Miten sisustuksesta saisi arvokkaamman näköisen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mietiskelin, että mikä yhdistää niitä kaikkia sisustuksia, joista pidän. Kaikki ovat tavalla tai toisella joko arvokkaita tai hienostuneita.
Tyylillisesti iskee enemmän hieman romanttisempi, kuin tosi moderni.

Muilla on jotenkin aina niin nättiä.

Mistä mä alotan, mitä mä teen.. hajoaa pää. Haluan vaan uutta ilmettä kotiin.
 
Pin
Hmm toi "vähän romanttisempi" ei oikein kerro mitään.. eli millaisesta pidät vai haluatko minkä tahansa sisustuksen pääasiana, että näyttää arvokkaalta? Onko jotain esimerkkikuvaa?

Joku pohja on hyvä olla sisustuksessa jota sitten vähitellen viilaa. Joku selkeä tyylisuunta, ehkä värimaailman pohja ainakin ja mieti materiaalit. Jonkinlainen yhteneväisyys on mun mielestä kaunista. Mieti yksityiskohdatkin sopivaksi toisiinsa.
 
vierailija
Linkitän tässä täysin randomisti valittuja koteja. Näissä kaikissa on mielestäni kiva tyyli ja sitä hienostuneisuutta, jota haen. En siis hae minkään ranskalaisen kreivittären linnaa, vaan sellaisia "tyylikkäitä suomalaisia koteja", joissa se tyylisuunta iskee minuun. Eivät nämäkään kaikki ole tyyliltään samanlaisia. Kalliita sisustuksia nämä ehkä ovat. Kun rupeaa katsomaan mistä jokainen kilu ja kolu on hankittu, niin loppusumma on iso, ei mikään "normaali ihmisen kämppä". Tarkoituksena ei ole saada kotia, joka on jonkun toisen ihmisen mielestä kallis ja hienostunut. Vaan siis mä haluan ITSENI takia meille sellaisen hienostuneen kodin, koska mä vaan haaveilen siitä. Samalla tavalla, kuin joku toinen haaveilee koiranpennusta.

Esim. mitä kannattaa hankkia ja mistä? Osaako joku linkata huonekaluja, mattoja, verhoja, blogeja jne? Mikä näissä kuvissa on teidän mielestänne tyylin avain? Miten te kuvailette näitä koteja?

http://www.pellavaajapastellia.fi/2017/06/

http://www.juttakn.fi/2017/05/kodin-sydan.html

http://www.talosanomat.fi/esittelyssa-tunturikoivu/

http://www.talosanomat.fi/esittelyssa-rakkaudella-rakennettu-koti-jukkatalo/

http://jonnamaista.com/category/decor/
 
Kaikki linkkiesi kodit olivat uusia omakotitaloja. Asutko sellaisessa? Mikäli asut vanhemmassa, kuin max 2005 rakennetussa talossa, niin samanlaista lookia et saa. Sisustus ei vaan näytä samalta 30 vuotta vanhassa omakotitalossa. Sen sijaan on tärkeää, että lähdet liikkeelle siitä, mikä sopii teidän kotiinne. Moni vanhempi omakotitalo voi olla jopa tyylikkäämmin sisustettu.

Muista riittävän suuri matto. Mattoon kannattaa panostaa. Tekstiileillä voi vaikuttaa tyylisuuntaan paljon.
 
Pin
Katsoin pikaisesti ja tosi eri tyylejä. Jossain oli skandinaavinen puoliksi moderni, jossain maalaisromanttinen, yhdessä jossain hempeä pastellinen romantiikka, jossain modernia ja minimalismia jne. Siirryn koneelle kun tässä puhelimella on ärsyttävä näitä katsella niin katson tarkemmin mikä voisi selkeästi yhdistää näitä. :D
 
vierailija
Hmm toi "vähän romanttisempi" ei oikein kerro mitään.. eli millaisesta pidät vai haluatko minkä tahansa sisustuksen pääasiana, että näyttää arvokkaalta? Onko jotain esimerkkikuvaa?

Joku pohja on hyvä olla sisustuksessa jota sitten vähitellen viilaa. Joku selkeä tyylisuunta, ehkä värimaailman pohja ainakin ja mieti materiaalit. Jonkinlainen yhteneväisyys on mun mielestä kaunista. Mieti yksityiskohdatkin sopivaksi toisiinsa.
Hmm, miten niin ei kerro? Oletko jotenkin vajaa?
 
Penaeinari
Katsoin pikaisesti ja tosi eri tyylejä. Jossain oli skandinaavinen puoliksi moderni, jossain maalaisromanttinen, yhdessä jossain hempeä pastellinen romantiikka, jossain modernia ja minimalismia jne. Siirryn koneelle kun tässä puhelimella on ärsyttävä näitä katsella niin katson tarkemmin mikä voisi selkeästi yhdistää näitä. :D
Mikä oli minimalistinen ja mikä maalaisromanttinen? En kyseenlaista, vaan tulkitsin itse eri tavalla. En ole sisustusihmisiä sen kummemmin, joten voin olla väärässä.

Kaikki talot olivat hyvällä maulla sisustettu. Mä en varsinaisesti maalaisromanttista kotia kyllä nähnyt? Jotain piirteitä. Maalaisromantiikkaan kuuluu mun mielestä kaikenlainen pikkukrääsä, pitsiä, pastellisävyjä, ruusukuppeja, sisustustikkaita, sisustustekstejä jne. Huonekalut eivät tee maalaisromanttista sisustusta vaan tekstiilit ja oheiskrääsä. Romanttinen on taas ihan eri asia ja tyyli, kuin maalaisromanttinen.

Muodissa oleva moderni sisustus taas ei ole missään muotoa hienostunut tai ylellinen.

Mun mielestä hienostuneen ja ylellisen lookin saa paehaiten onnistumaan siten, että kalusteet ovat enemmän romanttiseen ja klassiseen tyylisuuntaan menevät ja matot, verhot, tyynyt laadukkaita, neutraaleja ja hyviä materiaaleja. Mitään ylimääräisen krääsää ei ole missään, vaan kaikki on melko pelkistettyä ja siistiä. Muutama viherkasvi, keittiön pöytäliinaan vähän väriä ja valkoiseen Aalto-maljakkoon kukkia ja arvokas pöytäkynttelikkö. Seinälle peili? Kellot ovat ok seinällä, mutta valitse ne huolella. Makkariin jotain luksusta. Kattokruunu ja kiiltävä valkoinen päiväpeitto?
Vita eos höyhenvalaisimet ovat aika kalliita, mutta jotenkin kauniita. Sopivat moderniin ja romanttiseen tyyliin.
 
vierailijaeiap
Niin tuo oli hyvä pointti, että kalusteet klassisia ja vaikkapa enemmän romanttisia, kuin täysin moderneja.
Romanttisia ja klassisia huonekaluja yhdistetynä pelkistettyyn tyyliin.
 
Jos haluat tyylikkään kodin, etkä itse osaa, niin hommaan voi ja kannattaa palkata ihan ammattilainen. Niinku sisustusarkkitehti/-suunnittelija.

Semmoinen osaa kattoa sen, mimmoisia kalusteita tarvitset, minkä kokoiset kalusteet kämppääsi mahtuvat, eikä ehdota vanhaan rintamamiestaloon ming- vaasia tai avaruussukkulan näköistä sohvaryhmää.

Suunnitelman teettäminen ammattilaisella ei o kauheen kallista. Toteutuksen hinta on sit kiinni mistä hintaluokista löydät tarvikkeet. Jos siis suunnitelma ei edellytä mitään hintavampia remontteja, kuten keittiö- &kylppäriremonttia.
 
Pin
Mikä oli minimalistinen ja mikä maalaisromanttinen? En kyseenlaista, vaan tulkitsin itse eri tavalla. En ole sisustusihmisiä sen kummemmin, joten voin olla väärässä.

Kaikki talot olivat hyvällä maulla sisustettu. Mä en varsinaisesti maalaisromanttista kotia kyllä nähnyt? Jotain piirteitä. Maalaisromantiikkaan kuuluu mun mielestä kaikenlainen pikkukrääsä, pitsiä, pastellisävyjä, ruusukuppeja, sisustustikkaita, sisustustekstejä jne. Huonekalut eivät tee maalaisromanttista sisustusta vaan tekstiilit ja oheiskrääsä. Romanttinen on taas ihan eri asia ja tyyli, kuin maalaisromanttinen.

Muodissa oleva moderni sisustus taas ei ole missään muotoa hienostunut tai ylellinen.

Mun mielestä hienostuneen ja ylellisen lookin saa paehaiten onnistumaan siten, että kalusteet ovat enemmän romanttiseen ja klassiseen tyylisuuntaan menevät ja matot, verhot, tyynyt laadukkaita, neutraaleja ja hyviä materiaaleja. Mitään ylimääräisen krääsää ei ole missään, vaan kaikki on melko pelkistettyä ja siistiä. Muutama viherkasvi, keittiön pöytäliinaan vähän väriä ja valkoiseen Aalto-maljakkoon kukkia ja arvokas pöytäkynttelikkö. Seinälle peili? Kellot ovat ok seinällä, mutta valitse ne huolella. Makkariin jotain luksusta. Kattokruunu ja kiiltävä valkoinen päiväpeitto?
Vita eos höyhenvalaisimet ovat aika kalliita, mutta jotenkin kauniita. Sopivat moderniin ja romanttiseen tyyliin.
Joo ei varmaan ollut täysin noita mainitsemiani, mutta vivahteita. Äh... kunhan heittelin jotain kun edustivat eri tyylejä omaan silmään ja ajattelin koneella analysoida tarkemmin kun saan isommat kuvat eikä töki netti, mutta olen nähtävästi kadottanut koneeni. :D Maalaisromanttinen ja romanttinen on ehdottomsti eri tyylejä!! On niin ärsyttävää, jos joku sekottaa nää. Samaa mieltä siitä! :D Olen ehkä liian pilkunnussia auttamaan asiassa... itselleni on jotkut ns vähän epäolennaisemmat asiat liiankin tärkeitä jos mietitään, että halutaan raikas kokonaisuus. :ROFLMAO:
 
vierailija
Joo ei varmaan ollut täysin noita mainitsemiani, mutta vivahteita. Äh... kunhan heittelin jotain kun edustivat eri tyylejä omaan silmään ja ajattelin koneella analysoida tarkemmin kun saan isommat kuvat eikä töki netti, mutta olen nähtävästi kadottanut koneeni. :D Maalaisromanttinen ja romanttinen on ehdottomsti eri tyylejä!! On niin ärsyttävää, jos joku sekottaa nää. Samaa mieltä siitä! :D Olen ehkä liian pilkunnussia auttamaan asiassa... itselleni on jotkut ns vähän epäolennaisemmat asiat liiankin tärkeitä jos mietitään, että halutaan raikas kokonaisuus. :ROFLMAO:
Se on pilkunnussija - ei pilkunnussia.
 
vierailija
Nuo kaikki kuvat on otettu objektiivilla mikä laajentaa. Muuten olisi tajuttoman isoja olohuoneita. Olen nyt katsonut parin kaverin myynti-ilmoituksia ja niissä kaikissa huoneet näyttää valtavilta vaikka oikeasti ei ole.
 
vierailija
Sisustus ei tapahdu yhdessä yössä. Se on pitkäjänteistä puuhaa, alkaen ihan huonekaluista. Jos raahaat mukanasi sitä ah niin ihanan upottavaa ja pehmeää mustaa nahkasohvaa vuodelta -95, niin sitten pitää miettiä mukavuuden ja sisustuksen välillä. Mieluummin minä siihen nahkasohvalle uppoudun televisiota katselemaan kuin siihen uuteen puolikovaan Moderniin ja Tyylikkääseen ja Viimeistä Huutoa olevaan piinapenkkiin.

Samaten jos mukanasi on pieni keittiönpöytä, jonka ostit kirpparilta kun muutit pois kotoa... Hmm.. Pois sellainen.

Värimaailma. Tämän hetken värimaailma on nähdäkseni valkoinen / vaalean eri sävyt, mustat ohuet tehosteet, ripauksella puun väriä.

Valitse itse oma värimaailmasi. Tilan värin pitäisi olla pelkistetty. Esim. "tumma" lattia ja "vaaleat seinät". Unohda siis tehosteseinät, tehostetapetit jne. Tehosteväriä saat verhoista, matoista, koristetyynyistä...

Ylimääräinen piiloon tai mieluummin pois kokonaan. Tai edes kaappiin. Esimerkiksi: baarikaapin virkaa toimittavassa vitriinikaapissa sekalainen seurakunta viinilaseja (kaikki eri sarjaa), drinkkilaseja, erikoislaseja, mainoslaseja. Yök. Jätä jäljelle jotain tiettyä muotoilusarjaa olevat (esim. Iittalan viinilasit).

Hankkiudu eroon halvoista vuodevaatteista ja panosta hillittyihin, hyvälaatuisiin lakanoihin ja petivaatteisiin.

Muista, että pieneen tilaan ei mahdu paljoa tavaraa. Älä siis tunge. Lisäksi joudut tasapainoittelemaan sisustuslehtikuva -idean ja jokapäiväisen kodin ja tilatarpeiden välillä. Pieni keittiönpöytä baarijakkaroilla on varmasti hienon näköinen, mutta ei siinä kyllä mitään suurempia pysty tekemään, varsinkaan jos se on keittiön ainoa pöytä.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailijasdds
Sisustus ei tapahdu yhdessä yössä. Se on pitkäjänteistä puuhaa, alkaen ihan huonekaluista. Jos raahaat mukanasi sitä ah niin ihanan upottavaa ja pehmeää mustaa nahkasohvaa vuodelta -95, niin sitten pitää miettiä mukavuuden ja sisustuksen välillä. Mieluummin minä siihen nahkasohvalle uppoudun televisiota katselemaan kuin siihen uuteen puolikovaan Moderniin ja Tyylikkääseen ja Viimeistä Huutoa olevaan piinapenkkiin.

Samaten jos mukanasi on pieni keittiönpöytä, jonka ostit kirpparilta kun muutit pois kotoa... Hmm.. Pois sellainen.

Värimaailma. Tämän hetken värimaailma on nähdäkseni valkoinen / vaalean eri sävyt, mustat ohuet tehosteet, ripauksella puun väriä.

Valitse itse oma värimaailmasi. Tilan värin pitäisi olla pelkistetty. Esim. "tumma" lattia ja "vaaleat seinät". Unohda siis tehosteseinät, tehostetapetit jne. Tehosteväriä saat verhoista, matoista, koristetyynyistä...

Ylimääräinen piiloon tai mieluummin pois kokonaan. Tai edes kaappiin. Esimerkiksi: baarikaapin virkaa toimittavassa vitriinikaapissa sekalainen seurakunta viinilaseja (kaikki eri sarjaa), drinkkilaseja, erikoislaseja, mainoslaseja. Yök. Jätä jäljelle jotain tiettyä muotoilusarjaa olevat (esim. Iittalan viinilasit).

Hankkiudu eroon halvoista vuodevaatteista ja panosta hillittyihin, hyvälaatuisiin lakanoihin ja petivaatteisiin.

Muista, että pieneen tilaan ei mahdu paljoa tavaraa. Älä siis tunge. Lisäksi joudut tasapainoittelemaan sisustuslehtikuva -idean ja jokapäiväisen kodin ja tilatarpeiden välillä. Pieni keittiönpöytä baarijakkaroilla on varmasti hienon näköinen, mutta ei siinä kyllä mitään suurempia pysty tekemään, varsinkaan jos se on keittiön ainoa pöytä.

Minä taas kannatan tehosteseinää, mikäli halutaan luoda ylellinen ja hienostunut vaikutelma. Tehosteseiniäkin on tottakai miljardeja erilaisia, mutta joku kaunis ylellinen tapetti on aina hieno. Kuvioidulla tapetilla saa helposti huoneeseen haluttua näköä. Ylellisessä ja hienostuneessa tyylissä verhot ja matot ovat yleensä yksivärisiä. Kaikenlainen vallilatyyli ei ehkä istu sanaan hienostunut. Tapetin/tehosteseinän valinnassa luottaisin ammattilaiseen. Jos ei itsellä ole silmää, niin tapetiksi tulee valittua helposti joku halvannäköinen koukero.


Petivaatteilla ei välttämättä ole merkitystä niin paljon, mikäli käyttää päiväpeittoa. Perusnätit ikean lakanat ovat ihan hyvä valinta, jos päiväpeitto on käytössä. Makkarissa voi aina olla vähän luksusta. Kiiltävää ja kattokruunua.

Peilit ovat kiva lisä sisustuksessa.

Tyylillisesti klassisia huonekaluja ripauksella romantiikkaa yhdistettynä laadukkaisiin ja pelkistettyihin tekstiileihin. Moderneilla ja trendikkäillä huonekaluilla ei välttämättä saa niin hienostunutta yleisilmettä, vaan ainoastaan kalsean ja "halvan".

Keittiössä kaikki taso tyhjäksi. Joku sisustuksellinen leipälaatikko on ihan fine, mutta vedenkeittimet, leivänpaahtimet, lehtihässäkät yms piiloon. Viherkasvit ja kukat ovat aina hyviä!!
 

Yhteistyössä