\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 09:14 miniä kirjoitti:
Onneksi meillä ei vielä ole ap:n kaltaista tilannetta - että isovanhemmat suunnittelevat lapsen kanssa menoja ja matkoja PUHUMATTA ENSIN MEIDÄN VANHEMPIEN KANSSA.
Ei ole tosin ollut reissua tai matkaa muutenkaan, on sen verran pieni tenava ja kun on allergioita, on aina varattava omat ruuat mukaan ja muutenkin oltava tarkkana ettei mitään väärää syö..
Minä olen kokenut ongelmaksi sen, että mummolassa kaikki on sallittua. Ihan selkeästi semmoiset asiat, mitkä kotona on kiellettyä, on mummolassa sallittua, koska mummolassa on lapsenlapsille erivapauksia ja siellä kuuluu olla kivaa. Niinpä sitten kiellot ja rajoitteet ovat vähäisiä.
Ei se mitään. Minulle se sopii oikein hyvin.
Mutta lapsi tuo nämä mummola-tavat kotiinkin. Sitten taistellaan. Ja näin on käynyt joka kerta, vaikka olisi vain kylässä käyty. Tenava on pieni, vielä ei oikein voi keskustella eikä järkeillä.
Kyseessä on miehen vanhemmat. Joten olen vähentänyt heidän hoitojaan ja heillä käyntejä. Ja mies ottaa asian nyt puheeksi. En tiedä kaukanko muistavat: eivät tunnu muistavan edes näitä ruokarajoitteita, vaikka niistä on oikein kirjallista paflettia mukaan lykätty eivätkä voi soittaa ja kysyä - joutuisivat sen tekemään suoraan minulle, sillä mies ei muista niitä.
Miniäkään en äitinä ymmärrä, miksi mummoloissa ei voisi noudattaa lapsen kodin tapoja vaan pitää muuttaa kaikki? Onkohan mummolan liiallisuuksiin menevä hemmottelu isovanhempien tapa näyttää vanhemmille, kuka saa ottaa vallan lastenkasvatuksessa?
Meillä pienet lapset eivät ole olleetkaan mummolassa yökylässä. Appivanhemmat hoitaisivat lapsiamme miten sattuu, joten en laita pienempiä lapsia mummolaan. Tosin lapset eivät ole yökylään halunneet mennäkään.
Isommat koululaisemme ovat olleet mummolassa pari kertaa vuodessa, muutaman päivän jakson. Joka kerta koululaisten mummolasta tullessa käydään kotona kovat taistelut, kun isovanhemmat ovat muuttaneet kaikki tavat ja aikataulut. Mummolassa on lähes kaikki sallittua. Äidistä tehdään lapsille miniä-hirviö, joka ei anna lapsilleen mitään. "Eikös äitisi anna sitä ja tätä, no onneksi mummo ja vaari antavat!"
He mm. antavat lastemme valvoa puolilleöin, jopa klo 01 asti yöllä. Seuraavana aamuna lapset nukkuvatkin ainakin puoleenpäivään, ja lasten päivärytmit ovat aivan sekaisin mummolasta tullessa. Kotona saamme korjata viikonkin lasten päivärytmiä, eli iltaisin tavalliseen aikaan nukkumaan, klo 21-22 aikoihin ja aamulla ylös "ihmisten aikaan".
Mummo ja vaari antavat lasten istua tietokoneella useita tunteja kerrallaan, eivätkä he valvo lasten tietokoneen käyttöä mitenkään. Televisiostakin saa mummolassa katsoa kaikki ohjelmat, tuli mitä tuli. Jos ei huvita syödä, mummo kantaa välipaloja eteen. Mummolassa ei kyllä kotiruokaa juurikaan tehdä, vaan mennään hampurilaiselle ja pizzalle. Kaikki säännöt, mitä meillä on kotona, pitää kumota mummolassa ja lapsille pitää ihan kiusallakin antaa periksi ne asiat, mitkä ovat meillä kotona kiellettyjä
.
Äitinä en ymmärrä, miksi isovanhempien pitää muuttaa lapsen rytmit ja kumota äidin ja isän säännöt muutaman päivän vierailun aikana? Olisi mukavampaa kaikille, jos isovanhemmatkin kunnioittaisivat meidän sääntöjä ja toimisivat rehdisti lastemme kanssa =) .