miten selittää lapselle luomiskertomuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
ja kaikkea kuolemasta yms. kun itsekään en usko moiseen! olen niin realistinen ku olla voi! mut en halua lapselle saada pahaa mieltä tai pelottavaa tunnetta, et jos joku kuolee ja haudataan. miten kertoa lapselle nätisti et jos kuolee, ni tulee multaa muutama metri päälle??

Kerrot niin, kuin itse uskot ja asian käsität. Esim. kun kuolee, henki irtaantuu ruumiista, joka haudataan tms. Ja kuollut on aina mukana ajatuksissamme.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Kerrot niin, kuin itse uskot ja asian käsität. Esim. kun kuolee, henki irtaantuu ruumiista, joka haudataan tms. Ja kuollut on aina mukana ajatuksissamme.

"henki irtaantuu ruumiista".. näitä mä just tarkoitan, mä en näitä ymmärrä..

sehän tässä just on, ku mä en usko mihinkään! olenko siis ateisti? mä vain aattelen, et ihmiset on kuollessaan vain "nukkuvia" ja multaa tulee muutama metri päälle..

Niin, en mäkään usko. Enkä selitä lapselle ennenkuin hän osaa kysyä. Ollaan käyty monesti mummon ja vaarin haudalla, mutta ei lapsi 3v3kk siitä oo sen kummemmin kysellyt. Oon vaan sanonut, että haudalla on tapana käydä muistelemassa kuollutta läheistä ja sytyttää kynttilä. Olen kylläkin sanonut mummon olevan "taivaassa" kun lapsi on kysynyt. Päiväkodissa lapsi osallistuu kaikkeen, joten saa sit miettiä itse mihin uskoo. Ja yleisesti uskosta, olen sanonut lapselle, että itse en usko jumalaan, mutta moni muu uskoo, minulle raamattu on tarina, satu. Että hän voi itse päättää omasta suhtautumisestaan.

Ei ihminen ole kuollessaan nukkuva, eikä edes "nukkuva". Eikä lapselle saa sanoa että ihminen nukkuu kun kuolee, sehän vasta saattaakin rueta pelottamaan. Mielestäni jonseredin malli oli aika hyvä, eli ihminen pysyy elossa aina meidän muiden ajatuksissa. Niinhän se onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja kaikkea kuolemasta yms. kun itsekään en usko moiseen! olen niin realistinen ku olla voi! mut en halua lapselle saada pahaa mieltä tai pelottavaa tunnetta, et jos joku kuolee ja haudataan. miten kertoa lapselle nätisti et jos kuolee, ni tulee multaa muutama metri päälle??

Ruumis mätänee ja madot syö sen.

Mä olen kyllä ihan vaan selittänyt, että kun kuolee, niin sitten ihmistä ei enää ole. Että se ihminen muuttuu haudassa mullaksi ja sitten siitä kasvaa kukkasia. On kelvannut tuo selitys meidän herkkikselle neiti 5veelle.

Alkuperäinen kirjoittaja misse:
No jotain, että ihminen on täällä maanpäällä tietyn ajan ja sitten menee pois/häviää taivaan tuuliin..enkeliksi...

En usko enkeleihin, mutta sen tiedän ettei ihmisistä tule enkeleitä, ne ovat ihan oma lajinsa :D

Mun mielestä voi myös kertoa sen - joka on ainakin mun mielestä totista totta - että ihminen muuttuu vähitellen mullaksi ja sitten mullasta kasvaa vaikka kukka, ja ihminen tavallaan jatkaa kuitenkin tässä maailmassa vaikka ei enää samanlaisena ihmisenä kuin oli eli mikään ei katoa tästä maailmasta, vaan muuttuu vaan toisenlaiseksi. Ja olen ateisti.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Niin, en mäkään usko. Enkä selitä lapselle ennenkuin hän osaa kysyä. Ollaan käyty monesti mummon ja vaarin haudalla, mutta ei lapsi 3v3kk siitä oo sen kummemmin kysellyt. Oon vaan sanonut, että haudalla on tapana käydä muistelemassa kuollutta läheistä ja sytyttää kynttilä. Olen kylläkin sanonut mummon olevan "taivaassa" kun lapsi on kysynyt. Päiväkodissa lapsi osallistuu kaikkeen, joten saa sit miettiä itse mihin uskoo. Ja yleisesti uskosta, olen sanonut lapselle, että itse en usko jumalaan, mutta moni muu uskoo, minulle raamattu on tarina, satu. Että hän voi itse päättää omasta suhtautumisestaan.

kiitos!me käytiin joulun aikaan kans haudalla eikä lapset kyllä kyselleet vielä mitään, mutta vielä sekin aika koittaa.
en osaa sanoa, että kuollut on "taivaassa", kun en usko siihen itsekkään.
päiväkodissa saavat osallistua uskonnollisiin tapahtumiin ja koulussa saavat uskonnon tunneille osallistua. itse tekevät sitten ratkaisunsa, mihin haluavat uskoa.

minulle myös raamattu on satukirja.

Entäs kerrot vain että ihminen : Menee pois, kuolee mutta säilyy elää ajatuksissamme ja sydämmessämme.

Ei lapsille tarvitse aina kertoa asioita niin että ymmärtäisivät asian 100-prosenttisesti.

Ei lapset ymmärrä mitään 'naiivia' taivas tarinaakaan, se voi olla tyydyttävämpi kun voi antaa yksityiskohtaisen kuvauksen mutta eivät he silti oikeasti sitä ymmärrä.
Joten miksi tyytyä sellaiseen.

Uskovaisetkin voisivat antaa tuollaisen kuvauksen lapsilleen kuolemasta, koska tottahan se on myös heidän kannaltaan, ei koko totuus mutta koko totuuden voi jättää lapselle itselle löydettäväksi kun hän on siihen tarpeeksi vanha.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ihminen ole kuollessaan nukkuva, eikä edes "nukkuva". Eikä lapselle saa sanoa että ihminen nukkuu kun kuolee, sehän vasta saattaakin rueta pelottamaan. Mielestäni jonseredin malli oli aika hyvä, eli ihminen pysyy elossa aina meidän muiden ajatuksissa. Niinhän se onkin.

niin, sitä olen myös aatellu et jos nukkuvaksi sanon. et alkavatkohan pelkäämään nukkumaan menoa. en siis ole vielä sanonut lapsille mitään, mut odotan vain sitä hetkeä kun alkavat kysellä.

tuota jonserediä voisin siis lainata. :)

Älä selitä. Jätä ihan suosiolla kaikki uskonnollinen shaiba pois. Lapsesta tulee varmasti paljon onnellisempi ku ei tarvi helvetistä ja muista valheista uniaan menettää. Sanot suoraan niinku asia on, eli kukaan ei kuolemanjälkeisestä tiiä.

Yhteistyössä