Miten selvitä kunnialla näyttöviikosta lävitse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton

Vieras
Tänään näytönarvioija soitteli näyttötutkintosuunnitelmasta ja hänen mielestään se oli liian teoreettinen, sen olisi pitänyt olla "miten näytät käytännössä?" Arvioija vielä jatkoi, että nyt tulee se eteen näyttöviikolla, että hänen on jatkuvasti kyseltävä "mitä olet ajatellut tehdä?"

Tuosta se paniikki minulle iskeekin, kun tämä on vasta ensimmäinen hoitojakso vanhusten parissa, enkä ole hoitotyötä päivääkään tehnyt.
Koen, että olen tavattoman "köpö" selittämään sanallisesti asioita ja
kertomaan miksi jotakin on tehtävä?

Arvioija oli myös sitä mieltä, että minun on näyttöviikon aikana kirjattava asukkaiden tietoja tietokoneelle. Olenhan minä kirjaamisia tehnyt jo työssäoppimisen aikana, mutta tiedot asukkaasta on minulle sanellut työssäoppimisen ohjaaja. Nyt pitäisi osata itse kirjata tiedot ylös ja koen sen haasteelliseksi.

Ensin asetin tavoitteeksi tästäkin työssäoppimisesta saada numeroksi kakkosen, mutta on niin lannistunut olotila jo, että parempi kai tavoitella
vain ykköstä, että edes pääsisi läpi näytöstä. Pelkään kyllä jo nyt saavani tästä näytöstä hylätyn.

Olet kai suorittanut jo lasten kanssa ekan jakson?
Ja onko opettaja hyväksynyt näyttösuunnitelman? Menetkö suoraan näyttöön vai oletko ollut harjoittelussa vanhusten osastolla? Poimi ne pallukat ja muuta käytäntöön ne, voit kertoa ihan suoraan niistä sitten mitä ajattelit näyttää.
Ja kyllä osaat kirjata ym. Rohkeasti vaan yrittämään. Itse ainakin ohjaan harjoittelujaksolla jo niin hyvin oppilasta, että hän varmasti pääsee läpi näytöstä.

vieras, olen suorittanut jo KATU:n työssäoppimisen ja näytön. Nyt on HOHU:n työssäoppiminen takana ja näyttöviikko siis alkamassa. Näytönarvioijakin ihmetteli, että onko koulun ohjaaja jo hyväksynyt tämän näyttötutkintosuunnitelman. Sanoin, että on hyväksynyt. Ei hänellä ollut mitään valittamista suunnitelmassani. Ehkä se aiheutti närää näytönarvioijassa, kun en ollut laittanut asioita tyyliin, että "näyttöviikolla toimin näin" jne., vaan olin kirjoittanut arjen toimista vanhusten kanssa yleisellä tasolla.

Itse olen suunnitelman tehnyt aina niin, että ensin mainitsen toiminnon (jotain konkreettista siis) ja sitten siihen sopivan arvioinnin kohteen ja kriteerit.
Esim. MA 22.3. Aamutoimissa avustaminen
*Arvioinnin kohde
*Kriteerit (eli ne pallukat)

Mikään ympäripyöreä suunnitelma olisi tuskin mennyt edes läpi.

Åsa, minä taas tein niin, että avasin ne pallukat ja kirjoitin teorian jälkeen jotain pientä käytännön juttua. Sitten tein vielä erikseen näyttöviikon suunnitelman, eli kirjoitin sen päiväohjelman eli mitä tehdään aamuvuorossa, entä iltavuorossa?

Silti näytönarvioijan mielestä käytäntöä löytyi hyvin vähän tutkintosuunnitelmasta ja hänen mielestään se oli monimutkaisen oloinen.

Näyttösuunnitelman hyväksyy aina ensin näytönvastaanottaja, sitten opettaja.
Jos näytönvastaanottaja on sitä mieltä että suunnitelma on jäänyt vaillinaiseksi, uskoisin häntä. Vaikea on sinua tässä nyt auttaa kun en tiedä näyttösuunnitelmastasi enempää. HOHUn näyttö on helppo toteuttaa käytännössä, riippuen tietty harjoittelupaikasta.

Itse valmistaudun nyt viimeiseen näyttööni jonka annan päivystyspolilla, kriteerejä onkin sit yli tuplasti enemmän.. ;)

Tosiaan teoreettinen näyttösuunnitelma on vaikea arvioida. Me työelämän edustajat kuitenkin arvioidaan pääasiassa sitä sun toimintaa eli täytyy tiedä mitä aiot tehdä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Alkuperäinen kirjoittaja lähihoitaja:
Näyttösuunnitelman hyväksyy aina ensin näytönvastaanottaja, sitten opettaja

Meille riitti, että opettaja hyväksyi.

aika erikoista, näytönvastaanottaja on kuitenkin se joka näyttöä ensisijaisesti arvioi.

Ehkä mä tein niin hyvät suunnitelmat, ettei arvioijilla ollut niistä mitään huomauttamista B)
Tein siis niin, että avasin ensin kaikki pallukat itselleni ts. "suomensin". Sitten mietin samanlaisen toiminnon käytännöstä ja kirjasin toiminnan jollekin päivälle. Liitin mukaan kyseisen arvioinnin kohteen ja siihen liittyvän kriteerin/kriteerit sekä kirjoitin hieman mitä aion tehdä ja mitä ottaa huomioon ym. Arviointikeskusteluun tein itsearvioinnin suunnitelman pohjalta ja arvioin itseäni kunkin suunnitelman onnistumisesta jne.
Tuli kiitosta, että olin hyvin valmistautunut tilaisuuteen ja siksi niissä ei aina kovin kauaa mennytkään :)

Arviointikeskustelussa voi sitten opettajasta riippuen tulla esille se, että sun täytyy kertoa niitä konkreettisia esimerkkejä toiminnoistasi, jos niitä ei hensussa ole. Eli toki näyttösuunnitelmaan kannattaa kirjata myös teoreettinen puoli, mutta myös konkreettinen, eli mitä juuri sen pallukan kohdalla olet suunnitellut tekeväsi.

Tallu, äsken taas tutkin näyttösuunnitelmaani uudelleen ja kyllä siellä niitä käytännön esimerkkejäkin olen kirjannut ylös. Tosin ensin olen kirjannut sen teorian ja sitten käytännön. Toisissa kohdissa olen käytännön kirjannut yleisellä tasolla ja toisissa kohdissa miten itse toimin? Tuo tyyli ei kai ollut näytönarvioijan mielestä hyvä homma.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tallu, äsken taas tutkin näyttösuunnitelmaani uudelleen ja kyllä siellä niitä käytännön esimerkkejäkin olen kirjannut ylös. Tosin ensin olen kirjannut sen teorian ja sitten käytännön. Toisissa kohdissa olen käytännön kirjannut yleisellä tasolla ja toisissa kohdissa miten itse toimin? Tuo tyyli ei kai ollut näytönarvioijan mielestä hyvä homma.

Miksi olet sitten osaan kirjannut käytännön yleisellä tasolla? Tarkoitushan on nimenomaan näyttää mitä sinä OSAAT eikä mitään yleistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Yleisen tasonhan voi muuttaa ihan omaksi toiminnaksi. Esim. jos näyttöpaikassa on tapana tehdä jokin juttu tietyllä tavalla, niin kirjaat sen vain sinne, että minä tulen tekemään tämän asian näin.

No, harjoittelussa tuo hensun teko on mullakin, katu vasta takana, ja hohu menossa, to ensi syksynä ja näyttö hamassa tulevaisuudessa erinäisistä syistä riippuen.

Meille sanottiin tuosta näyttösuunnitelmasta, että siinä pitää olla ihan käytännön esimerkkejä, miten minä näytän sen tietyn kohdan näytössä, jotta työntekijäarvioija pystyy sen sitten sieltä toimistani löytämään. Ainoastaan silloin, jos en pystynyt jotain kohtaa näyttämään, kirjoitin teoriaakin mukaan, mutta siihenkin laitoin esimerkkejä, että miten toimisin sitten niissä tilanteissa.

Ja meillä koulunpuolelta näytönarvioija hyväksyi ensin näyttösuunnitelman joka piti olla valmis kaksi viikkoa ennen näyttöä. Sen jälkeen suunnitelma kävi vielä työntekijäarvioijalla, joka tarvittaessa myös pyysi tarkennuksia.