Miten sinä teet "oikeat" lihapullat ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja untamo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heitän summanmutikassa jauhelihan sekaan jauhelihamaustetta ja grillausmaustetta, korppujauhoja ja lihan määrän mukaan yhden tai kaksi munaa...sekoitan ja pyöritän...tulee hyviä

Ihan parhaat (omasta mielestäni) lihapullat tulee, kun turvonneen korppujauhon sekaan heittää kananmunan, pikkusen suolaa/aromisuolaa ja paljon jauhettua/murskattua maustepippuria, naudan jauhelihaa + kuullotettu sipuli.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Ihan parhaat (omasta mielestäni) lihapullat tulee, kun turvonneen korppujauhon sekaan heittää kananmunan, pikkusen suolaa/aromisuolaa ja paljon jauhettua/murskattua maustepippuria, naudan jauhelihaa + kuullotettu sipuli.

ei ollenkaan lihaa?

Mä annan kermaviilin ja korppujauhon turvota, sitten sekaan jauhelihamaustetta, paprikamaustetta, suolaa, aromisuolaa, sinappia ja ketsuppia. Sitte muna/munat ja jauheliha, mielellään paistijauhelihaa. On hyviä! :p

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:

ei ollenkaan lihaa?

Tokkiinsa, unohdin ja lisäsin =)

Käytän hirvenjauhelihaa.
Liotan korppujauhot kermassa. Lisään lihan joukkoon pari kananmunaa, sipulia, valkosipulia, suolaa, grillimaustetta, paprikamaustetta, mustapippuria, yhden sipulikeittopussin.
Paistan pannulla voissa.

Nam :p

Minä teen lihapullat ilman korppujauhoa. En tajua mikä funktio niillä on lihapullissa. Myöskään sipulikeittopussi on mielestäni turhan epäterveellinen. Tuoreista aineksista tulee paljon herkullisempaakin!

Tähän tapaan valmistuu meidän perheelle maistuvia lihapöyryköitä:

Kuullotan (salotti)sipulisilpun ja valkosipulisilpun oliiviöljytilkassa. Sekoitan kulhossa sipulit ja hiukan ranskankermaa sekä jauhelihan ja munan. Lisäksi erinäisiä mausteita: suolaa, mustapippurirouhetta, maustesekoitusta sekä paljon paljon tuoretta persiljaa silputtuna. Paistellaan voissa.

Alkuperäinen kirjoittaja cera:
Jauhelihaa + kananmunaa + sipulikeittopussi + maitorahkaa (lisää jtn mausteita).
Uuniin.

Aijoo... ja siis joskus jätän sipulikeiton pois, laitan tuoretta sipulia jauhistaikinaan ja esim. fetaa tai auraa sekaan.
Eli juustolihapullia =)

Myös oliivit yms. voivat olla hyviä taikinassa...

Mä laitan mausteita milloin mitäkin, mutta yksi parhaista lisukkeista on aurinkokuivatut tomaatin. Kerman lisäksi leimeen tulee sitä aurinkokuivattujen tomaattien lienta ja sitten lihojen, munien, korppujauhojen ja muiden mausteiden lisäksi pieneksi pilkottuja aurinkokuivattuja :p

Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
heitän summanmutikassa jauhelihan sekaan jauhelihamaustetta ja grillausmaustetta, korppujauhoja ja lihan määrän mukaan yhden tai kaksi munaa...sekoitan ja pyöritän...tulee hyviä

Osapuilleen näin, paitsi että laitan lisäksi sipulia ja mausteiksi yleensä mustapippuria ja cajunmaustetta. Ja soijaa ja sinappia. Ja joskus heitän sekaan jotain tuorejuuston tai fraichen jämiä, jos sattuu olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Ostan kaupasta saarioisten broilerpyöryköitä. Paljon parempia kun mitkään lihapullat.

Mä teen itse broileripyörykät broilerin jauhelihasta.
Parempia kuin valmiit. Ei voi edes samana päivänä puhua.

Epäterveellistä , mutta hyvää: normaalin lihapullataikina ja lisäksi sekaan paistinpannulla käryytetyt pekonipalat. Tulee suolasta joten vähennä suolan määrää mausteissa.

Mä en käytä sipuliheittopussia enkä korppujauhoja, laitan sipulisilppua sekaan, joskus suolasieniä; maustan suolalla, mustapippurilla, valkosipulilla, paprikalla, chilillä tmv. Yksi muna ja parisataa grammaa turkkijugua kanssa taikinaan, tai kermaviili.

kiitos vinkeistä!

uuniin lähti seuraavanlaiset pullerot :
-sipulia, pippurimyllystä viiden pippurin sekotusta, 1 muna, valkosipulia, kermaviiliä, korppujauhot ja lisäsin vielä maustepippuria ja paprikajauhetta. (ja tietty se jauheliha)

toivottavasti maistuis :)

Yhteistyössä