Miten suhtadut äitiin, joka komentaa lastaan julkisesti tai hermostuu lapselleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummissaan

Vieras
Asun pienellä paikkakunnalla, olen tänne juuri muuttanut hyvin toisenlaisesta paikkakunnasta.
En ole täällä nähnyt yhtään kiukuttelevaa lasta, en leikkipuistossa, en kauppajonossa, en missään. Kukaan ei kiukuttele kun haetaan kerhosta tai tuodaan kerhoon. Kaikki lapset joita olen näissä lukuisissa paikoissa nähnyt, käyttäyvyät kiltisti ja tottelevat.

Kerran yksi lapsi sanoi: en halua laittaa kenkiä - kun haettiin kerhosta. Isä tai äiti vastasi, että täytyy laittaa ja niin lapsi ne kengät jalkaansa laittoi. SIinä se.

Minulla on semmonen väärin käyttäytyvä lapsi, joka hangottelee vastaan ja kiukuttelee eikä suostu yhteistyöhön. Aina en jaksaisi. Taas oli tilanne. Kerho alkoi, mutta hän ei suostunut riisumaan takkia ja menemään sinne kerhoon, vaikka kotoa lähtö sujuikin hyvin. En pystynyt nostamaan enkä auttamaankaan, kun mulla oli sylissä vauva. Vauva on iso ja painava jo hänen kantamisensa on raskasta, eikä mulla kädet riitä, isoa lasta nostella..

Sanoin hyvin napakasti ja näihin näytelmiin tympääntyneenä, että nouse ylös, minä en pysty nostamaan sinua kun vauva on sylissä jne.. Muksu toimi ja teki sitten, mutta piti komentaa, monta kertaa, enkä jaksanut lässyttää että kulta pieni ja lääläää, vaan sanoin HYVIN napakasti sanottavani.

En kiroile.

En sano tyhmäksi tms.
Käsken vain tehdä joitain asioita.

Kun tulin kerhon eteiseen, yksi äiti tervehti ja hymyili.
Kerhon aikana kävin kaupssa, ja törmäsin häneen siellä. Hän ei tervehtinyt.

Kun Tulin hakemaan lasta kerhosta, oli äiti jo eteisessä, eikä tervehtinyt.

Mitä te ajattelette äidistä, joka komentaa lasta, joka valuu pitkin lattiaa tai odotustilan istuimia, eikä suostu riisumaan vaatteita ja menemään kerhoon?

Mitä ajattelette ylipäätään äidistä, joka komentaa lasta? ENtäs jos äiti vie väkisin, vaikkapa käsivarresta "perässään vetäen " lapsen sinne, minne pitääkin, esim. kerhosta pois, autoon, jaHUOM! tämä siis vasta sen jälkeen kun lapsi ei suostu yhteistyöhön eli lähtemään pois kerhosta, minkään suostuttelun tai kauniin puheen jälkeen....Miksi äiti ei kanna lasta sylissään? Esim. siksi, että on raskaana, sylissä on vauva, tai sektion jälkeen on nostorajoitus, eikä saa nostaa vauvaa painavampaa, ei siis tätä esikoista.

Oletteko sitä mieltä, että äiti,joka komentaa julkisesti lastaan lyö lastaan kotonaan? Oletteko sitä mieltä, että lapsi, joka julkisella paikalla kiukuttelee ja on hankala, on semmonen, joka saa kotona selkäänsä eikä ikinä mitään hyvää, ei koskaan kehuja, ei syliä, ei rakkautta jne.???

Puhun nyt 3-5 vuotiaasta lapsesta.

kyllä kuule meidän tytöille saa sanoo montakin kertaa päivässä ja erittäin napakasti että tee se nyt äläkä vitkuttele...
eihän noi muuten tekis mitään eikä koskaan...
ja puhun nyt ihan aamupalan syömisestä iltapesuun asti...

ikää neideillä on 3 ja 5 v

No mitäs mä nyt ajattelisin itsestäni...tänään mä kyllä mietin tuolla suihkussa et autolla ajaminen on ku lasten kasvatus...mitä pehmeemmin autoa käyttelee, sitä paremmin se rullaa eteenpäin....mutta juu, lasten kanssa se kai on idealismia..

Alkuperäinen kirjoittaja kummissaan:
Oletteko sitä mieltä, että äiti,joka komentaa julkisesti lastaan lyö lastaan kotonaan? Oletteko sitä mieltä, että lapsi, joka julkisella paikalla kiukuttelee ja on hankala, on semmonen, joka saa kotona selkäänsä eikä ikinä mitään hyvää, ei koskaan kehuja, ei syliä, ei rakkautta jne.???

En todellakaan!
Se, että komentaa lastaan ei tarkoita että pieksää lapsen sitten kotona :o Aika monesti nuo lapsiaan pahoinpitelevät varmasti käyttäytyvät ihmisten ilmoilla liiankin tyynesti. Meillä on todella, siis todella vaativa 4,5v ja olen sanonutkin monen monta kertaa, että "älä kuvittelekaan ettenkö ilkeä sinua täällä komentaa!" Lapset kun joskus luulevat, että kun ollaan ihmisten ilmoilla, niin äiti tai isä ei ilkee komentaa :D

Mä komennan oltiin sitten ihan missä vaan.

Kai toi ihmisten ajattelu komentamisesta riippuu vähän siitä miten komennetaan. Jos komentamiseen kuuluu vittusaatanaperkele kersa jos et nyt tee sitä tai tätä niin... kyllähän se laittaa sivullisen vähän miettimään asioita.

Aikuisen kuuluu sanoa, mitä lapsen pitää tehdä ja miten toimitaan. Aikuisen kuuluu myös valvoa, että näin tapahtuu, eli jos on tullut käskeneeksi lapsen autoon, eikä lapsi mene, niin silloin lapsi viedään autoon. Yksinkertaista.

Enemmän ihmettelen sitä, että koko maapallon aika pysähtyy siihen, että yhtä tenavaa maanitellaan, uhkaillaan ja lahjotaan menemään johonkin/tekemään jotain.

Kyllä lapsi tarvii rajoja ja hyviä tapoja julkisillakin paikoilla.
Enemmän minä ihmettelen äitejä, jotka ei kiellä lapsiaan ollenkaan. Muttei riehua tarvi kuitenkaan.

viimeksi tänään komensin kaupassa,kun tyttö repi muovipussit kassalla alas hyllystä,autokärryt kun ovat juuri samalla tasolla ..siis julkisella paikalla tapahtunut komento :) kyllä kasvatukseen kuuluu rajat kodin ulkopuolellakin. :whistle: ;) tytöllä ikää vasta 1v.3kk.
turhaan murehdit moista.typerää käytöstä tuolta toiselta äidiltä.

en mitään tai että ai noilla on huono päivä / uhmaikäisen koukeroita, tms. Vilkaisen äitiin säälivän rohkaisevalla hymyllä ja ajattelen että onneksi en ole ainut jonka lapset on tempperamenttisia.

Aivan normaalia käytöstä lapseltasi ja sinulta. Lapsia pitää kasvattaa muuallakin kuin kotona neljän seinän sisällä. Sitäpaitsi on hyvä, että uhmailee noin pienenä pienistä asioista kuin alkaa sitten teininä koetella rajojaan vasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mä komennan oltiin sitten ihan missä vaan.

Kai toi ihmisten ajattelu komentamisesta riippuu vähän siitä miten komennetaan. Jos komentamiseen kuuluu vittusaatanaperkele kersa jos et nyt tee sitä tai tätä niin... kyllähän se laittaa sivullisen vähän miettimään asioita.

peesi. tällaisen kun kuulee, alkaa miettiä, mikä meno on kotona. Ei todellakaan napakasta /jämäkästä käskystä, että nyt mennään. Tai siitä, että ei aina "isoa " (2+)lasta kanna nätisti, vaan jopa vähän vaatteesta retuuttaa. Kun ihmisiä me äiditkin olemme eikä aina oikeasti jaksa kantaa. Edes huutaminen ei järkytä minua.

Jos mä tervehdin jotakin jo kerhon eteisessä, en välttämättä moikkaa heti kaupassa, kun just on nähty.
Mä komennan itsekin, mun mielestä tiukasti sanominen ja sillä tottelevaisuuden saaminen on fiksumpaa, kuin lällyttäminen ja odottaminen, että koska se lapsi suvaitsee olla samaa mieltä.
Älä murehdi, ei sua kukaan kieroon katso! Tai ainakaan mua ei katsota ja mua kyllä välillä tervehditäänkin...
Voisi olla mun kirjoittama sun aloitus, mä olen joka paikassa aina se komentava äiti, mulla on vahvatahtoiset lapset, jotka kokeilee rajojaan.

Mä komennan aika tiukasti (en nyt kiroa tai mitään) ja oon kyllä huomannu että monet äidit esim. kerhossa (ja varsinki ne kerhontädit!) katsoo vähän pitkään. Musta on aika erikoista että lapselle pitäis lässyttää vaan ja pyytää kauniisti vaikka toinen raivoais. Kyllä mä aina ensin pyydän nätisti mutta se ei koskaan toimi ja on pakko käskee tosi kovasti kun toi meidän 2 vuotias on vielä tavallistakin vilkkaampi ja uhmakkaampi. Mun puolesta saa katsoakin muut, erilaisia lapsia kasvatetaan erilailla. Sen oon huomannu että usein ne äidit jotka ei ymmärrä on sellaisten "rauhallisten ja kilttien lasten äitejä.. :saint:

*muoks* ei se meidänkään poika oo mikään tuhma, vähän keskivertoa omapäisempi vaan :D

Aina välillä käyn kaupungissa, siis tuossa isossa kapungissa. On ihana, kun siellä on kiukuttelevia, huutavia lapsia, tai vanhempia, jotka ärähtää. Ajattelen, että niin se on muillakin, eikä meillä vain.

Mutta tässä pienessä kaupungissa, minne olemme vuosi sitten muuttaneet, ihan oikeasti: yksikään lapsi ei julkisesti kiukuttele, yksikään vanhempi ei julkisesti komenna, KOSKA EI OLE TARVETTA, KOSKA LAPSET EI KÄYTTÄYDY HUONOSTI??!! Siis ne lapset ei tee mitään hölmöä, mihin komentaa tai jättää komentamatta, kun ne vaan on tottelevaisia koko ajan????!!!!!

Yhdessä mammakerhossa on aika vauhdikkaat sisarukset, eikä äiti heitä komenna. Lapset käsittelee leluja melko kovakourasesti. Samassa mammakerhossa on pienemmät sisarukset, joita äiti ei komenna ollenkaan.. mutta vain nämä kaksi tapausta.

Olen minäkin nähnyt niitä lapsia, jotka esim. kävelee maitohyllyn reunalla, ja äidit vaan menee vieressä. Kun katson lasta, ja hän katsoo takaisin, lapsen ilme kertoo, että hän TIETÄÄ, ettei niin saa tehdä !! mutta hän tekee, koska kukaan = vanhemmat eivät komenna!

Kerran eräs lapsi söi karkkia irtokarkkilokeroista. Minäkin oli siinä hylyjen välissä, ja katsoin lapsia. Vanhempia ei kiinnostanut. Lapset eivät voineet mennä ollenkaan karkkivarkaisiin, kun minä seistä jökötin eikä he uskaltaneet, koska minun ILME kertoi, että noin et muuten tee!

Lapset siis tietää tosi hienosti mikä on kiellettyä, mutta tekevät, koska kukaan ei kiellä !! Uhmallaan.

Mutta alkupeäiseen aiheeseen: en ole ikinä ennen törmännyt samanlaiseen ilmiöön, ennen kuin muutettiin tänne.

Esim: yksi orastava tuttavuus päättyi ennenkuin alkoikaan, koska lapsi järjesti aika huikean näytelmän kerhossa ja minä raahasin hänet autoon, jäkätyksen saattelemana. Olin raskaana, en voinut kantaa. En kiroile, en hauku esim. tyhmäksi, mutta olen aika ärkäkkä suustani muuteni, kun aloitan naputuksen.

kuvauksesi perusteella vaikutat ihan "normaalilta ja hyvältä" äiditä.
Näin minäkin toimin, en pelkää komentaa lasta julkisella paikalla mutta en liioin halua häntä nolata missään, en kotonakaan.
Tuosta tervehtimisestä, ymmärsin että tapasit saman äitituttavan kolmesti pienen ajan sisällä?
minä olen tottunut ettei tuossa tilanteessa tervehditä kuin se ensimmäinen kerta?
ja toisalta, jos itselle nousee jotain syyllisyyden tai huonommuuden tunteita siitä jos lastaan komentaa julkisesti vähän tiukemmin ja äänekkäämmin, saattaa tuntua siltä että "kaikki" tuijottaa ja katsoo ihmetellen.
Voi olla että ei katso tai ainakaan paheksu mielessään vaikka katsoisikin.
Ne voi olla omia ajatuksia mitä siirtää muihin..
tsemppiä vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Odelia:
Mä komennan aika tiukasti (en nyt kiroa tai mitään) ja oon kyllä huomannu että monet äidit esim. kerhossa (ja varsinki ne kerhontädit!) katsoo vähän pitkään. Musta on aika erikoista että lapselle pitäis lässyttää vaan ja pyytää kauniisti vaikka toinen raivoais. Kyllä mä aina ensin pyydän nätisti mutta se ei koskaan toimi ja on pakko käskee tosi kovasti kun toi meidän 2 vuotias on vielä tavallistakin vilkkaampi ja uhmakkaampi. Mun puolesta saa katsoakin muut, erilaisia lapsia kasvatetaan erilailla. Sen oon huomannu että usein ne äidit jotka ei ymmärrä on sellaisten "rauhallisten ja kilttien lasten äitejä.. :saint:

*muoks* ei se meidänkään poika oo mikään tuhma, vähän keskivertoa omapäisempi vaan :D

Kiltti tämä minunkin uhmikseni on, ei esim. osaa lyödä tms. toisia lapsia. Mutta todellinen junttura, ja heittäytyy aina pitkälleen joka paikkaan! tai täysin veltoksi - siis niin veltoksi, ettei pysty edes kantamaan, kun valuu kuin makaroni! Ulospäoin se näyttää väkivallalta, kun kantaa lasta joka huutaa ja valuuuuuu..... tai rimpuilee ja sätkii ja huutaaaaaaaa....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Odelia:

Kiltti tämä minunkin uhmikseni on, ei esim. osaa lyödä tms. toisia lapsia. Mutta todellinen junttura, ja heittäytyy aina pitkälleen joka paikkaan! tai täysin veltoksi - siis niin veltoksi, ettei pysty edes kantamaan, kun valuu kuin makaroni! Ulospäoin se näyttää väkivallalta, kun kantaa lasta joka huutaa ja valuuuuuu..... tai rimpuilee ja sätkii ja huutaaaaaaaa....

:) Lapsesi on siis keksinyt, miten saa äidin hermoja ja kieltoja kaikkein parhaiten koeteltua ;) Hän on siis fiksu ja tarkka lapsi. Kuule meillä on ihan samanlainen makaroni, kiltti yleensä kuin enkeli ja ymmärtää puhetta, mutta kyllä hänelläkin on ollut uhmakohtauksensa myös kodin seinien ulkopuolella ja takuuvarmasti tulee olemaan jatkossakin. Enkä epäröi häntä kasvattaa oltiin missä tahansa. Päinvastoin. Eikä minua voisi ulkopuolisten ajatukset vähempää kiinnostaa noissa tilanteissa.

Yhteistyössä