miten sinä hoitaisit seuraavan kasvatuspulman:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mä ainakaan halua pelotella lapsiani poliisilla, kun se poliisi ennemminkin se henkilö autaa jos on joku hätä..

Ikävää jos lapsella on pelko poliisista eikä uskaltaisi sitten kun olisi tarvetta mennä kysymään poliisilta apua.

Koska kumpikin mukeloista on affektikramppisorttia, niin varmaan antaisin sen pussin nopeasti kassahenkilölle skannattavaksi ja sitten äkkiä lapselle takaisin käteen. Ihan tarpeeksi stressaavaa on maksaa ostoksia ja pakata ja vahtia, että lapsi ei kiipeä pois kärryistä. Siihen jos vielä huudon lisää (joka todennäköisesti jatkuu koko kotimatkan ja kotonakin vielä), niin en enää kestä :D

Kehuisin lasta, kun auttaa äitiä laittamaan ostoksia hihnalle. Yleensä pienet on siinä vaiheessa innolla hommassa mukana. Mutta jos lapsi ei kuitenkaan laittaisi ja kaikki muut ostokset on jo laitettu, ottaisisin makaroonipussin ja pistäisisin hihnalle itse.

Lapsi 2v istuu ostoskärryissä ja olette maksamassa ostoksia. Ladot ostokset hihnalle ja odottelet että edellä oleva asiakan saa maksettua omat ostoksensa. Huomaat, että lapsi on napannut kärryistä käsiinsä esim. makaroonipussin. Koitat ottaa sitä lapselta, mutta väsynyt lapsi alkaa huutaa. Mitä teet:

a) Annat lapsen pitää pussia ja nostat vain lapsen antamaan ostosta kassatädille niin että kassa saa viivakoodin

b) Pyydät kassaa etsimään viivakoodin listasta

c) Sanot lapselle, että kaikki tavarat täytyy maksaa tai kassatäti soittaa poliisit paikalle, jolloin lapsi pelästyy ja antaa tavaran

d) Otat tyynesti tavaran lapselta ja ilmoitat maksavasi sen, lapsi huutaa pää punaisena mutta teet rauhassa ostokset loppuun

e) Maanittelet lasta antamaan pussin kassatädin odotellessa ja lopulta saat lapsen lahjottua jo kassan läpi kulkeneella tavaralla vaihtokauppaan.

lisäys: että saat sen kun se on maksettu ja olen rauhallinen.

[QUOTE="a p";26825277]Mun tätyy tunnustaa, että sorruin tuohon vaihtoehtoon c. Lapseni tuntien ei olisi sitä tavaraa hevillä luovuttanut ja jos olisin väkisin ottanut, lapsi olisi huutanut itsensä siniseksi, jopa tajuttomaksi (affektikramppi) .[/QUOTE]

Vaihtoehto d on lähimpänä. Meillä on juuri tätä nyt harjoiteltu, välillä tulee itku kun joutuu hetkeksi luopumaan jostakin että kassa saa otettua hinnan, mutta niin se vaan on tehtävä. Meillä se kieltämättä on ollut oikeasti aika helppoa, ekoilla kerroilla tuli itku ja kova huuto, mutta nopeasti on oppinut että tuote on ensin maksettava ja sitten saa sen kassalta takaisin itselleen.

Ymmärrän kuitekin että teillä tilanne on ollut vähän erilainen, nuo krampit on varmasti sellaisia että niitä haluaa välttää.. Eikä tuo minusta ole väärin sanottu, tottahan se on että tuotteet pitää maksaa ja poliisit oikeastikin tulee jos jättää maksamatta. Jossain muussa tilanteessa voi sitten tuoda sitä puolta esille, että poliisi on hyvä ja hätätilanteessa poliisiin kanssa voi aina jutella.

Yhteistyössä