Miten selittää lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaantui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmaantui

Vieras
Oon tästä aiemminki jo kirjotellu..riidasta veljen kanssa...nyt se vain paisuu paisumistaan.Ite en oo ollu yhteydessä veljeen sen jälkeen kun kävi mun ja miehen päälle.Eilen oltiin baarissa,äitee oli siellä..valitteli asioita veljestä jne..jossain välissä sanoin että lopettaa sen aikusen ihmisen paapomisen ja sehän suuttu.

Illalla tuli veljeltä viesti,että jätä äitee rauhaan tai se suuttuu oikein kunnolla.Ei kestä meitä kuulemma enää.Laitoin,että mikä siinä on että muut sisarrukset ja äitee saa tehä mitä tykkää ja kun me sanotaan takasi syttyy sota jne.Jätän ne rauhaan ja piste.

Miten selitän sen pienille lapsille kun veli ei käy..äitee ja sisko nyt ei oo käyny tai ottanu yhteyttä muutenkaa ku silloin ku rahaa ovat tarvinneet tms.Lapsilla vain ikävä veljeä ja ihmettelevät kun ei nähdä eikä tervehditä kylällä.

Auttakaas nyt...mitä selostan lapsille?

No jos ei lapsi kysele heidän peräänsä mitään niin älä selittele. Lapsi ei missään olosuhteissa pysty käsittelemään aikuisten riitoja vaan tästä jää lapseen vammoja. Lapsen luonnostaan on aina sen ihmisen "puolella" joka on hänelle läheinen ja lapsi myötäilee tätä ihmistä hyvässä ja pahassa. Lapsi siis hajoaa joka kerta sisältä kun läheiset kääntyvät toisiaan vasten. 15v lapsi on kehittynyt aikuisen tasolle loogisuudellaan ja pystyy siinä vaiheessa käsittelemään läheistensä riitoja objektiivisesti. Ehket ollut kertomassaaan riidoista.. mutta älä kerrokkaan jos aiot:-)

Jos lapsi kyselee niin kerro että otatte etäisyyttä.. mutta älä hauku tai arvostele ketään:)

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
No jos ei lapsi kysele heidän peräänsä mitään niin älä selittele. Lapsi ei missään olosuhteissa pysty käsittelemään aikuisten riitoja vaan tästä jää lapseen vammoja. Lapsen luonnostaan on aina sen ihmisen "puolella" joka on hänelle läheinen ja lapsi myötäilee tätä ihmistä hyvässä ja pahassa. Lapsi siis hajoaa joka kerta sisältä kun läheiset kääntyvät toisiaan vasten. 15v lapsi on kehittynyt aikuisen tasolle loogisuudellaan ja pystyy siinä vaiheessa käsittelemään läheistensä riitoja objektiivisesti. Ehket ollut kertomassaaan riidoista.. mutta älä kerrokkaan jos aiot:-)

Jos lapsi kyselee niin kerro että otatte etäisyyttä.. mutta älä hauku tai arvostele ketään:)

Lapset nimenomaan kyselee varsinkin veljeni perään,kun välit ollut läheiset ennen tätä ja ovat nähneet veljeäni usein.

Asiasta ei ole puhuttu lasten kuullen,mutta esikko huomaa musta että kaikki ei ole ok.Lapset 6v,5v ja puoltoista.Esikko varsinkin ihmettelee.

Tiedän ettei lapset kestä,hyvä kun edes ite.Mutta jotain on pakko kohta sanoa esikolle ja siitä tulee tulva kysymyksiä..miksi,miksi ?

Lapset ne kyselee:) Se on niiden tehtävä. Pysy lujana! NYt tähän kaivattaisiin muidenkin neuvoja esim. minkälaisia sanamuotoja käyttää kun vastaa lapsille noin vaikeisiin kysymyksiin. Herätys kaikki!!

mä en ymmärrä miksei muka lapsille sais sanoa, että just nyt ootte riidoissa? Mun äiti ja täti oli riidoissa kun olin pieni. Eli sitä tätiä mulla ei oikeastaan ollutkaan. Mut ei siinä mitään ihmeellistä mun mielestä. Ainut että nykyään kun ovat taas väleissä mun on vähän vaikea suhtautua tätiin, kun en koko ihmistä edes tunne.

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Lapset ne kyselee:) Se on niiden tehtävä. Pysy lujana! NYt tähän kaivattaisiin muidenkin neuvoja esim. minkälaisia sanamuotoja käyttää kun vastaa lapsille noin vaikeisiin kysymyksiin. Herätys kaikki!!

Niin kyselee.Mutta meidän esikolle kun ei riitä tavalliset vastaukset,kuten riita aikuisilla,aikuisten asiat jne.Jos mulle joku soittaa,poika istuu vieressä ja kuuntelee kaiken ..teet mitä tahansa.Puhelimeen kun tulee tekstari,niin tahtoo tietää keltä on ja mitä asiaa...luovuta ei enne ku sanon että oli mainosviesti.

Veli on pojille kummisetä,rakas ja läheinen...lomalla lupas ottaa esikkoa,mutta sekin meni puihin.Selitä se nyt lapselle???

En tajua sitä,että kun aikuset riitelee..niin unohdetaan lapset ja lupaukset eikä edes lapsiin yritetä pitää yhteyttä.Jos veli soittais/tekstais et haluaa puhua esikon kanssa,antasin puhelimen heti...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en ymmärrä miksei muka lapsille sais sanoa, että just nyt ootte riidoissa? Mun äiti ja täti oli riidoissa kun olin pieni. Eli sitä tätiä mulla ei oikeastaan ollutkaan. Mut ei siinä mitään ihmeellistä mun mielestä. Ainut että nykyään kun ovat taas väleissä mun on vähän vaikea suhtautua tätiin, kun en koko ihmistä edes tunne.

Lapset pieniä ja läheiset välit.Eikä se kuulu mielestäni lapsuuteen,aikuisten riidat.

Yhteistyössä