Miten selviää oksentelevat taaperon kanssa????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
reilu 1,5vee sai ykätaudin ja se kulkee täälä ja yökkii minne sattuu. Tää on ihan hirveetä. Miten tuon kanssa selviää? Linnoittaudunko vessaan ja yövynkin siellä vai mitä teen? :snotty: matot otin jo pois mutta entä yö? Pitäiskö vaan vuorata sänky täyteen kamaa ja kuoria pala palalta pois ku ykää tulee vai nukunko kylppärissä sen kanssa?

Siis oikeesti mä en tienny että voi olla näin kauheeta. meillä on aiemmin ollu lapsilla ykätautia vasta 3v+ ja se on ihan eri asia kun ne osaa päästellä sinne minne pitääkin ne oksennuksensa mutta tämä nyt on niin pieni että vaan kävelee ja yökkii siinä mennen tullen ja palatessa.

Ei sitä yrjähtelyä kuitenkaan muutamaa tuntia kauempaa luultavasti kestä, niin matot rullalle vaan kämpästä ja ämpäri käden ulottuville (jos vaikka jonkun saisit lennosta kiinni), tai sitte tosiaan sinne kylppäriin. Pesunkestäviä leluja mukaan :)

Meillä on sänkyyn usein laitettu monta fleecepeittoa päällekkäin ja siitä aina kuorittu likaantuneita pois. Ei ole mukavaa tuo oksentelu.

Pari päivää sitten meillä oksutaudin saanut lapsi meni vaatehuoneeseen ja rehellisesti sanoen oksensi puolet vaatehuoneen vaatteista aloittaessaan taudin. Ei paljoa naurattanut.

Onko lapsen oleskelutilaa mahdollista rajata? Vaikka omaan huoneeseen? Patjansuoja ja pyyhe vuoteeseen, kun tulee oksu niin pyyhe nopeasti pois ja uutta tilalle. Ja olet toisen seurana koko yön.

(Meillä oli joku aika sit superhauskaa kun lapsella alkoi oksennustauti kun nukkui parisängyssä missä tuplapeitto jne. sillon tultiin olkkarinsohvalle torkkumaan ja pyyhkeillä vuorasin joka paikan)

Itse olen ensimmäisen oksun jälkeen aika hyvin saanut seuraavat napattua ämpäriin. Olen istuskellut tai nukkunut lapsi sylissä ja heti yökkäyksen tullen "työntänyt lapsen pään ämpäriin".

Matot pois (kuten jo oletkin tehnyt), lelut pois, jätä ainoastaan pieni määrä pestäviä leluja esille, esim legot, niin on meillä tehty. Ja ollaan nukuttu olohuoneen vuodesohvalla, joka on vuorattu muovitetuilla froteilla. Ja olen mä kerran pesuhuoneessakin nukkunut oksutautisen lapsen kanssa.

Onko lapsen oleskelutilaa mahdollista rajata? Vaikka omaan huoneeseen? Patjansuoja ja pyyhe vuoteeseen, kun tulee oksu niin pyyhe nopeasti pois ja uutta tilalle. Ja olet toisen seurana koko yön.

(Meillä oli joku aika sit superhauskaa kun lapsella alkoi oksennustauti kun nukkui parisängyssä missä tuplapeitto jne. sillon tultiin olkkarinsohvalle torkkumaan ja pyyhkeillä vuorasin joka paikan)

tällä ei oo omaa huoneetta, nukkuu meidän kanssa samassa sängyssä. pitää kai yrittää joteni rajata missä on. hirvittää vaan tuleva yö.

Mie olen monia yökkäileviä taaperoita hoitanu, 1-6 vuotiaita, ja jokanen on yön ajaksi kyllä asettunu aikalailla rauhassa unille, eli yökkä on tullu ehkä kerran tai pari. Se auttaa jos saa kyljelleen nukkumaan niin paha olo ja yökkärefleksi vähän helpottaa.
Pyyhkeet käyttöön, niitä on helppo pestä kuumassaki ja toisekseen aika hyvin imasee oksennukset.

Olen kerran nukuttanut lapsen kylppärin lattialla, kun hänellä oli paha oksennustauti. Jumppapatja ja pyyhkeitä alle ja päälle. Siinä suihkun vieressä oli helppo siivota. Kyseistä lasta olen nukuttanut myös patjalla olohuoneen lattialla, sillä olohuoneessa oli tilaa enempi hoidella ja siivota. Lapsella on cp-vamma, joten oksennuksen saaminen astiaan oli hankalampi juttu. Hänellä taudit iskivät myös rajummin kuin muilla lapsilla.

Joo, se oli tosi kivaa kun lapsi oksensi, hätääntyi ja käveli pari askelta, oksensi taas ja taas muutama askel ja oksennus... koko olkkari oksennuksessa. No sitten vaan matot pois ja muut tärkeet, onneksi meillä on nahkasohva. Yöllä oksensi onneksi vaan kaksi kertaa, sängystä poistin pyyhekerroksia sitä mukaa. Eihän se ihan putipuhtaassa sitä yötään nukkunut, aamulla siivottiin sitten paremmin.

Reilu 1v oli täällä juuri oksutaudissa ja yön nukkui vieressäni, vuorasin pyyhettä hänen päänsä alle. Heräsin aina siihen, kun hän alkoi kakoa ja oksenteli ihan unissaan ja pieniä määriä, pidin häntä käsieni varassa melkein mahallaan eli nostin vain sen verran, että yrjöt meni pyyhkeeseen, sitten uusi pyyhe alle. Lapsi itse ei edes heräillyt oksentaessaan vaan jatkoi samantien aina uniaan.

Mä oon ottanu kaiken lattioilta pois ja vuorannu sohvan pyyhkeillä ja lakanoilla.. siinä myös nukkunu lapsen kanssa niin ei oo sänky sit oksennuksessa. Ei sitä oksentelua yleensä kauaa kestä..

Muistan sillon aikoinaan ku erosin ja lapset oli 4v, 2v ja 10kk ja kaikki oksensi samaan aikaan. Kaks vanhempaa sängyissä ja pienin eteisen lattialla, astuen vielä oksennuslätäkköön ja veti kyljelleen siihen. Kaikenlisäks meijän pyykkikone hajos. Sillon ajattelin, että jos tästä selviän, selviän mistä vaan.

Pyyhkeillä on vuorattu sänky, ämpäri lähellä ja itse oon nukkunut lattialla.
Kun ollut ollut kyse noin pienestä.

Mut kyllä ne isommatkin osaa...esikoinen oli 7v ja yöllä heräs ykätautiin samalla hetkellä kun ykä lensi kaareesa yläsängystä!
Elikkä ihan ympäriinsä + alasängyssä nukkuneen veljen päälle. Nastaa!

Olen kanssa samallalailla kun moni muukin ; vuorannu sänkyä pirusti, ettei nyt patjaan asti oksenna. Sitten vaan likaset pois jos / kun oksentaa. Yleensä on joutunu öisinkin käyttään suihkussa kerran, kaks, kun oksentaa päällensä. :( Pikaista paranemista sinne, oksennustauti on kyllä taudeista kamalin..

Pyyhkeitä kasa päällekäin ja patjalla lattialla on nukuttu :) Patjan päällä on myös leikitty muutaman helposti pestävän lelun kanssa tai luettu kirjoja/katsottu lasten ohjelmia. Yöllä olen tietty nukkunu vieressä.

tällä ei oo omaa huoneetta, nukkuu meidän kanssa samassa sängyssä. pitää kai yrittää joteni rajata missä on. hirvittää vaan tuleva yö.

Onko teillä vieraspatjaa tms?
Meillä oli pojalla kans vasta kamala yrkkätauti ja mä nukuin hänen kanssa olohuoneen lattialla (kahdesta vieraspatjasta sai kivan leveän "sängyn") Aattelin, että ei ole niin kamala katastrofi, jos vaahtomuovipatja menee yrkkään (ainakaan jos vertaa siihen, että lapsi oksentaisi ruonkopatjalle).. Siihen laitoin sit vain kaikki peitot yms. mitä siihen hätään löysin ja kuorin niitä pois kerroksittain...

Muistan sillon aikoinaan ku erosin ja lapset oli 4v, 2v ja 10kk ja kaikki oksensi samaan aikaan. Kaks vanhempaa sängyissä ja pienin eteisen lattialla, astuen vielä oksennuslätäkköön ja veti kyljelleen siihen. Kaikenlisäks meijän pyykkikone hajos. Sillon ajattelin, että jos tästä selviän, selviän mistä vaan.

Huh huh jo on tässä ollut kestämistä!! Kyllä äidit selviää kaikesta kun on pakko :)

Kun meidän 1,5v oli taudissa niin oleskeltiin sohvalla,mulla oli useampi pyyhe ja lakana ja käden ulottuvilla kokoajan myös yksi pyyhe,laitoin sen alle kun oksu tuli.

Viimeksi muokattu:
Meilläkin on ykätautisten kanssa nukuttu patjalla olkkarin lattialla. Ja pari kerrosta pyyhkeitä tyynyn ja patjan suojana ja vati vieressä johon yritetty enimmät pyydystää.

Meillä oli reilu 1,5-v kun oli tosi raju oksennustauti. Kesti iltapäivän/illan rajuna ja lapsi oli käytännössä mun olkapäällä koko ajan. Sitten vaan lähimpään lavuaariin/ämpäriin suuntasin kun oksennus tuli ja joskus oltiin kaikki oksennuksessa ja joskus osuttiin...
Yöllä alko rauhottuun ja kako jo siinä vaiheessa pienen varoituksen että ehti vatiin laittaa pään. Mutta itse en uskaltanut nukkua.

Yhteistyössä