Miten selvitä pahoinvoinnista kotona pienen lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ... epätoivo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

... epätoivo

Vieras
Onnellisessa tilanteessa olen, pieni lapsi kotona ja toinen tulossa :)
Mutta tää pahoinvointi on karseeta! Kun pitää jaksaa leikkiä pienen viipeltäjän kanssa ja vaihtaa haisevia vaippoja ja syöttää toiselle ruokia jotka "haisee" ja kuvottaa koko ajan...
Sitten toinen ongelma on kun, meidän esikoinen nukkuu huonosti, heräilee vähän väliä, yöt on välillä mullakin hyvin katkonaisia ja sitten noustaan kuudelta. Ei vain jaksaisi! Ekaa odottaessa nukuin kaikki illat töiden jälkeen, nyt se ei ole mahdollista.

Tiedän ettei pitäis valittaa mutta onko kohtalotovereita? Onko kelläkään vinkkejä miten jaksaa?

Ei siinä muu auta kuin ottaa kaikki mahdolliset tukijoukot avuksi. Muistan hyvin tunteen, kun en kyennyt nousemaan sohvalta ylös, vaikka lapselle olisi pitänyt antaa ruokaa. Korkeintaan pystyn vessaan ryntäämään oksentamaan.

Isä, mummot ja muut läheiset avuksi lasta hoitamaan. Meillä helpotti asiaa myös se, että esikoinen oli hoidossa päivät. Itse olin sairauslomalla töistä raskausajan pahoinvoinnin takia, enkä todellakaan pystynyt huolehtimaan esikoisesta kuin vain puolinaisesti.

Lapsi kannattaa myös totuttaa siihen, ettei äiti ryntää perään jokaisesta inahduksesta, vaan äiti saa maata sohvalla ja lapsi leikkiä vieressä. Pakolliset vaipanvaihdot ja ruokailut ovatkin sitten hankalampia juttuja. Itse jätin suosiolla kaiken muun vähemmän tärkeän tekemättä. Mies sai hoitaa siivouket, kaupassa käynnit, pyykit ja tiskaukset.

Mulla tuli aikoinaan aina oksennus suuhun, kun vaihdoin esikoisen kakkavaippaa tai syötin lihasoseita. Kauheata oli yrittää niellä oksua ja samalla pidellä rimpuilevaa kakkaista taaperoa..Mutta ohi se menee. Harvoilla pahoinvointi kestää koko raskausaikaa. Kannattaa ottaa kurkkupastilli tms. suuhun!

Kannattaa myös varautua siihen, että esikoinen nukkuu huonosti vielä vauvan synnyttyäkin. Eli sitten sua valvottaa kaksi lasta yöllä. Pyydä apua, lepää AINA kun voit ja anna kotitöiden olla. Tsemppiä! Mä saan nyt ekaa kertaa kolmeen vuoteen (lapset 3v ja 1v4kk) nukkua öisin, mahtavaa!!

Yhteistyössä