Miten sitä uskaltaa ottaa ison lainan, kun talon loppuhinnasta ei voi olla ihan varma???

Eihän talon hintaa kaikkine kustannuksineen voi kauhean tarkkaan kai laskea. Voi tulla kaikenlaista yllätystä. Me suunnitellaan ihan tosissaan rakentamista, mutta nyt mua pelottaa, että jos meillä ei rahat sitten loppupeleissä riitäkään... Pitääköhän se sitten luopua ajatuksesta ja ostaa joku talonräyskä :/
 
Moikka,

Meillä on juuri alkamassa konkreettisesti rakennuspuuhat, eli ensi viikolla on maaperätutkimus ja sen jälkeen lähtee maankaivuutyöt.

Suosittelisin, että palkkaatte jo talon suunnitteluvaiheessa pätevän vastaavan mestarin ja/tai pääsuunnittelija. Hän osaa hyvin neuvoa ja kertoa myös yleistä hintatasoa.

Meillä on aika tarkka budjettityökalu, joka on ollut tosi hyvä apu ja sitä ollaan välillä käytetty vastaavan mestarin kautta, joka on tarkastanut että budjetointi on realistinen ja kaikki otettu huomioon.

Lisäksi kannattaa varmaan harkita aika kattavan talopaketin ostamista, silloin ei pitäisi tulla loppupelissä enää pahoja yllätyksiä.

Ja ennenkaikkea kilpailuttaminen ja kilpailuttaminen kannattaa!!! Sitä voi hyvässä lykässä säästää tonneja jo yhdestäkin isosta hankinnasta, joten kannattaa aina kysyä monesta paikasta tarjouksia.

Itse myös kerran kauhistelin lainan määrää, mutta sitten toisaalta kun ajattelee mikä investointi se on, niin ei enää hirvitä. Se päivä kun talo on valmis, niin johan arvo nousee tähtitieteellisesti. Nyt ymmärrän sen kun jotkut rakentavat monta taloa. Voi hyvin uskoa, että 3. talo on velaton!
 
Mä kanssa suosittelisin sitä budjetointia...jättää pelivaraa yllätysten varalle. Meillä ainakin oli tarkka laskelma ammatti-ihmiseltä, mitä mikin tulisi maksamaan. Rakentanut elämässään kymmeniä taloja, joten pystyi aika tarkkaan laskemaan, mitä tulisi maksamaan. (meille ei tullut taloa, mutta laskelmat tehtiin... )
 

Yhteistyössä