Miten sinä pidit 11kk-1v ikäisesi päivällä hyvällä tuulella, jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiti kiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on lapsella nyt sellainen vaihe että on ihan sylivauva. Täytti vuoden. Pidän sylissä, leikittelen, istun lattialla leikkimässä. Tulee koko ajan perässä.

Ajattelen että on niin pieni aika että tuo on noin pieni ja elän sen mukaan mitä lapsi tarvitsee :)

Peesi! Kerran ne on vaan pieniä <3 Jos lapsia tehdään niin niiden kanssa myös ollaan,kotihommat ehtii hoitaa illallakin. Meillä siivotaan miehen kanssa illalla keittiö siistiksi ja tiskikone tyhjäksi ja tasot puhtaiksi. Aamulla on hyvä aloittaa uusi päivä kun kone ja tiskipöytä ovat tyhjät :)

tiiu, minä taas haluan olla vain - hetken aikaa, kun saan vauvan yöpuulle. Ei silloin enää jaksa mitään kotitöitä tehdä. Teen hommat mieluiten aamupäivästä, silloin olen pirteällä ja jaksavalla tuulella.

Kotityöt voi hoitaa sitten kun mies tulee töistä ja on lasten kanssa. Tai sitten se joka ei laita lapsia illalla nukkumaan, siistii keittiön ja kerää lelut lattioilta.

Ja kyllähän päivästä muutama tunti menee leikkiessä vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29880543:
----, leikitkö vauvan kanssa siis tunti tolkulla??

Onko se oikeesti sun toinen lapsi? Nyt hei vähän lovuutta tuohon lastenhoitoon. Koppaat lapsen kainaloon,teet jotain hommaa. Jos tarviit molempia käsiä heivaat lapsen lattialle vaikka laulellen ja annat keittiön kaapista kipon ja lusikan tutkittavaksi.
Laulelet,höpöttelet,lasket lattialle,nappaat syliin,laukkaatte toiseen päähän taloa tekemään toista hommaa ja laulatte matkalla vaikka ihhaahaa ;D Näin meillä <3

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29880553:
tiiu, minä taas haluan olla vain - hetken aikaa, kun saan vauvan yöpuulle. Ei silloin enää jaksa mitään kotitöitä tehdä. Teen hommat mieluiten aamupäivästä, silloin olen pirteällä ja jaksavalla tuulella.

Ei sitä aina jaksakaan,mutta on jaksettava. Se on kuule vaan pois sun lapses hyvinvoinnista kun teet niitä hommia sen kustannuksella. Vuoden ikäinen on kuitenkin aika pieni! <3

Kyllä se "vauva" vaan kaipaa sitä leikkimistä "tunti tolkulla". Joko sulla on aika kullannu muistot esikoisesta, tai sit on ollutpoikkeuksellisen "rauhallinen".

Sen sijaan että hakkaisit päätäs seinään että lapsi muka kitisee, nii koita sen sijaan miettiä miten saisit hänet päivän touhuihin mukaan. Vaikka niissä asioissa sitten kestäisiki pidempään.

Ja esim ne portaat, anna ihmeessä treenata! Se on häne leikkiä! Puolituntiakin menis hänellä siinä kivasti, jos äidillä vaan kestäis pää

Hetkiä leikkii "yksin" jos olen lattialla kuitenkin seurana. Voin siis tehdä lähes kaikkea mikä onnistuu lattialla istuen tai muuten siellä tasossa ollen, kuten imurointi. Tulee aina välillä leikin lomassa käymään sylissä riehumassa ja sitten jatkaa taas leikkiä. Jos nousen ylös tekemään jotain niin tulee lahkeeseen kiinni tai jos lähden huoneesta niin tulee perässä.

Ei se haittaa. Hyvä syy istua rauhassa aloillaan :) Joskus teen asioita edelleen myös lapsi kainalossa.

Me kuunneltiin paljon lastenlauluja ja tanssittiin, eli pidin tytärtä sylissä ja tanssittiin samalla, kun kuunneltiin lauluja. Mentiin loruttelu leikkejä, katseltiin kirjoja ja yleensä luin kirjaa tytölle. Ulkoiltiin ja pysähdyttiin katsomaan kaikkia eläimiä mitä nähtiin, yleensä lintuja ja samalla nimesin tytölle, että mikä on mikäkin lintu. Päiväuniaikaan mentiin molemmat yleensä syönnin jälkeen nukkumaan ja nukuttiin tunti/puolitoista tuntia. Sit vaan jatkettiin aina noita leikkejä ja touhuja. Päiväunien jälkeen tyttö halus olla aina sylissä ja halitella, suukotella jne. Eli tykkäs olla paljon sylissä :).
Tyttö nyt 4v ja edelleen tykkää, että illasta otetaan sellasia rauhottumis hetkiä ja on joko kainalossa tai sylissä. Noi hetket on ihania ja siinä pystyy hyvin jutella, että miten on menny päiväkodissa ja onko ollu jotain, mikä on aiheuttanu pahaa mieltä ja mikä on ollu päivässä parhain/iloisin hetki jne.

"Ei sitä aina jaksakaan,mutta on jaksettava." / Noh' itse en tämmöistä vain hyväksy. Kyllä omakin hyvinvointi on tärkeää, näin jaksaa hoitaa ja hoivata muuta perhettä. Siksi haluan illalla, kun vauva on laitettu maate, olla vain hetken aikaa kaikessa rauhassa.

Eikä tuo toimi, että toinen siistii keittiön ja toinen nukuttaa tenavan. Olen sitä mieltä asiasta, että kerta olen päivät kotona vauvan kanssa, niin kyllä minä tämän kotihomman teen. Mies on päivät töissä, eikä minusta hänen kuulu enää iltaisin tehdä vielä kotihommiakin. Hän katsoo illat telkkua, kun tulee töistä kotia tai tutkii tätä tietokonetta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29880631:
Eikä tuo toimi, että toinen siistii keittiön ja toinen nukuttaa tenavan. Olen sitä mieltä asiasta, että kerta olen päivät kotona vauvan kanssa, niin kyllä minä tämän kotihomman teen. Mies on päivät töissä, eikä minusta hänen kuulu enää iltaisin tehdä vielä kotihommiakin. Hän katsoo illat telkkua, kun tulee töistä kotia tai tutkii tätä tietokonetta.

No nyt tekis mieli huutaa provoo! :D

Mutta en huuda. Koska valitettavasti on perheitä joissa isä ei osallistu kodinhoitoon/lastenhoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29880688:
Mies taas pelailee tabletilla isomman kanssa iltaisin telkun katsomisen lomassa.

Oih, "laatuaikaa". Oikein tv:n katselun lomassa pelataan tabletilla. Sepäs on mukavaa.

Eikö miestä kiinnosta touhuta lasten kanssa?

Onko kitinä sellaista että vaatii huomiotasi? Vai kitiseekö keskenään leikkiessään?

Kokeilisin ekana kantoreppua kun alkaa kitistä, tarjoaisin myös vettä jos juo. Jos nuo ei auta niin sitten lisää virikkeitä, uusia leluja ja vanhat hetkeksi piiloon tai jotain mitä seurata. Rutiineja voi olla liikaakin.

En ota kantaa mikä hyvää tai huonoa ap:n tilanteessa, mutta kyllä meidän vaavi jo alle vuoden ikäisenä touhuili paljon yksinkin, tutki paikkoja, seuraili minun touhuja. Yhdessä tehtiin hommia ja välillä lekittiin, välillä tein hommia ja hän leikki yksin. Sama edelleen. En halua että lapsi oppii vaatimaan seuraneitiä jatkuvasti. Tuttavapiirissä sellainen lapsi on ja se on rasittavaa, myös hänen vanhempiensa mielestä... Meillä saanut laatikoita yms rauhassa tutkua ja ulkona tuossa vaiheessa mönki jne.
sitä eniten ihmettelen miten ap:n lapsi noin äkkiä jo ekoille unille menee, on jo 11kk.

Yhteistyössä