

Mä aloitin 10kk ikäisenä niin että eka annoin kaksi teelusikkaa viiliä marja-hedelmäsoseen joukossa välipalana. Seuraavana päivänä lisäsin kolmeen (reiluun)teelusikkaan kun ei vaivoja tullut. Nyt noin viikon jälkeen söi tänään puoli purkkia viiliä jossa oli puoli purkkia hedelmäsosetta. Joten aika reippaasti aloin antamaan niinkuin muitakin ruokia kun ei ole mitään ongelmia ollut. Ja hyvin maistuu kun on sosetta seassa, voi olla että pelkkä viili ei niin maistuisikaan. Nyt parin päivän ajan olen antanut myös raejuustoa sormiruuaksi pari teelusikkaa.

Jandhea en oikein osaa neuvoa tuon oksentelun suhteen, oletko koittanut antaa maustamatonta jugurttia, tuleeko siitäkin oksennus?

Jandhe, jos lapsi oksentelee niin kokeile jotain muuta. Jos teillä on juotu vain rintamaitoa niin voitte kokeilla korvikkeen antamista. Tämä totuttaa pienen ruoansulatusta lehmänmaitotuotteisiin

Meidän poika ei suostunut syömään hapanmaitotuotteita niin siirryimme suoraan keitettyyn maitoon. Siinä on masulle vähemmän "hommia" kuin keittämättömässä. Täysmaito menee korvikkeeseen tottuneella usein paremmin alas kuin kevyemmät.

Kiitos vinkeistä! :flower: =)

Ostin eilen maustamatonta jogurttia ja tänään kokeillaan sitä. On tyttö juonut korviketta nyt parin kk:n ajan ja se on kyllä sopinut ihan hyvin....

Lisää kokemuksia vielä kaivattaisiin :wave:

Mä oon tytölle 10,5kk antanut toista viikkoa hapanmaitotuotteita.
Alotin viilistä, ensin 1tl ja siitä lisäsin vähitellen että suurin kerta-annos on ollut 3-4tl. Sitten annoin jugurttia ja raejuustoa samalla kaavalla.
Viiliin ja jugurttiin sekoitin hedemäsosetta. Kaikkea on tyttö syönyt mutta masu on nyt mennyt kovalle, en tiedä johtuneeko maitotuotteista vai jostain muusta.

Me aloitettiin maustamattomalla jugurtilla hieman alle 10 kk:n iässä. Rintamaitoa saa paljon ja joskus korviketta pienenpänä. Vauvanruoka jugurtit olleet aina suurta herkkua. Normaali jugurttiin siirryttiin ihan muutaman päivän siirtymällä. Sen jälkeen saannut välipalaksi maustamatonta jugurttia ,jota maustan eri soseilla. Myös raejuustoa naposteltu. Mitää oireita ei ole ollut, niin kuin ei muistakaan ruuista. Olen ehkä liiankin varomaton uusien ruokien suhteen aina ollut ,kun niin terve masuinen on tuo meidän tyttö ollut ensimmäisen 2 kk:n jälkeen :/ .

Kiitoksia vaan vastaneille! Pitää tänään kokeilla maustamattoman jugurtin antamista soseen kanssa. Sais lopettaa sitten nuo vauvojen jugurttien ostamisen, kun ovat niin älyttömän kalliitakin, että huhhuh, mutta pojalle tuntuu maistuvan.

• Tykkää
Reactions: Mahaotus
Tuli ongelma. Annoin viiliä 11kk pojalleni. Ensin tuntui sopivan, hyvin maistui. Sittemmin vatsa on ollut sekaisin, kakka haisee aivan kamalalle. Kakkaa kuitenkin entiseen tapaan 2xpäivässä, se on vaan vetelämpää.

Nyt on imetys loppumassa ja aloin hermoilla, että sopiikohan maitotuotteet sittenkään hänelle. Eikös luulisi että lakt.int. tai maitoallergia olisi oireillut jo imetyksen aikana, itse syön mitä vain..

Mitä se kalsiumlisä on? Pitääkö maito keittää? Pitäiskö sittenkin antaa korviketta, vai onko siinä järkeä kun lapsi on jo 11kk?

Yhtäkkiä en muista mitään ohjeita. Apua.

Alkuperäinen kirjoittaja MinniG:
Tuli ongelma. Annoin viiliä 11kk pojalleni. Ensin tuntui sopivan, hyvin maistui. Sittemmin vatsa on ollut sekaisin, kakka haisee aivan kamalalle. /--/ Nyt on imetys loppumassa ja aloin hermoilla, että sopiikohan maitotuotteet sittenkään hänelle. Eikös luulisi että lakt.int. tai maitoallergia olisi oireillut jo imetyksen aikana, itse syön mitä vain..

Mitä se kalsiumlisä on? Pitääkö maito keittää? Pitäiskö sittenkin antaa korviketta, vai onko siinä järkeä kun lapsi on jo 11kk?
Jos kyse olisi laktoosi-intoleranssista (joka muuten on todella harvinainen alle 7-vuotiailla vauvoista puhumattakaan), se olisi ilmennyt jo imetyksen aikana. Äidinmaidossa kun on laktoosia enemmän kuin lehmänmaidossa. Maitoallergia voi puhjeta vasta suoran altistuksen jälkeen, olettaen, että tämä on ensimmäinen kerta, kun vauvasi on suoraan saanut lehmänmaitotuotteita.

Todennäköisempää kuitenkin on, että myös hapanmaitotuotteet ovat vielä liian tujuja vauvasi masulle. Mitä tapahtuu, jos jätät lehmänmaidon hetkeksi (1-2 viikkoa) tauolle vauvasi ruokavaliossa? Sen jälkeen voit halutessasi aloittaa rauhallisemmin - tai antaa korviketta. Joillekin lapsille on luomumaito tai homogenoimaton maito sopinut paremmin kuin "tavallinen" lehmänmaito.

Kalsiumlisää saa apteekista. Lapsille rakeina, jotka sekoitetaan ruuan sekaan. Mutta ruuan sekaan voi myös sekoittaa korvikejauhetta, jos haluaa. Eikä se lehmänmaito mitenkään ehdottoman välttämätöntä ole, sillä kalsiumia ja proteiineja saa muustakin ravinnosta. Lehmiksessä on toki se etu, että se on yleistä, hyvänmakuista ja helppo tarjota :)

Yhteistyössä